Een sportieve ingenieur elektromechanica met een voorliefde voor Oost-Europa en tonnen ervaring in de luchtvaartsector, dat is Hans Deprez. Met Depicon brengt hij bedrijven uit West- en Oost-Europa samen en helpt ze om een duurzame relatie op te bouwen. Na enkele jaren is het tijd om te groeien en daarom gaan hij en zijn vrouw An op zoek naar een klankbord. Maar het traject Strategie & Groei brengt hen meer dan dat ze verwacht hadden.

“De (cultuur)verschillen tussen bedrijven uit de Verenigde Staten en Canada en uit pakweg Rusland en Oekraïne zijn enorm. We overbruggen die verschillen en brengen deze bedrijven bij elkaar. Onze focus ligt grotendeels bij ondernemingen uit de luchtvaartsector. Depicon vertegenwoordigt, doet marktonderzoek, zoekt partners, verkoopt onderdelen … We hebben kantoren in Waregem, Moskou en Minsk”, vertelt Hans. “Na acht jaar hadden we het gevoel dat we heel hard werkten maar niet de juiste return kregen. We waren op zoek naar hoe we verder konden groeien en waar we onze focus moesten leggen. Coach Fons werd onze mentor. Zijn taak? Ons wakker schudden.”

Cashflowboost

Fons stelt hen enkele gerichte vragen. Hij laat hen stilstaan bij de essentie en de waardebepaling van hun diensten. “Een zakenrelatie opstarten tussen grote en verschillende bedrijven is een werk van lange adem. In de luchtvaart werk je met langetermijncontracten waardoor de inkomsten soms heel laat binnenkomen. Tja, dan ben je al maanden, soms jaren verder. Dat moest dus anders.”

“Klopt”, zegt Hans. “We hebben daarom andere verdienmodellen opgesteld en die besproken met onze partners. Nu maken we werk om bestaande contracten te vervangen en in de nieuwe contracten strikte milestones te hanteren en dat geeft een boost aan onze cashflow.”

Fons: “Bij groei denkt men aan innovatie. Maar er is eerst nog een belangrijke stap: exploitatie. Ik liet Hans en An nadenken over hoe efficiënt en effectief ze nu bezig zijn. Met andere woorden: hoe gezond is het bedrijf nu? Een volgende vraag ging over de meerwaardestrategie. Waarom zou een klant bij hen moeten aankloppen? Ten slotte doken we in de cultuur van de onderneming. Staat het team als één man achter Depicon? Deelt het dezelfde missie, visie, waarden en normen? De antwoorden vormen het fundament van een gezond bedrijf.”

“Je moet je amuseren als ondernemer, anders hou je het niet vol.”

Ondernemer onder de scan

“We kijken niet alleen naar de onderneming, maar ook naar de ondernemers zelf”, gaat Fons verder. “Wie zijn ze? Wat drijft hen? En wat maakt hen gelukkig? Om dat te ontdekken, vullen ze de BIAT-scan in, een impliciete associatietest. Daarmee gaan we op zoek naar de persoonlijkheid van de ondernemer. Zo weten we of ze als ondernemer hun eigen natuur volgen. Want het DNA van een onderneming wordt bepaald door het DNA van de ondernemer.”

De uitslag van de scan verrast Hans en An. “We leiden ons bedrijf tegen onze natuur in. Volgens Fons is dat logisch. Er heerst nog altijd die omdat-het-zo-hoort-mentaliteit. Je doet dus maar verder omdat je denkt dat je goed bezig bent. Ook al is dat niet zo.”

Blijheid en vrijheid

Een bijkomende verrassing tijdens de begeleiding? Corona. De luchtvaartsector deelt in de klappen en Depicon valt stil. Ook langlopende contracten schuiven op. “We moesten ineens ons koers wijzigen. In plaats van ‘strategie en groei’ werd het ‘strategie om te blijven bestaan’.”

Fons: “Soms brengt een crisis net de pijnpunten van een onderneming aan het licht. Hans en An waren nu genoodzaakt om een alternatief te zoeken. Nu hadden ze tijd om te bedenken wat ze écht graag doen. Zo ging An aan de slag als freelanceboekhouder en administratieve hulp bij kleine kmo’s.”

Ook Hans grijpt terug naar zijn passie: beweging en focus. “In een vorig leven was ik gymnast. Ik was toen veel in Oost-Europa, vandaar mijn kennis van en liefde voor deze landen. Dus toen Fons me vroeg wat mijn funfactor is, moest ik niet lang nadenken. Ik ben me intussen aan het omscholen tot yogatrainer en businesscoach. Ik werk ook een nieuw merk uit: Livelife. Door yoga- en meditatietechnieken help ik ondernemers, managers en sporters om via mindfulness hun leiderschapskwaliteiten en prestaties te verbeteren. Ik wil Fons bedanken voor dit inzicht. Hij heeft gelijk: je moet je amuseren als ondernemer, anders hou je het niet vol.”

Laat de toekomst maar komen

Maar wat met Depicon? “Hans en An staan weer achter de knoppen. Wat ze nu doen, doen ze graag. En dat kunnen ze prima toepassen in Depicon. An die zich weer focust op de administratie en Hans die zijn eigen Livelife toepast als ondernemer. Samen met de werkpunten die we samen hebben aangepakt, is dit de frisse wind die het bedrijf echt nodig had. Dat vind ik zo leuk aan ondernemers coachen: geen enkel traject verloopt hetzelfde en vaak word je aangenaam verrast.”

Hans: “Op dit moment onderhouden we de relaties met onze klanten. Ze weten dat we klaarstaan als ze opnieuw opstarten. En dan zijn we er helemaal klaar voor. We willen Fons nogmaals danken voor zijn advies en zijn kritische blik. Hij liet ons zelf zoeken naar antwoorden, maar stond altijd klaar met de juiste tools of relevante literatuur om ons te helpen. Dat is een enorme meerwaarde. Het traject drukte ons met de neus op de feiten, maar gaf ons ook de nodige inzichten om te groeien als ondernemer en met Depicon.”

Heb je het gevoel dat je ter plaatste blijft trappelen met je onderneming of als ondernemer? Heb je nood aan een klankbord en de nodige inzichten om te groeien? Dan is het traject Strategie & Groei precies wat je zoekt. Vraag vandaag nog meer info.

Groeien maar

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!

De begeleiding Strategie & Groei is een samenwerking tussen UNIZO, Antwerp Management School en Graydon. AMS ontwikkelde de tools en methodiek die de Strategie & Groei-coaches bij bedrijven toepassen en zal in een later stadium verder onderzoek doen op basis van de resultaten uit deze trajecten. Strategie & Groei krijgt de steun van het Agentschap Ondernemen.