Goed Geholpen: UNIZO geeft antwoord op je vragen 

In coronatijden is er bijna niets zo fijn als je even op café te wanen. In de belevingswinkel van Drankenhandel Vets staat dat gevoel voorop. Toch kwam er wat strategisch denkwerk aan te pas om dit derde generatie familiebedrijf gezond vooruit te stuwen.  

TEKST Nicolle Raven - FOTO An Van de Wal 

Jef nam de drankenhandel acht jaar geleden over van zijn vader. “Mijn vader was melkboer en leverde huis aan huis. Mijn moeder is de drankenhandel begonnen. Ik deed hotelschool en had de ambitie om een restaurant te beginnen. Mijn vader kreeg helaas een accident en was tijdelijk werkongeschikt en zo begon ik in de drankenhandel te werken. Tegelijkertijd studeerde ik verder aan de Vlaamse wijnacademie. Ik wilde me meer toeleggen op wijn en heb zo het wijnassortiment enorm uitgebouwd.” 

Keuzes maken 

De afgelopen jaren heeft drankenhandel Vets een behoorlijke groei gezien. “In het begin had ik weinig financiële kennis. Dat leek ook niet direct nodig. De verkoop ging goed, ik had almaar meer klanten, de omzet groeide en het bedrijf ook. Ik zag wel in dat ik keuzes moest maken: blijf ik investeren, moet ik meer personeel aanwerven, hoe hou ik de kosten van de groei onder controle... Onze voorraad werd steeds groter, maar dat bracht kosten met zich mee. Er kwamen naast particuliere klanten veel professionele klanten bij die op krediet kochten, met alle gevolgen van dien. Kortom: ik groeide sneller dan ik op dat moment kon overzien en zat met een cashtekort.” 

Een confronterend beeld 

Volgens coach Ilse Lenvain, die Jef begeleidde in het traject Strategie en Groei, is dit een veel voorkomende groeipijn. “Indien je snel groeit, is het zaak om je interne organisatie op punt te zetten. Bij Jef ontbrak het aan structuur voor de werknemers, er waren geen duidelijke targets. Hij had zijn strategie wel in zijn hoofd, maar zijn medewerkers waren niet mee. Jef deed nog heel veel zelf en hield daardoor weinig tijd over om te werken aan zijn groeistrategie.” 

Samen met Ilse deelde Jef de organisatiestructuur op, en kreeg hij weer overzicht. De financiën werden onder handen genomen en alle kosten werden in detail uitgesplitst. “Dat gaf een helder, maar confronterend beeld van mijn financiën”, aldus Jef. “Zo bleek dat bepaalde zaken die minder rendabel zijn meer aandacht nodig hebben. Daar ligt onbenut potentieel. Zo verschoven mijn aandachtspunten naar de écht relevante zaken.” 

Drank is als parfum 

Ook stelden Ilse en Jef targets op voor producten en leerde Jef zijn medewerkers aan te sturen. “Ik betrek mijn mensen nu mee in de cijfers en de doelstellingen. Ook zij moeten weten wat we per dag moeten draaien om rendabel te zijn.” Klantenbeleving is misschien wel de belangrijkste troef van Drankenhandel Vets. “Iedere medewerker moet in staat zijn klanten advies te geven,” vindt Jef. Om die beleving kracht bij te zetten, opende drankenhandel Vets een tweede filiaal onder de naam Drankenwereld. Een prachtige belevingswinkel met een heuse bar waar altijd wel iets te proeven valt. “Drank is een beetje zoals parfum: In de parfumerie kan je ook ruiken aan het product, drank zou je moet je kunnen proeven voor je koopt.” 

“Jef zit vol goede ideeën, maar heeft weinig tijd over. Hierdoor stond de marketing op een zeer laag pitje, terwijl dit juist belangrijk is in die sector”, volgens Ilse. Jef besloot ook dit aan te pakken en zette samenwerkingsverbanden op met merken. “Het blijft moeilijk om hier tijd voor vrij te maken”, besluit Jef, “daarom is het zo belangrijk om je goed te laten omringen”. 

 ---- 

Sta jij net als Jef met je onderneming op een kantelpunt en weet je niet goed welke richting je uit moet? Ben je door uitbreiding in een nieuwe fase beland of heb je net de ambitie om uit te breiden en verder te groeien?  Kamp je met verschillende uitdagingen en wil je de situatie aanpakken? In dat geval staan onze UNIZO-coaches voor je klaar, want het traject rond Strategie & Groei richt zich specifiek op ondernemers die cruciale stappen nemen in de ontwikkeling van hun bedrijf: https://www.unizo.be/projecten/begeleiding-strategie-groei. 

https://wijn-drankenhandel.be/