UNIZO vraagt met hoogdringendheid dat ondernemers (in niet-essentiële sectoren) terug kunnen 'verkopen op afspraak'. Achter de schermen pleitten we daar al sinds het begin van deze tweede lockdown voor. Maar gezien de situatie willen we onze vraag ook vóór de schermen extra kracht bijzetten. Want 'Verkopen op afspraak' heeft in de eerste lockdown perfect gewerkt en er is geen enkele reden om dat nu niet toe te laten.

Het is een veilige manier om klanten te ontvangen en het helpt om een publieke stormloop richting de feestdagen te vermijden. Klanten kunnen nu weliswaar online of telefonisch bestellen en producten afhalen of laten leveren, maar dat is niet voor elke ondernemer en sector een oplossing. Heel wat producten koop je namelijk niet op afstand, zonder professioneel advies en zonder het te kunnen bekijken of proberen. 

'Verkopen op afspraak' is bovendien een eerste stap naar een algemene opening van de handelszaken en toonzalen. Tot op heden is er geen enkele aanduiding dat deze handelszaken een relevante bijdrage hebben geleverd aan de toename van het aantal besmettingen. UNIZO vraagt daarnaast het behoud van de steunmaatregelen, aangezien de handelszaken nog gesloten blijven voor het grote publiek en het winkelen op afspraak niet voor een normale omzet zorgt.

Hebben wij dan geen begrip voor de verstrengde maatregelen? Natuurlijk wel. We begrijpen ook dat heel wat van de huidige maatregelen niet te snel mogen worden losgelaten. Want we weten waartoe dat leidt. Maar het mag ons ook niet weerhouden om maatregelen zeer kritisch te beoordelen op hun effectiviteit en nut. Zolang er geen afdoende argumentatie is, kunnen wij sommige maatregelen alleen maar symbolisch noemen. Deze tweede lockdown is er gekomen omdat elke dag telde voor onze ziekenhuizen. En dat begrijpen we. Maar momenteel telt ook elke dag voor heel wat van onze ondernemers. Er is geen tijd te verliezen.

Bart Lodewyckx - gedelegeerd bestuurder

reageer