“Van één foodtruck naar een vloot van 36: Mani Corstjens wint de Mosasaurus Award”
Op 26 januari 2025 vond in Al Mulino de Nieuwjaarshappening van UNIZO Maasmechelen plaats, een avond waarop ondernemers samenkwamen om successen te vieren en inspiratie op te doen.
De Mosasaurus Award, die uitmuntend ondernemerschap beloont, ging dit jaar naar Mani Corstjens, zaakvoerder van De Snackcar. Met 36 foodtrucks en een groeiende impact op de Belgische eventsector, wist zij de jury te overtuigen met haar visie, doorzettingsvermogen en strategische groei.
Daarnaast werd Matty Zadnikar bekroond met de Life Time Achievement Award voor zijn indrukwekkende carrière. Zijn verhaal, van mijnwerker tot succesvolle ondernemer in de superjachtsector, inspireerde de aanwezigen om groot te durven denken.
Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, benadrukte in zijn toespraak ten slotte het belang van ondernemers zoals Mani en Matty voor de lokale economie: “Ondernemers maken het verschil, ze creëren werkgelegenheid, innovatie en groei. Het is dankzij hun doorzettingsvermogen dat onze economie blijft draaien.”
Na de prijsuitreiking spraken Moira Blascetta (voorzitter UNIZO Maasmechelen) en Chris Schalenborgh (ondervoorzitter UNIZO Maasmechelen) met Mani over haar ondernemersreis, de uitdagingen die ze overwon en haar toekomstplannen.
Mani, allereerst proficiat met de Mosasaurus Award! Hoe voelde het om deze erkenning te krijgen?
Mani:
“Dankjewel! Eerlijk? Ik had dit totaal niet zien aankomen. Toen mijn naam werd afgeroepen, stond ik daar met het gevoel van: ‘Oh nee, ik heb mij hier totaal niet op voorbereid.’ Mijn benen begonnen letterlijk te trillen. Mensen kwamen achteraf naar mij toe en zeiden: ‘Je zag dat precies niet aankomen, hé?’ Nee, absoluut niet!
Mijn vriend had mij de hele avond opgejaagd: ‘Je moet een speech voorbereiden, je moet nadenken over wat je gaat zeggen!’ Maar ik was totaal niet zenuwachtig. Tot dat moment. Dan ineens stond ik daar en dacht ik: ‘Wat moet ik nu zeggen? Wat verwachten ze van mij?’ Maar tegelijk voelde het ook als een erkenning van alles wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Het gaf me een enorme boost en het voelde als een bevestiging dat we op de juiste weg zitten. En vooral: dat hard werken loont.”
Hoe is De Snackcar ontstaan?
Mani:
De Snackcar is in de eerste plaats de verdienste van Tjorven Mommen. Hij had al foodtrucks op de baan en was volop bezig met het uitbouwen van zijn concept toen ik mijn eigen pad in de sector begon. Hij zag het potentieel van mobiele catering en werkte keihard om er iets groots van te maken.
Mijn verhaal begon anders. Ik had geen foodtrucks, geen rijbewijs om met zulke voertuigen te mogen rijden, maar wél de gedrevenheid om mijn eigen weg te zoeken in deze sector. Vanaf dag één was het een zoektocht, met vallen en opstaan. Mijn papa sprong bij om te helpen: hij reed in de vroege ochtenden voor ons en dacht mee over de branding, de kleuren en alle praktische zaken. Die eerste periode was een rollercoaster – experimenteren, bijleren, fouten maken en opnieuw proberen. Maar eens die eerste hindernissen overwonnen waren, begon alles op zijn plek te vallen.
De echte doorbraak kwam op Mustang Fever, waar ik met een van mijn eerste mobiele bars stond. Dat moment voelde als een sprong in het diepe. Ik had nog geen grote naam, maar we waren er. En het werkte. De reacties waren positief, aanvragen stroomden binnen en plots zat ik midden in een stroomversnelling. Het besef kwam: hier zit toekomst in.
Later kwamen Tjorven en ik samen, en konden we verder bouwen op wat we elk afzonderlijk hadden opgebouwd. Wat ooit begon als aparte trajecten, smolt samen tot één krachtig geheel. Vandaag hebben we 36 foodtrucks en verzorgen we catering op maat, van intieme privéfeesten tot grootschalige bedrijfsevents. En het mooiste? We blijven groeien. De fundamenten die we elk op onze eigen manier hebben gelegd, zijn de bouwstenen waarmee we De Snackcar elke dag verder laten evolueren.
Ondernemen is niet altijd eenvoudig. Wat was een keerpunt in jouw carrière?
Mani:
“Elke ondernemer maakt moeilijke periodes door, en ik ben daarop geen uitzondering. Er zijn momenten geweest waarop ik aan alles twijfelde, waarop ik dacht: ‘Is dit het waard?’
Op een bepaald moment kreeg ik de kans om met Tjorven Mommen samen te werken, en dat heeft voor een enorme ommekeer gezorgd. Hij zag potentieel in mij en gaf mij de ruimte om het bedrijf opnieuw vorm te geven. Dat vertrouwen was voor mij een kantelpunt.
Wat ik heb geleerd? Dat je soms een stap achteruit moet zetten om daarna met volle kracht vooruit te kunnen gaan. En dat je altijd moet blijven geloven in je eigen visie, zelfs als anderen twijfelen.”
De jury prees je ambitie en doorzettingsvermogen. Waar zie jij de toekomst van De Snackcar?
Mani:
“We zitten op een kantelpunt. Onze structuur is te klein geworden voor wat we allemaal doen. Daarom zijn we volop aan het investeren in stabiliteit, teamuitbreiding en strategische samenwerkingen.
- We willen ons wagenpark vernieuwen en professionaliseren. Sommige wagens zijn aan vervanging toe, en ik wil dat onze branding overal consistent is.
- We werken aan een sterkere positionering in de markt. Grote bedrijven zoals Veolia vertrouwen op ons, en ik wil dat verder uitbouwen.
- We willen meer totaalpakketten aanbieden, zodat klanten volledig ontzorgd worden.
Daarnaast werken we intern aan een betere structuur. Ik ben goed in het grote geheel zien en in het bedenken van nieuwe ideeën, maar ik heb mensen nodig die de dagelijkse werking strak houden. Daarom ben ik ook bezig met het aantrekken van de juiste mensen. Ik ben ervan overtuigd dat we de komende vijf jaar alleen maar verder zullen groeien. Dit is nog maar het begin.”
Welke boodschap wil je meegeven aan andere ondernemers?
Mani:
“Als ik één ding heb geleerd, dan is het dit: laat je niet tegenhouden door angst. Veel ondernemers twijfelen te lang en wachten op het perfecte moment. Maar dat perfecte moment komt nooit. Je moet gewoon springen en onderweg leren hoe je landt.
Daarnaast is een sterk netwerk cruciaal. Je kan niet alles alleen doen. Ik heb jarenlang gedacht dat ik zelf alles moest uitzoeken, maar netwerken zoals de Unie hebben mij geleerd dat andere ondernemers met dezelfde problemen worstelen.
Ook financieel moet je slim zijn. Zorg dat je meerdere geldstromen hebt, bouw relaties op met je bank en je leveranciers. Ik heb geleerd om op lange termijn te denken en niet enkel op de cijfers van vandaag te focussen.
En ten slotte: geloof in jezelf. Ik heb talloze keren te horen gekregen dat iets niet mogelijk was, dat ik het anders moest aanpakken. Maar als ik naar al die mensen had geluisterd, dan stond ik hier vandaag niet. Ondernemen is durven, falen, opstaan en gewoon blijven gaan.”
De avond bij UNIZO Maasmechelen draaide om meer dan alleen prijzen. Het was een moment van inspiratie, groei en erkenning. Met haar Mosasaurus Award bewijst Mani Corstjens dat hard werken, doorzettingsvermogen en de juiste mensen rondom je een bedrijf naar nieuwe hoogten kunnen tillen.
En als één ding duidelijk werd, dan is het wel wat Matty Zadnikar zei: “De grootste beperking in ondernemen, die zit vaak in onszelf.”
En dat is exact waar ondernemers zoals Mani het tegendeel van bewijzen.