UNIZO en StreetwiZe slaan de handen in elkaar om ondernemers te versterken

In deze, naar gevoel, eeuwigdurende crisisperiode, lijkt dat voor veel ondernemers makkelijker gezegd dan gedaan. Toch hamert sociaal ondernemer Arnoud Raskin hier al zijn hele leven op. Het blijkt niet alleen voor hem, maar ook voor de straatkinderen wereldwijd dé enige manier om sterker uit een ongelooflijk moeilijke situatie te komen. Carl van Dyck, directeur UNIZO provincie Antwerpen sprak met Arnoud over hoe je in plaats van naar de negatieve kant te hellen, je focus kunt houden op opportuniteiten, en over UNIZO’s aankomende Digitale Proloog op 19 januari: dé inspirerende nieuwe editie van dit digitale ondernemersfeest.

Straf verhaal

Je kent Arnoud Raskin misschien als de bezieler van Mobile School.org. Als student ondernemer productontwerp, vertrok hij naar Zuid Amerika om daar een verschil te maken met alternatief onderwijs, gewoon op de stoep van de straat. Uiteindelijk veranderde dit concept in een sociale franchising die opgenomen is door meer dan 50 organisaties wereldwijd. Vergis je niet: ook StreetwiZe’s inkomstenstroom heeft flink geleden onder de corona-crisis. Veel van de geplande bedrijfsopleidingen werden uitgesteld of afgezegd. “Natuurlijk lig ik daar als ondernemer wakker van. Ik wil mijn organisatie hier doorheen helpen en liefst van al, niet in mijn team of projecten snijden.” 100% van de winst gemaakt door de bedrijfsopleidingen van StreetwiZe, wordt namelijk terug geïnvesteerd in de educatieve projecten van Mobile School. “Dat maakt dat onze drive altijd ongelooflijk sterk is ” vindt Arnoud.

Ervaringsdeskundige

Carl is benieuwd naar hoe Arnoud zich door de COVID-crisis heen slaat, niet alleen als ondernemer, maar ook al eeuwige optimist. Arnoud leerde 4 wijze lessen van straatkinderen. “Net zoals in het ondernemerschap, heb je op straat gasten die amper recht blijven, een middenmoot maar ook een groepje outperformers. De lessen die wij trekken, komen uit het profielen van die laatste groep. We vroegen ons af waarom zij de winnaars zijn? Zij zijn dé ervaringsdeskundigen in crisistijden: overleven, in een snel veranderende omgeving met zware concurrentie en weinig tot geen financiële middelen. Ze sluiten allianties, vinden zichzelf continu opnieuw uit en weten wanneer welke kaart te spelen. Die mindset is eigenlijk exact wat wij nu nodig hebben.”

“Die hoop voor een betere toekomst is iets waar we nu in moeten investeren,” beaamt Carl. “Wacht zeker niet tot een volgende crisis om je bedrijf veerkrachtiger en wendbaar te maken.”

Digitale Proloog

“De huidige Covid-19-toestand en de coronamaatregelen die de overheid – om terechte redenen – heeft uitgevaardigd, vergen meer dan ooit voordien het uiterste van de Vlaamse Ondernemer," zegt Carl van Dyck. UNIZO neemt verschillende initiatieven om ondernemers te ondersteunen, in te lichten en op te leiden. Zelfs de traditionele nieuwjaarsreceptie maakt plaats voor een gratis, online event om 2020 snel te vergeten en vol goede moed 2021 in te trappen. “Op 19 januari organiseren we de Digitale Proloog samen met Arnoud, omdat we echt willen inzetten op de ontwikkeling van vaardigheden van de ondernemer zelf die hem kunnen sterken om met deze nooit eerder geziene omstandigheden te leren omgaan."

Arnoud belooft tijdens de Digitale Proloog een authentiek, innoverend en soms ontroerend verhaal aan te reiken met concrete tips om ondernemingen wendbaar te maken en de crisis het hoofd te bieden! Inschrijven kan via: https://www.unizo.be/proloogAR. Start 19/01 om 20u.

Op deze online inspiratiesessie, volgt een verdiepend begeleidingstraject met Arnoud om ondernemers die streetskills eigen te maken. Start 23/2.

Wat kunnen ondernemers leren van straatkinderen: bekijk zeker volgend filmpje met bezieler Arnoud Raskin.