Mark McNally (31) en Ingwie Hermans (30) vonden elkaar twee jaar geleden via een gezamenlijke kennis. Mark was net gestopt als beroepswielrenner en vond een nieuwe uitdaging in zijn bedrijf Astor & Co in Ranst. Hij volgde ter voorbereiding het traject Starten bij UNIZO en begon, naar eigen zeggen, “goed voorbereid”.  

Ingwie nam het familiebedrijf Stoelmakerke van zijn grootvader over en besloot dit te moderniseren. Beide bedrijven zijn gespecialiseerd in stoelen, maar hebben een verschillende focus en doelgroep. Waar Mark zich richt op de B2B-markt (horeca, kantoor- en conceptstores), richt Ingwie zich op de particuliere markt. Door de krachten te bundelen is er meer capaciteit en kunnen ze de markt breder benaderen.  

Nieuw pand 

Voor de modernisering van Stoelmakerke in Boortmeerbeek betrok Ingwie een nieuw pand met veel mogelijkheden. “We hebben een showroom en nog veel uitbreidingsmogelijkheden”, zegt Ingwie. “Hier kunnen we al onze klanten bedienen, en is er ook ruimte voor een magazijn en om vrachtwagens te laden en te lossen.”  

“Voor mij was het een ideale start”, aldus Mark “zo kon die kost al gedeeld worden.” Omdat Mark zich met B2B bezighoudt, bezoekt hij veel beurzen. Ingwie ondersteunt hem daarbij, terwijl Mark op zijn beurt verantwoordelijk is voor de offertes en administratie.  

Niet te klagen 

Ingwie ziet in de huidige crisis een opportuniteit om het anders aan te pakken. “Toen we net begonnen samen te werken, deden we veel beurzen en langzamerhand begon dat echt op te brengen. Normaal gezien levert de Horecabeurs ons heel het jaar werk op. We hebben nu een pak minder leads, maar eindelijk de kans, de tijd én het budget om klanten op een andere manier te benaderen.”  

“Ik probeer me meer te richten op totaalconcepten in plaats van enkel stoelen en tafels. En binnenkort gaat de website online”, vertelt Mark. “We missen het rechtstreekse contact met potentiële klanten. Je voelt hun noden dan veel meer aan en kunt direct een afspraak maken.” Toch hebben Ingwie en Mark absoluut niet te klagen: ze maken bijna geen reclame want hun klanten stromen nog altijd toe via mond-aan-mondreclame.  

Volgens Ingwie heeft dat te maken met hun klemtoon op kwaliteit. Iedereen kan klant zijn: een chique restaurant of een lokale frituur. Zowel Ingwie als Mark vinden het belangrijk om alle klanten op dezelfde manier te behandelen. “Die gedeelde waarden zijn ongelooflijk belangrijk in een samenwerking”, zegt Ingwie. 

Het recept 

Voor de toekomst ontbreekt het de mannen niet aan ambitie. Met name hun locatie biedt veel kansen. Vlakbij de vestiging in Boortmeerbeek staat een herenwoning waar een interieurkijkwoning gemaakt kan worden. Daarnaast willen ze mikken op de evolutie naar thuiswerken, en inrichtingen voor thuiskantoren aanbieden.  

Hun recept voor een goede samenwerking? “Eerlijkheid werkt best”, aldus Mark. “Je moet elkaar goed aanvoelen. We hebben allebei verschillende kwaliteiten. Het belangrijkste is om problemen eerlijk te bespreken, zodat je de volgende keer een verschil kunt maken.” 

www.astorenco.com