1. Een duidelijk en toegankelijk aanspreekpunt voor ondernemers
In het algemeen zijn de ondernemers tevreden over de gemeentelijke dienstverlening maar er is nood aan een duidelijk en toegankelijk aanspreekpunt. Vooral het personeelsverloop op de dienst economie valt te betreuren. Aanvullende initiatieven kunnen zijn:

  • een gericht onthaalbeleid voor nieuwe ondernemers
  • een aparte rubriek voor ondernemers in de gemeentelijke nieuwsbrief
  • aandacht voor lokale initiatieven zoals de Week van de Korte Keten
  • nieuwe ondernemers in de gemeente
  • vacatures uitgeschreven door lokale ondernemingen.

De ondernemers verwachten wel eenzelfde dienstbare houding van de andere gemeentelijke diensten zoals dienst omgeving en de technische dienst. Hiertoe moeten deze natuurlijk voldoende sterk bemand worden. Enkele suggesties:

  • De termijn vergunning inname openbaar domein verkorten tot 3 werkdagen
  • De mogelijkheid bieden om verkeerborden te laten plaatsen door de gemeente, desnoods tegen betaling.

2. Winkelhieren, ook door de gemeente Merksplas
Het is niet altijd even duidelijk hoe de gemeente haar aankoopbeleid organiseert.
UNIZO Merksplas is graag bereid om samen met de gemeente te bekijken hoe de lokale ondernemers nog beter kunnen bereikt worden. Zo kunnen we regelmatig een sessie sessie “zakendoen met de gemeente” inrichten waarin ondernemers worden geïnformeerd over komende overheidsopdrachten en ondernemers en aankopers worden samengebracht.
Zowiezo dient te worden opgemerkt dat prijs niet het doorslaggevende gunningsscriterium mag zijn. Ook duurzaamheid en service na verkoop moeten sterker doorwegen als criterium.

3. Werken aan een bedrijvig Merksplas
Over het algemeen doet de gemeente grotere inspanningen om de straten proper te houden. Jammer genoeg zijn er hier en daar nog hotspots. Hiertegen zou actie (sensibilisering, nauwere opvolging) ondernomen moeten worden.
De maatregel om starters in de kern een korting toe te kennen via een terugbetaling van de onroerende voorheffing, wordt sterk gewaardeerd en moet dus zeker aangehouden worden.

4. Een vlot bereikbaar Merksplas
Er leeft heel wat rond de situatie in de Boudewijnstraat, Veldenbergstraat en Koekhoven. Hier kan de gemeente initiatief nemen om samen met de inwoners/gebruikers te bekijken wat er kan gebeuren.
Daarnaast is er hier en daar nood aan een gericht parkeerbeleid: laad- en loszones, gerichte plekken voor kortparkeren.
Langparkeerders zoals werknemers van de gemeente, OCMW, scholen en bibliotheek, maar ook medewerkers van ondernemers dienen aangemoedigd te worden zich te parkeren in de ondergrondse parking.

5. Ondersteun ondernemers die duurzaam willen ondernemen
Er zouden, naar analogie van het Shien-project IOK of het Energiehuis Kempen, vergelijkbare acties rond energiebesparing kunnen opgezet worden naar ondernemers. Eventueel via de EBEM. Een goed voorbeeld zijn de energiecoaches die her en der in Vlaanderen worden ingezet.