Matthias Browaeys van WinWinner en team.blue topman Jonas Dhaenens over alternatieve financiering
Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar alternatieve financieringsvormen. Matthias Browaeys van WinWinner matcht bedrijven die op zoek zijn naar financiering met de juiste investeerders. Jonas Dhaenens van team.blue investeerde zelf mee in WinWinner en is een van de vier unicorns* in België.
Bij WinWinner doen jullie aan crowdlending, niet te verwarren met crowdfunding. Wat is het verschil?
Matthias: “Crowdfunding is een overkoepelende term. Er zijn vier soorten crowdfunding. Equity crowdfunding is geld ophalen in ruil voor aandelen, reward-based crowdfunding is zoals Kickstarter en donation-based crowdfunding, wordt gebruikt om geld op te halen voor goede doelen. De laatste, die wij doen, is crowdlending. Investeerders verstrekken via een lening rechtstreeks geld aan ondernemingen die financiering zoeken. Wij doen dan de ‘matchmaking’ tussen investeerder en de kmo die financiering zoekt.”
Kan iedereen zomaar op jullie platform terecht?
Matthias: “We hebben vandaag ongeveer 150 aanvragen per maand, waarvan er maar een zestal gelanceerd worden. Veel ondernemers beseffen niet dat hun aanvraag heel goed onderbouwd moet zijn, we lenen niet aan iedereen geld. We zien dat vooral bij jongere bedrijven, een mature kmo heeft meestal een CFO of toch iemand die het financiële beheert waardoor ze betere dossiers en aanvragen kunnen voorleggen.”
Jonas: “Om een financiering bij de bank aan te vragen moet je toch ook goed voorbereid zijn? Maar een gebrek aan voorbereiding is niet de enige reden waarom dossiers vastlopen. Sommige bedrijven zijn niet sterk genoeg om investeringen te doen of soms zien ondernemers ons als laatste hoop op beterschap. Of ze zitten nog in de start-up fase.”
Jos Vermeiren, Matthias Browaeys en Jonas Dhaenens
Zijn de regels veranderd tegenover vroeger om aan geld te geraken voor ondernemingen?
Matthias: “De regels zijn niet veranderd, maar het klimaat wel. Het is op vandaag als kmo niet meer evident om 100% gefinancierd te worden door de bank, dus ondernemers moeten wel naar alternatieven op zoek. Die alternatieve financiering bestaat al lang, maar wint nu aan populariteit omdat de bankwereld ook wat terughoudender is geworden.”
Wat is de ambitie met WinWinner?
Matthias: “We willen crowdlending veel breder bekend maken dan het vandaag is en op termijn ook uitbreiden naar internationale markten. Daarnaast hebben we ook net een fonds van 30 miljoen euro voor kmo’s gelanceerd, voor de bedrijven die hogere financieringsnood hebben dan via de klassieke crowdlending.”
Jonas: “Het zou fantastisch zijn om met WinWinner te kunnen schalen en alles wijst erop dat we dat zeker gaan bereiken. Daarbij kan ik zeker helpen, ik heb vrij veel ervaring in groeifinanciering en financiering in het algemeen. Omdat ik zelf veel investeer in andere fondsen, weet ik waar we op moeten letten en hoe we onszelf in de markt moeten zetten.”
Je zei dat je wel Europees wilt gaan. Zijn die plannen al klaar?
Matthias: “Er zijn in de toekomst wel plannen om internationaal te gaan. We hebben sinds kort onze Europese licentie, die we nodig zullen hebben om verder te groeien. Maar we gaan niet sneller lopen dan we kunnen, want er zit nog heel veel groeipotentieel in België. Eerst zorgen dat we hier sterk staan en dan kijken we verder. Ook de Nederlandse markt staat op onze radar, maar elk land heeft een andere wetgeving die we eerst grondig moeten bestuderen.”
“De regels qua financiering zijn niet veranderd, het klimaat wel”
Wat is het meest waardevolle advies dat je ooit gekregen hebt?
Matthias: “Mijn vader zei me toen ik op mijn 18e vertelde dat ik wou ondernemen: “Je gaat dat niet van achter je computer doen, je moet buiten komen!” Het belang van een goed netwerk is echt niet te onderschatten, dat merk ik elke dag.”
Jonas: “Het is niet omdat het vandaag goed loopt, dat dat morgen nog steeds zo is. Ook weer goed advies van mijn vader. Hij is verzekeringsmakelaar en denkt in risico’s, terwijl ik enkel naar opportuniteiten kijk. Ik denk dat een evenwicht tussen de twee perfect is.”
En welk advies kunnen jullie geven aan ondernemers die willen groeien?
Jonas: “Je moet uiteraard je passie volgen, maar ook je cijfers. Ik ben de man van de cijfers, ik begrijp mijn bedrijfsresultaten. Als je bijvoorbeeld aan het groeien bent, dien je voor jezelf de vraag te stellen of het over ‘winstgevende groei’ gaat. Misschien verkoop je wel twee keer zoveel, maar heb je daar drie extra verkopers moeten aannemen, dus ben je minder efficiënt aan het verkopen. Dat is waar heel veel ondernemers te weinig aan zelfreflectie doen.”
Matthias: “Dat klopt, ik doe het ook te weinig. Hou je rekenmachine bij de hand, probeer elke keer goed uit te rekenen waar je groei zit en kijk of het wel effectief en efficiënt opbrengt.”
*Unicorns zijn bedrijven die meer dan 1 miljard dollar waard zijn.