Bart LodewyckxEen kmo-ondernemer die zijn verkoopproces volledig gedigitaliseerd heeft en al zijn buitenlandse deals sinds enkele maanden afsluit via video-conferentie. Een frituur waar 80% online wordt besteld vooraleer het wordt afgehaald. Een psycholoog die digitale consultaties aanbiedt. Of de zaakvoerster die vanop afstand haar klanten kledingadvies geeft door met haar iPhone al filmend door de kledingcollectie te wandelen. Het was 9 maanden geleden ondenkbaar of toch een rariteit. 

Vandaag is het meer dan ooit realiteit. Nieuwe formules en concepten zagen de voorbije maanden het levenslicht en digitale toepassingen die vaak al lang bestonden, worden eindelijk ontdekt en gebruikt. En dan zwijgen we nog over de ontelbare websites en -shops die opgestart zijn. Als deze crisis dan toch iets positiefs heeft gebracht, dan is het dat ze veel ondernemers wakker schudde en dwong om op het vlak van digitalisering een versnelling hoger te schakelen. 

Moet iedereen daarom een webshop opstarten? Neen, vaak volstaat het om zeer zichtbaar en bereikbaar te zijn voor de klant en daarvoor zijn er meer en meer kanalen: op het internet, via Facebook, via Whatsapp, … Is digitalisering voor iedereen de uitweg in deze crisis? Ook hier is het antwoord neen. 

Corona zorgt voor winnaars en verliezers. Je zal vandaag maar de pech hebben om in de evenementen- of reissector te ondernemen. Of een schoonheidssalon hebben. Dan volstaan creativiteit, veerkracht en ondernemerszin niet zomaar. En digitalisering evenmin. Maar in veel sectoren kan het de verliezers van de voorbije maanden wel doen opschuiven naar de winnaars. 

Niemand heeft in deze crisis gekozen om in het verliezende kamp te zitten. Maar voor sommigen kan het wel een keuze zijn om daar tegen het einde van de crisis niet meer in te zitten. Of hoe de digitalisering, die voor veel ondernemers als een bedreiging werd gezien, nu een reddingsboei is geworden. Voor wie ze kan maar ook wil pakken, dan toch.

Bart Lodewyckx - gedelegeerd bestuurder
UNIZO Limburg

reageer