MobiliteitsbudgetTerwijl je voor bepaalde medewerkers (al dan niet verplicht) tussenkomt in de kosten voor hun trein/tram/busabonnement, betaal je aan andere collega’s een fietsvergoeding voor hun woon-werkverkeer. Nog andere krijgen een kilometervergoeding voor hun verplaatsingen met hun privéwagen naar, bijvoorbeeld, verschillende klanten. Daarnaast willen sommige van je medewerkers hun bedrijfswagen misschien liever (geheel of gedeeltelijk) inruilen voor een mobiliteitsbudget … Op zich heel mooi die flexibiliteit, maar hoe zie je daarbij als werkgever het bos nog door de bomen? En hoe beheer je al die verschillende budgetten?

 

Download hier de Snelwijzer Mobiliteitsbudget

 

[Partnercontent]

Logo SodexoNIEUW! Sodexo lanceert Mobility Pass

Voor wie een extra eenvoudige manier zoekt om alle soorten verplaatsingsvergoedingen van zijn/haar werknemers overzichtelijk op te volgen, lanceert Sodexo de zogenaamde Mobility Pass. Hiermee beheer je alle verplaatsingsuitgaven van je bedrijf op één 100% digitaal platform. Je werknemers gebruiken de elektronische Mobility Pass voor al hun vervoersuitgaven, met eenzelfde gemak als bij pakweg de elektronische maaltijdcheques die ze al kennen.

WAT IS MOBILITY PASS, DE 360° MOBILITEITSOPLOSSING?
Mobility Pass als mobiliteitsoplossing is een 100% digitale betaalkaart die gekoppeld is aan een overzichtelijke app. Met die app betalen je medewerkers hun verplaatsingen snel en makkelijk. Sodexo sloeg daarvoor de handen in elkaar met Skipr, dat heel wat ervaring heeft in het aanbieden van veelzijdige, 
duurzame mobiliteitsoplossingen. Jij als werkgever houdt de volledige controle over budgetten en gemaakte kosten via het gebruiksvriendelijke digitale platform.

Sodexo Mobility PassDUURZAME MOBILITEIT + GEBRUIKSGEMAK = MOBILITY PASS
De digitale betaalkaart én de bijbehorende app van Mobility Pass zijn verrassend eenvoudig in gebruik. En vooral: ze verminderen jouw administratie. Bonnetjes verzamelen, verschillende leveranciers beheren … Het hoeft allemaal niet meer. Want je beheert alle mobiliteitsuitgaven via één 100% digitaal, centraal platform.

  • Als werkgever houd je de touwtjes in handen via het digitale dashboard:
    • Wijs rollen toe aan gebruikers.
    • Bepaal budgetten voor elke medewerker.
    • Beheer budgetten en volg uitgaven op.
       
  • Je werknemer kan:
    • Abonnementen beheren, zijn saldo raadplegen, terugbetalingen aanvragen, transacties bekijken of technische ondersteuning vragen via het digitale dashboard.
    • Tickets kopen, routes plannen, transportmiddelen vinden in de buurt en nog véél meer via de mobiele app.
    • Makkelijk online of fysiek betalen voor mobiliteitsdiensten bij meer dan 1.500 handelaars met de handige kaart – die beveiligd is met een pincode én geblokkeerd wordt bij verlies of diefstal.

ONTDEK ZELF ALLE VOORDELEN VAN MOBILITY PASS
Wil je jouw medewerkers laten genieten van een veelzijdig mobiliteitsbudget? Het is de perfecte aanvulling van het loonpakket, aangeboden op een eenvoudige en digitale manier.

Ontdek zelf wat de Mobility Pass voor jouw bedrijf kan doen: neem contact op met Sodexo via mobilitypass.be@sodexo.com.

In welke sector ben jij actief?
We zouden je hier graag in enkele lijnen een allesomvattend ABC bezorgen van de verschillende mogelijke tussenkomsten in de vervoerskosten van je medewerkers die je mag of moet geven. Maar hoe dat in jouw bedrijf concreet zit, hangt af van het paritair comité en de cao’s die daarover in jouw sector zijn gesloten. Zo gaat de verplichting om tussen te komen in de vervoerskosten van je personeel veel verder in de ene dan in de andere sector. De afspraken die daarover in de cao’s worden gemaakt, vertrekken logischerwijze vaak ook van de specifi eke situatie op het terrein in jouw sector. Zo heeft, bijvoorbeeld, een medewerker die van de ene naar de andere werf moet, niets aan een treinabonnement. De eerste opdracht is dus: bekijk grondig wat hierover in de bewuste cao(‘s) van jouw sector staat.

Occationele verplaatsingsonkosten
Los van het strikt formele kader kunnen er zich natuurlijk ook heel wat situaties voordoen waarbij jouw medewerkers voor hun job, occasioneel of regelmatig naar andere locaties moeten. Misschien sprak je met hen af dat ze de kosten hiervoor eerst zelf betalen en nadien een onkostennota mogen inbrengen om dat geld te recupereren… En dan is er uiteraard nog de mogelijkheid om als werkgever meer te doen dan de wet jou voorschrijft. Het 100% terugbetalen van het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer is bijvoorbeeld een extra incentive om je medewerkers te motiveren (en/of om nieuwe medewerkers aan te trekken). Of en in welke mate die fi scaal/ sociaal voordelig is, hangt af van de specifi eke situatie.

Het mobiliteitsbudget als alternatief voor de bedrijfswagen

Wil jij je werknemers met een bedrijfswagen de kans geven om te kiezen voor andere vormen van vervoer, dan kan je hen een zogenaamd “mobiliteitsbudget” aanbieden. Dat geld kunnen ze zelf vrij en soepel inzetten voor bijvoorbeeld trein-, tram-, of bustickets, een (huur)fiets of step, of zelfs de huur- of hypotheekkosten van een woning binnen een straal van 10 km van het werk. En dat met een gelijkaardig fiscaal voordeel als bij de traditionele bedrijfswagen, voor zowel werknemer als werkgever. Een mobiliteitsbudget kan in bepaalde gevallen ook gecombineerd worden met een kleinere, meer duurzame en goedkopere bedrijfswagen dan voorheen. Maar hoe werkt het toekennen van een mobiliteitsbudget nu in de praktijk?

Welke werknemers komen in aanmerking voor een mobiliteitsbudget?
Alle werknemers die al over een bedrijfswagen beschikken, kunnen die (na afloop van de vastgelegde gebruiksduur/einde leasing) inruilen voor een mobiliteitsbudget. Ook werknemers die op dit ogenblik nog geen bedrijfswagen hebben maar daar door een promotie/functiewijziging voor in aanmerking komen, kunnen onmiddellijk voor het mobiliteitsbudget kiezen. De initieel verplichte wachttijd van 36 maanden (waarin ze over een bedrijfswagen moesten beschikken) is met ingang van 2022 geschrapt.

OPGELET: Die wachttijd vervalt enkel wanneer jouw werkgever zélf de absolute voorkeur geeft aan een mobiliteitsbudget. Als werkgever kan je zelf nog altijd pas een mobiliteitsbudget aanbieden aan werknemers die al 36 maanden over een bedrijfswagen beschikken. Ben je een starter, dan geldt hierop een uitzondering.

Op welk bedrag aan mobiliteitsbudget heeft jouw werknemer recht?
Het mobiliteitsbudget wordt berekend op basis van de TCO (total cost of ownership) van de bedrijfswagen waarover een werknemer kan beschikken. Deze kost bevat onder meer brandstofkosten, de financierings- en verzekeringskosten, de niet-aftrekbare btw en solidariteitsbijdragen voor CO2. Er is een ondergrens van 3.000 euro en 20% van het totale brutoloon en een bovengrens van 16.000 euro per jaar. Kosten voor het beroepsmatig gebruiken worden niet meegeteld.

Hoe zit dat met de administratieve opvolging?
De payroll-specialisten van onze HR-dienstengroep Liantis kunnen je hierbij adviseren en begeleiden. www.liantis.be, daarnaast kan je ook met vragen terecht bij de UNIZO Ondernemerslijn: 02 21 22 678 – ondernemerslijn@unizo.be