In het kader van de hernieuwing van de mandaten van de rechters sociale zaken – werkgevers in de Vlaamse en Brusselse Arbeidshoven en Arbeidsrechtbanken, doet UNIZO een oproep naar geïnteresseerde kandidaten.  

Hieronder de gedetailleerde voorwaarden, verwachte kwaliteiten en vereiste kennis.

Actieve kennis en ervaring in het toepassen van de sociale wetgeving is wenselijk.  In ieder geval moeten de kandidaten bekwame mannen of vrouwen zijn die in staat zijn om met de vertegenwoordigers van de werknemers, raadsheren en professionele rechters, de juridische vraagstukken te bespreken vanuit een werkgeversinvalshoek.

Tevens gaat de voorkeur uit naar kandidaten die nog actief zijn in onze ondernemingen.

Van iedere nieuwe kandidaat hebben we volgende gegevens nodig:

  • Naam en voornamen, geboorteplaats, geboortedatum, adres, e-mail, telefoon/Mobile, beroep/functie, werkgever/onderneming, rijksregisternummer, CV.
  • Een uittreksel van de geboorteakte en een afschrift van een diploma zullen voor iedere nieuwe kandidaat bijgevoegd worden.

Vermits de bevoegde dienst van de FOD WASO overgegaan is tot een volledig elektronische afhandeling verzoeken we om de voordracht van nieuwe kandidaten te laten verlopen via het webformulier

De gescande of elektronische versie van het uittreksel van de geboorteakte en het afschrift van een diploma dienen per email te worden doorgestuurd naar de regionale werkgeversorganisaties.

Voorwaarden voor de kandidaatstelling

De formele voorwaarden zijn opgenomen in het gerechtelijk wetboek :

  • Om benoemd te worden tot werkend rechter in sociale zaken moet de kandidaat volle 25 jaar oud zijn en volle 30 jaar voor raadsheer in sociale zaken.
  • Voor Nederlandstalige rechtbanken en hoven moeten de kandidaten in het bezit zijn van een studiegetuigschrift of diploma van het Nederlands onderwijs.
  • Voor Franstalige rechtbanken- en hoven moeten de kandidaten in het bezit zijn van een studiegetuigschrift of diploma in het Frans onderwijs.
  • Het ambt van raadsheer of rechter in sociale zaken is onverenigbaar met de uitoefening van een bij verkiezing verleend openbaar mandaat, met enige bezoldigde openbare functie of openbaar ambt van politieke of administratieve aard, met het ambt van notaris of van gerechtsdeurwaarder, met het beroep van advocaat; met de militaire stand en met de geestelijke stand.

Voor wat andere aspecten van het profiel betreft, geven we hierna een richtinggevend profiel (waarden en menselijke kwaliteiten eigen aan de rechterlijke macht, functionele vaardigheden, kennis en ervaring).

A. Waarden

  1. Integriteit

- Rechtschapenheid

- Waardigheid

  1. Onafhankelijk optreden
  2. Onpartijdigheid

- Onbevooroordeeld

- Onvooringenomen

- Strikte toepassing regels ivm onverenigbaarheden en wraking

- Gematigd en genuanceerd bij het openbaar uiten van hun mening

  1. Terughoudendheid en discretie

- In politiek en media

- In privéleven

- Respecteren van het beroepsgeheim

  1. Respect

- Waardig en respectvol in de omgang

- Aandacht voor de noden en verplichtingen van allen

  1. Gelijke behandeling

- Zonder discriminatie

- Oog voor diversiteit

B. Menselijke kwaliteiten

- Wijsheid

- Loyauteit

- Menselijkheid

- Luisterbereidheid

- Moed

- Ernst en voorzichtigheid

- Positieve arbeidsattitude

- Communicatief

- Openheid van geest

- Bekwaamheid

- Behoud en ontwikkeling van vakkennis

- Professionele werk-houding

- Flexibele opstelling t.o.v. veranderingen

C. Functionele vaardigheden, gewenste kennis en ervaring

  • Praktische kennis van het sociaal recht en ervaring bij de toepassing ervan
  • Ervaring in overleg/contacten sociale partners
  • Bereidheid om collegiaal te oordelen
  • Bereidheid om van materie te wisselen indien nodig voor de goede organisatie van het de rechtbank of het hof
  • Bereidheid om de vormingssessies en netwerkevenementen van de werkgeversorganisaties en/of de rechtbank/hof bij te wonen

De benoeming geldt voor een periode van vijf jaar en kan na iedere termijn voor vijf jaar verlengd worden.

De rechters en raadsheren houden op hun ambt uit te oefenen en worden op rust gesteld bij het bereiken van de leeftijd van zevenenzestig jaar. Wij wijzen er op dat het geen zin heeft om nieuwe kandidaten voor te dragen welke reeds kort bij die leeftijdsgrens zitten.

Verder verloop van de procedure

Nadat het VBO de kandidaturen heeft ingediend bij de bevoegde diensten van de FOD WASO volgt eerst een administratieve controle op dat niveau. Vervolgens start een justitieel en politioneel onderzoek van elke kandidatuur leidend tot een positief dan wel negatief advies. De weerhouden kandidaten worden vervolgens bij koninklijk besluit (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad) benoemd. De hele procedure kan enkele maanden tot een half jaar in beslag nemen.

Over de arbeidsrechtbank en de praktische invulling van het mandaat van sociaal rechter

De arbeidsrechtbank is een gespecialiseerde rechtbank en heeft heel wat bevoegdheden inzake arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht.

De arbeidsrechtbank behandelt:

  • geschillen tussen werkgevers en werknemers (bv. over individueel
  • arbeidscontract, ontslag, arbeidsongeval, beroepziekte)
  • geschillen over sociale zekerheid (bv. over pensioenen, werkloosheid… )
  • geschillen over sociale bijstand (sociale prestaties)
  • geschillen tussen werknemers naar aanleiding van het werk
  • geschillen over geweld en pesterijen op het werk
  • zaken omtrent collectieve schuldenregeling (sinds 1 september 2007)

De rechtbank is niet bevoegd voor strafzaken. Die horen thuis voor de politie- of correctionele rechtbank.

De arbeidsrechtbank bestaat uit kamers waarin naast de voorzitter – een beroepsmagistraat – niet-professionele magistraten zetelen. Deze laatste zijn benoemd door de Koning op voorstel van sociale organisaties van werkgevers,

zelfstandigen en werknemers om de beroepsrechter te helpen bij het beoordelen van de zaak. Zij worden 'rechters in sociale zaken' of 'sociale rechters' genoemd.

Als de arbeidsrechtbank een geschil behandelt tussen een arbeider en zijn werkgever, wordt de beroepsrechter bijgestaan door een sociale rechter van de arbeidersorganisatie en een sociale rechter van een werkgeversorganisatie.