Ken je ook van die koppels die bewust Valentijn niét vieren, met als dooddoener: “bij ons is het toch alle dagen Valentijn”. Daaropvolgend zie je meestal een bevreemdend tafereel waarbij de ene triomfantelijk en stoer meent de waarheid in pacht te hebben en de andere persoon uit het ‘gelukkige koppel’ ietwat ongemakkelijk de situatie weglacht, diep vanbinnen hunkerend naar zijn of haar unieke belevingsmoment. We beseffen allemaal wel dat sprookjes niet bestaan, maar af en toe willen we ons toch wel even in een melige Disney of PIXAR - film wanen.

Wel, in een klantenrelatie is het niet anders. De verwachtingen van de consument zijn vandaag sky-high en de concurrentie is meedogenloos. Niet in het minst de concurrentie van onlinegiganten die elk jaar 8.000.000.000 (!) euro wegkapen uit onze eigen Belgische economie. Amazon, Bol.com, Zalando en consoorten hebben een of andere toverformule bedacht waarmee ze de klant op een gemakkelijke manier, gecombineerd met een breed aanbod en dumpingprijzen, kunnen verleiden. De enige manier om daar als lokale ondernemer mee om te gaan is nochtans simpel. Beter doen! En anders! Ga voor de menselijke aanpak. Luister goed naar de behoefte van je klant en raak hem of haar in het diepst van zijn of haar hart.

Maya Angelou vat het perfect samen: “mensen vergeten heel snel wat je zegt of wat je doet. Maar mensen zullen nooit vergeten welke gevoel je bij hen kon opwekken.” Wel dan, laat ze het voelen en maak er een fantastische dag/weekend/maand of jaar van de klant van!

Jos Vermeiren
Gedelegeerd bestuurder UNIZO Oost-Vlaanderen