De vijf prioriteiten van UNIZO Groot-Brecht
1. Een nieuwe gebruiksvriendelijke gemeentelijke website met informatie voor ondernemers
Zorg voor een duidelijke en praktische website waarop alle informatie rond ondernemen in Groot-Brecht te vinden is. Geen
pagina’s met links naar derden maar concrete informatie en een duidelijk aanspreekpunt. Ontzorg ondernemers administratie
door zoveel mogelijk toepassingen digitaal te voorzien: aanvragen, opvolging van dossiers, laagdrempelige toegang tot
overheidsopdrachten. Ondersteun ondernemers met praktische tips in een maandelijkse nieuwsbrief exclusief gericht aan
hen als doelgroep.
2. Betrek ondernemers bij de uitdagingen rond mobiliteit en wegenwerken
Prioriteer bereikbaarheid met aangepast parkeerbeleid, overweging van Shop & Go en blauwe zones, optimalisatie van openbaar vervoer, duidelijke aanwijzingen naar beschikbare parkeerplaatsen en een herziening van het circulatieplan voor veilige toegang tot de dorpskern.
Communiceer proactief over werken, voorzie altijd een aparte participatie met ondernemers, heb aandacht voor de ongewenste effecten bij ondernemers. Zet in op het tijdig informeren en betrekken van ondernemers bij werken en evenementen.
3. Toon respect voor ondernemers door open communicatie en kwalitatieve ondersteuning
Versterk het respect voor ondernemers door verbeterde communicatie en inspraak, uitgebreide betrokkenheid bij infrastructuurwerken, toegankelijke interactie met ambtenaren voor efficiënte dienstverlening, en een voortgezette digitalisering van diensten.
Ondernemers hebben nood aan een concreet aanspreekpunt in de vorm van een ondernemersloket en ambtenaar lokale economie die ondernemers ondersteund, een luisterend oor beidt en hun belangen mee verdedigt.
4. Faciliteer een platform of event waar werkgevers en werknemers elkaar kunnen ontmoeten
Tackle arbeidskrapte door ontmoetingsruimtes te creëren voor werkgevers en werknemers. Organiseer samen met UNIZO en andere organisaties jobbeurzen om lokale werkzoekende en lokale werkgevers met elkaar in contact te brengen.
Faciliteer stages om de doorstroming van scholen naar bedrijven te vergemakkelijken en voorzie (online) een platform om lokale jobaanbiedingen in de kijker te zetten.
5. Eerlijke Fiscaliteit en Transparantie
Ondernemers dragen jaarlijks bij aan de gemeentekas via inning van belastingen en retributies. Zij wensen meer transparantie door heldere communicatie over de bestemming van belastinggeld. Een groot deel van deze opbrengst moet terugvloeien naar de ondernemers in de vorm van degelijke ondersteuning (zie punten 1, 3 en 4). Weest transparant over overheidsopdrachten en laat ook hier de prijs niet primeren.
6. Versterk onze ondernemerscommunity
Verbeter de informatieverstrekking aan verenigingen en versterk hun communicatie via de communicatiekanalen van de gemeente. Zet nieuwe ondernemers in de schijnwerpers, zoals geïnspireerd door het voorbeeld in Malle.
Stimuleer het lokaal winkelen door gemeenschappelijke initiatieven. Behoud zeker het tweejaarlijkse ondernemersevent. Dit is een mooie appreciatie van de gemeente aan de ondernemers.