30/09/2020 - De gemeente Kruisem is verkozen tot Winkelhiergemeente 2020. Met hun actie ‘De Gouden Klinker’ kaapte de gemeente de eerste prijs weg, voor Aalst en Herzele. Kruisem mag de titel van Winkelhiergemeente twee jaar lang dragen en is daarmee de eerste laureaat van de wedstrijd.

Goud voor De Gouden Klinker
‘De Gouden Klinker’ is een gezamenlijk initiatief van het gemeentebestuur van Kruisem, UNIZO Kruisem en de Vereniging van centrumhandelaars van Kruishoutem. Met deze actie ondersteunt Kruisem haar ondernemers tijdens ingrijpende wegenwerken: de heraanleg van het centrum van Kruishoutem zal bijna twee jaar in beslag nemen. Gedurende 22 maanden wordt maandelijks een handelaar in de kijker gezet en worden prijzen verloot onder de klanten. Een tweede actie is ‘Koop lokaal!’: tijdens de coronaperiode is de digitale Kruisembon 20% (detailhandel) of 30% (horeca) meer waard. Het gemeentebestuur van Kruisem financiert deze meerwaarde.

“Meer dan 75 procent van de steden en gemeenten in Oost-Vlaanderen hebben de afgelopen maanden actief de lokale economie gestimuleerd. Dat gebeurde via allerhande platforms, informatiepagina’s, lokale aankoopbons en promocampagnes. Dat positief beleid wilden we vanuit UNIZO Oost-Vlaanderen, samen met de provincie Oost-Vlaanderen, dan ook extra aandacht geven aan de hand van een wedstrijd. Een twintigtal Oost-Vlaamse steden en gemeenten dienden een dossier in, waaruit door een jury 3 laureaten werden weerhouden. Stuk voor stuk knappe initiatieven die de lokale economie versterken en op hun beurt andere steden en gemeenten kunnen inspireren. Kruisem sprong er daarbij uit. Behalve een breed plan om lokale economie te stimuleren voor, tijdens en na corona zoals de Kruisembon, het promoten van lokaal winkelhieren, stak vooral de ‘Gouden Klinker’ er bovenuit als uniek format. Dit is perfect schaalbaar naar andere steden en gemeenten in de rest van de provincie. “
Jos Vermeiren, directeur UNIZO Oost-Vlaanderen

“In tijden van wegenwerken is het voor de inwoners soms gemakkelijker om uit te wijken naar de winkels in de buurgemeenten. De actie die Kruisem heeft opgezet om haar handelaars te ondersteunen tijdens de heraanleg van de Markt in Kruishoutem valt op door haar eenvoud. Met ‘De Gouden Klinker’ heeft Kruisem de kans gegrepen om van infrastructuurwerken, die als zeer nadelig worden ervaren, een opportuniteit te maken. Het project is een voorbeeld voor andere gemeenten.”
Leentje Grillaert, gedeputeerde bevoegd voor Middenstand
 

 

Ook in de medailles
Naast Kruisem waren ook Aalst en Herzele genomineerd voor de award. Aalst kreeg een nominatie voor haar grootschalige communicatiecampagne ‘Koop lokaalst!’ en de actie ‘Win je winkel in Aalst’. Herzele pakte uit met ‘Win de vitrine’ (#ikkoopinherzele) in de bestrijding van leegstand, en de fotowedstrijd ‘Een bruisende zomer in Herzele’.

 

Winkelhier Award
De Winkelhier Award is een gezamenlijk initiatief van Provincie Oost-Vlaanderen en UNIZO Oost-Vlaanderen. Winkelhieren staat voor winkelen in je eigen buurt bij lokale handelaars en bedrijven. Met de uitreiking van de Winkelhier Award worden enkele innovatieve en/of creatieve acties uitgelicht en de vele inspanningen van gemeenten en handelsverenigingen bekroond. Dit jaar dongen 19 gemeenten, goed voor een totaal van 32 initiatieven, mee naar de prijs.

Jos Vermeiren: "De coronacrisis treft de hele economie, maar in het bijzonder de handel en horeca, de toeristische sector en wie evenementen organiseert. Steden en gemeenten kunnen wel degelijk iets doen om ondernemers te helpen. Onder impuls van de coronacrisis zijn samenwerkingen aangegaan tussen de lokale besturen en de ondernemers. De 'koop lokaal-acties' beginnen maar eindigen gelukkig niet met de coronacrisis.”

Promofilmpjes
Van de drie laureaat-gemeenten zijn promofilmpjes gemaakt, waarin de ingediende acties extra in de kijker zijn gezet.

Kruisem: https://vimeo.com/460456901/dda1ef9ee3

Aalst: https://vimeo.com/460456707/802e32ddd3

Herzele: https://vimeo.com/460456396/73eb90330c