Tibbe Verschaffel (28) is founder van Planet B. De Gentse ondernemer haalde dit voorjaar de ‘Forbes 30 under 30’-lijst. “Ik ben een naïeveling die de wereld gezonder en mooier wil maken, op alle vlakken.”

“We willen onze producten zo gezond mogelijk maken en zien gezondheid als een heel breed begrip: gezond voor mens, dier en planeet. Ik zei eens in een interview dat ik de nieuwe Unilever wil worden. Dat was vooral om even tegen schenen te schoppen en dingen in gang te zetten. Want hoe groter we worden, hoe meer impact we kunnen maken.”

“Wat we vooral willen doen, is de FMCG-industrie veranderen (fast-moving consumer goods). Onze focus ligt vooral op twee van de drie P’s: Planet en People. Profit is uiteraard belangrijk om te blijven bestaan, maar is niet onze drijfveer. Geen enkele ondernemer werkt gratis, dat lijkt me logisch. Maar ik ben al lang bezig met wat ik met mijn leven wil doen. Wat geeft mij voldoening? Dat is belangrijker dan bakken winst maken.”

Opoffering

“Ik ben dag en nacht met Planet B bezig en hoe we nog beter kunnen worden. Het vraagt veel opofferingen, maar het is het echt waard als we een goeie review krijgen of als iemand vertelt dat hun huid verbeterd is door onze producten.”

“Ondernemers kunnen nog veel stappen zetten naar een meer duurzame en gezonde wereld. Het is echt niet altijd gemakkelijk op sommige momenten, maar ik onthoud gewoon altijd waarom ik doe wat ik doe. Ik volg mijn passie en mijn hart en dan komt het ondernemende aspect wel vanzelf.”

Generaties

“We zitten in een shift wat gezondheid betreft en die gaat volgens mij enkel nog maar versnellen. Je voelt dat er iets moet veranderen, als je weet dat er binnen x aantal jaar dubbel zo veel plastic in de oceaan zal zitten of dat we met nóg meer overstromingen of bosbranden te maken zullen krijgen. Dan kan je toch niet anders dan je gewoonten aanpassen?”

“Die shift komt er grotendeels door de Millennials en Gen Z’ers. Zij zijn veel meer bezig met hun gezondheid en de planeet dan de generaties ervoor. Het is onze taak om die generaties via hun kinderen en kleinkinderen mee te krijgen in het verhaal.”

Label

“Ondernemers die bezig zijn met het milieu of gezondheid krijgen al snel het label dat ze overal tegen zijn. Dat klopt helemaal niet. Ik ben niet tegen plastic, maar wel tegen single-use plastic. We hebben plastic nodig, maar waarom gebruiken we het vooral als verpakking om na eenmalig gebruik weg te gooien?”

“Duurzaamheid is niet zwart-wit. Je moet niet opeens stoppen met vlees eten, of met het vliegtuig te nemen. Maar mochten we nu met zijn allen een paar kleine stappen in de goede richting zetten? De wereld zou er heel anders uitzien.”

“De volgende stap voor ons is internationaliseren. We zijn nu verankerd in Vlaanderen, met onze drie eigen winkels en het aanbod bij apothekers. Gezien we niet in supermarkten te vinden zijn, gaat het wat trager maar momenteel onderzoeken we echt wat de mogelijkheden zijn om internationaal te gaan.”

https://planetb.life