Bart LodewyckxVorige week verscheen het bericht dat Limburgers meer dan 300 miljoen euro per jaar bij onze noorderburen besteden. Daags nadien kregen we de vraag van een onderneemster of we met UNIZO Limburg geen nieuwe campagne ‘tegen kopen in het buitenland’ wilden promoten. De betrokken onderneemster reageerde niet alleen verbaasd, maar ook verontwaardigd toen ons antwoord vriendelijk maar duidelijk ‘neen’ was.

Hoe kon een organisatie die ‘winkelhieren’ promoot nu tegen een dergelijk voorstel zijn? Welnu, heel simpel: ‘winkelhieren’ is een campagne vóór onze lokale economie, maar niet tegen de buitenlandse. Dat laatste zou ook niet verstandig zijn. Meer dan 60% van wat in België geproduceerd wordt, is exportgericht. Bovendien moeten we ook eerlijk durven zijn: hoeveel producten in onze winkels en kmo’s zijn 100% Belgisch?

Heeft onze winkelhier-boodschap dan nog zin? Absoluut wel, het is een pleidooi voor onze eigen ondernemers die - zowel fysiek als online - dagelijks het verschil maken en niet moeten onderdoen in prijs, kwaliteit, service, flexibiliteit,… En zo zijn er gelukkig nog heel veel! Op dat vlak mogen we gerust wat chauvinistischer en trotser zijn.

Tegelijk moet het een pleidooi zijn voor onze eigen ondernemers om de beste, aantrekkelijkste en/of meest vernieuwende te willen blijven. En ambitie te tonen. Want u wil toch niet dat men bij u komt kopen uit medelijden? Of omdat het niet anders kan? Als we vaststellen dat onze consument over de grens gaat shoppen, moeten we ons dus de vraag durven stellen: ‘waarom’ en ‘wat moeten we anders doen’? Om daaruit te leren en vervolgens te verbeteren.

Dat is zoals in de sport. Je wint een wedstrijd maar omdat je de beste bent. Niet omdat je de andere niet aan de start laat verschijnen of gaat boycotten. Hier ligt ook een enorme uitdaging voor onze beleidsmakers. Zij moeten zorgen voor een competitief kader en een gelijk speelveld. Want als je de beste wil zijn, maar weliswaar 10 meter achter de startlijn moet vertrekken, dan wordt het wel zeer moeilijk om nog te winnen.

Bart Lodewyckx
Gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg
reageer