Relanceplan voor de Heerse ondernemer
Gemeente Heers en UNIZO werken ambitieus relanceplan over partijengrenzen heen uit.
De gemeente Heers heeft over alle partijgrenzen heen en in nauwe samenwerking met UNIZO Heers – Borgloon een ambitieus relanceplan uitgewerkt voor de lokale economie. Vanaf 1 juni kan iedereen online én in het administratief centrum van de gemeente Heers bonnen kopen in zes verschillende categorieën. Per categorie kan één persoon maximaal 100 € kopen. Wie voor 100 € koopt krijgt van de gemeente 20 € cadeau en kan dus voor 120 € gaan shoppen. Alle bonnen samen zijn goed voor een injectie van 300000 euro in de lokale economie waarvan de gemeente Heers 50000 € voor haar rekening neemt.
Zo’n 15 maanden na de eerste lockdown ten gevolge van de coronacrisis komen de vaccinaties stilaan op gang en is er licht aan het einde van de pandemietunnel. In de voorbije periode werden ondernemers op verschillende manieren gesteund en werd de bevolking gemotiveerd om meer dan ooit lokaal te kopen. Het zorgde voor een golf van solidariteit ten opzichte van de lokale ondernemers.
Bovenop alle eerder geleverde ondersteuningsmaatregelen komt er nu over alle partijgrenzen heen en in samenwerking met UNIZO Heers – Borgloon een ambitieus relanceplan. “Als burgervader ben ik bijzonder trots om dit te mogen aankondigen”, zegt Kristof Pirard (VLDumont). “We zijn begonnen met een vaag voorstel, we hebben dit zoals beloofd aangepakt en samen met de deskundigheid van UNIZO gefinetuned. Hiervoor zijn we met alle partijen die Heers rijk is samen aan tafel gaan zitten. Vanuit alle ideeën zijn wij beginnen te werken en heeft het college besloten om als gemeentebestuur maar liefst een extra 50.000 te investeren. Behalve die rechtstreekse injectie nemen wij ook de kost van de ontwikkeling van het digitale platform voor onze rekening. De lokale ondernemer maar ook elke Heersenaar verdient respect en daar willen wij mee aan werken door ons steentje bij te dragen”.
“Vanaf 1 juni kan iedereen in zes verschillende categorieën bonnen kopen met een maximum van 100 € per categorie”, legt schepen van economie Sonja Houbar (VLDumont) uit. “De minimumwaarde van één bon is 25 €. Per bon dat iemand koopt legt de gemeente er 5 € bovenop. Daarbovenop bieden wij ook geschenkbonnen aan die zowel ondernemers als particulieren kunnen kopen om iemand cadeau te doen. De waarde van die bon bepaalt de koper zelf. Het voordeel van dit systeem is dat je iemand een bon cadeau doet en dat hij/zij die bon kan opkopen waar hij/zij dat wil. Zolang het maar in Heers is. Alle bonnen kunnen ook gefragmenteerd opgekocht worden. Iemand die zo’n bon koopt hoeft dus niet het volledige bedrag bij één ondernemer te kopen.”
“De Heerse economie is de ruggengraat van onze gemeente”, pikt gemeenteraadslid en ondernemer Daniel Medarts (N-VA) in. “Van een goed draaiende economie wordt iedereen beter. Ik hoop dat de Heersenaar massaal bonnen gaat kopen, maar dat hoop ik zeker ook van de mensen buiten Heers. Wanneer een koppel uit bijvoorbeeld Oostende twee bonnen van 100 € voor een verblijf in een B&B koopt, dan krijgen ze 40 € extra om hier op vakantie te komen. Hetzelfde als dat koppel twee bonnen van 100 € koopt om te gaan lunchen of dineren. Ook dan krijgen ze 40 € cadeau. Als ik als toerist dan de keuze heb om naar Heers of naar een andere stad of gemeente te gaan, dan zou ik het wel weten.”
“Door de samenwerking over de partijgrenzen heen geven de politieke vertegenwoordigers van onze leefgemeenschap het signaal dat zij in staat zijn samen te werken”, aldus gemeenteraadslid en fractieleider van de CD&V Gerald Kindermans. “Dat is belangrijk in tijden van crisis, zoals de coronaperiode toch mag genoemd worden. Het is ook een belangrijk signaal naar de ondernemers van onze gemeente toe dat hun zorgen ernstig genomen worden. De gemeente kan natuurlijk niet alles oplossen, maar doet op die manier wel een sterke oproep om de lokale economie te ondersteunen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat CD&V kritisch moet en zal blijven voor het gevoerde beleid. Dat is immers de méérwaarde van een sterke oppositie in een democratie.”
“Nu de coronamaatregelen gefaseerd worden teruggeschroefd en de exit naar het nieuwe normaal is ingezet, was het tijd om een plan uit te denken over hoe we in onze gemeente een heropleving van het dagelijks leven moeten aanpakken en best ondersteunen”, zegt gemeenteraadslid van Hecht Evi Lennertz. “Dit relanceplan heeft specifieke aandacht voor de lokale economie en bedrijvigheid. Want met het stilvallen van het sociale leven en het wegvallen van evenementen en activiteiten, is ook het anders zo bruisende leven in onze gemeente uitgedoofd. Er worden weliswaar verschillende maatregelen op bovenlokaal vlak genomen, maar de gemeente heeft hier, als bestuursniveau dat het dichts bij de bevolking staat, zeker ook een belangrijke rol te spelen. Ik ben dan ook bijzonder fier dat we hier als Hecht hebben toe kunnen bijdragen. Dit is echter voor Hecht geen eindpunt, maar juist het startschot. Samen, meerderheid en oppositie, kunnen we met dergelijke initiatieven onze gemeente een echte doorstart geven na corona en vooruitgaan. We denken dan aan projecten rond welzijn, het verenigingsleven, …met 1 duidelijke boodschap: “Je staat er in Heers niet alleen voor”.
“Wij zijn bijzonder verheugd en fier dat we zulk plan op tafel mogen leggen in onze mooie gemeente Heers. Dat elke Heersenaar ons zeer nauw aan het hart ligt, zal nu wel duidelijk blijken. Dit ambitieus plan is top voor onze Heerse lokale economie, voor toerisme in Heers maar ook voor elke Heersenaar die hiervan kan genieten. Daarenboven hebben we ook een algemene cadeaubon ontwikkeld die iedereen ten alle tijden kan kopen om in Heers te spenderen”, zegt de fractieleider van VLDumont alsook schepen van Carina Volont.
Initiatiefnemer van het project is Eric Dupain, voorzitter van UNIZO Heers – Borgloon. “Als ondernemer heb ik geleerd om mensen ook iets te gunnen, dan krijg je vaak ook iets terug. Wanneer je in een kleine gemeente aan politiek doet ligt dat soms gevoelig, zowel voor meerderheid als oppositie. Vandaar dat ik de rol van bemiddelaar opgenomen heb en ik iedereen letterlijk samen rond de tafel heb gebracht. In totaal hebben we vier keer op een geweldig constructieve manier vergaderd en heeft iedereen de kans gehad om zijn/haar inbreng te hebben. Alle inspanningen hebben uiteindelijk tot dit ambitieuze plan geleid waarbij we echt alle ondernemers willen betrekken. In naam van alle
ondernemers wil ik iedereen betrokken bij de uitwerking van dit plan bedanken om de ‘ik’ opzij te zetten en als ‘wij’ te spreken. Dat is een bijzonder sterke en niet te onderschatten stap die de dames en heren politici gezet hebben. Nu het plan in Heers is voorgesteld worden de gesprekken met Borgloon opgestart. Ik hoop dat we ook daar ook een akkoord kunnen bereiken.”
Relanceplan – praktisch
- Iedereen kan zowel online als in het Administratief Centrum bonnen gaan kopen. Voor wat betreft de B&B’s kunnen toeristen ook rechtstreeks een bon kopen bij het boeken van hun verblijf en zo genieten van die extra korting.
- De bonnen kunnen vanaf 1 juni online gekocht worden.
- Een bon kost 25 €. Eén persoon kan per categorie voor maximaal 100 € bonnen kopen. In de praktijk komt het erop neer dat één persoon voor alle categorieën in totaal voor €600 kan kopen en daarbovenop 120 € cadeau krijgt om te consumeren.
- Ondernemers kunnen zich inschrijven om mee te doen, maar worden niet verplicht. Wie niet meteen overtuigd is kan zich ook later nog aanmelden.
De zes categorieën krijgen zowel een naam in het dialect als in het AN
Jetten en dreinken – Eten en drinken
- Doelgroep: café’s, restaurants, brasserie, frituur, …
Oechzelf verwinnen – Jezelf verwennen
- Doelgroep: kappers, schoonheidsspecialisten, massage, sauna, pedicure, …
Iet goet van hei – Lekkers van hier
- Doelgroep: bakker, slager, lokale producenten van voedingsmiddelen, chocolatier, wijnhandelaars, drankencentra, ijssalons, …
Moed - Mode
- Doelgroep: kledingwinkels, schoenenzaken, juweliers, …
Toeres op congé - Thuisvakantie
- Doelgroep: B&B’s voor verblijfstoerisme
E bietje van all – een uitgebreid palet
- Doelgroep: bloemisten, elektronica, animatie & decoratie, beddenwinkels, coaching & consulting, garagisten, landbouwsector, en andere ondernemers die geen onderdak vinden in de vijf bovenvermelde categorieën …
Behalve de 6 categorieën kunnen er vanaf 1 juni ook geschenkbonnen gekocht worden. Het bedrag van die bon bepaalt de koper zelf. Bij deze bonnen is er géén tussenkomst van de gemeente.