Voor zij die in 2023 onder een steen hebben geleefd: AI is here and it’s here to stay! Artificiële intelligentie zal een steeds grotere impact hebben op ons persoonlijk en professioneel leven. Wordt 2024 het jaar van de grote doorbraak? Het lijkt er sterk op en dus volgt UNIZO alles op de voet. Ondernemers die zelf aan de slag willen met AI kunnen dit voorjaar terecht in een nieuwe opleiding van UNIZO en imec.

Opleidingsreeks 'Artificiële intelligentie, nieuw en nu al onmisbaar' vanaf 16 april 2024

Bedrijven gebruiken volop AI om efficiënter te werken, beter te verkopen,... Hoe pak jij het aan om AI succesvol in jouw bedrijf toe te passen? Stoom jouw bedrijf klaar voor de toekomst dankzij onze opleiding in samenwerking met imec.

Schrijf je in

Imec doet research en development op vlak van nieuwe technologie, zowel hardware als software. Als onafhankelijke speler geven ze informatie en advies aan overheden en bedrijven. Voor UNIZO begeleiden ze de opleiding rond AI. Gilles Wuyts, Business & Innovation Analyst bij imec, benadrukt het groeiende belang van AI voor ondernemers en licht de recente ontwikkelingen toe.

AI is overal

“Er gebeurt momenteel héél veel op vlak van artificiële intelligentie. Je moet als ondernemer absoluut mee zijn als je geen achterstand wil oplopen ten opzichte van je concurrenten. Dat is ook de reden waarom we samen met UNIZO deze opleiding organiseren. We willen ondernemers sensibiliseren en educeren. Wat is AI nu eigenlijk en wat kan het voor jou doen? Tegelijkertijd moet je het met een korreltje zout nemen. Veel bedrijven gieten over bestaande software een AI-sausje en zetten het als innovatieve tool in de markt. Artificiële intelligentie verkoopt nu éénmaal en dus springt iedereen mee op die kar.”

AI in Vlaanderen

Misschien zit je met de vraag of AI wel iets voor jou is. Wat je er mee kan doen. Of twijfel je eraan of je wel de nodige budgetten hebt. Foute vragen volgens Gilles Wuyts. “Je moet eerder de vraag stellen wat je nodig hebt in je onderneming. Analyseren hoe je bedrijfsprocessen er vandaag uitzien en waar je technologie of automatisering kan gebruiken om te optimaliseren. Er zijn nu al voor elk soort onderneming toepassingen beschikbaar en zeker als het gaat over marketing. Je kan bijvoorbeeld nu al aan CHATGPT vragen om een contentkalender op maat van jouw bedrijf te maken met onderwerpen die je kan posten op je sociale mediakanalen.”

Arbeids(on)zekerheid

Moeten zelfstandigen en werknemers schrik hebben dat ze door AI hun job zullen verliezen? Dat zal meestal niet zo zijn, stelt Gilles Wuyts gerust. “Maar die job zal vaak wel anders worden ingevuld. Er blijft sowieso behoefte aan menselijke tussenpersonen, noem het curatoren die de resultaten van AI kunnen interpreteren vooraleer ze worden toegepast. Vaak is de output van AI nu nog zogenaamde middle of the road content. Met correct geformuleerde zinnen, maar niet kwalitatief of vernieuwend omdat ze uit bestaande data komen. Ook dat zal in de toekomst veranderen op basis van de permanente stroom aan nieuwe data.”

“En dat is waarom de grote techspelers zo veel in AI investeren. Het is dankzij de content en gegevens van jou en mij dat hun systemen zich verder kunnen ontwikkelen. Webshops als Amazon maken gebruik van een specifiek AI-algoritme dat voorspellingen maakt over jouw toekomstige aankopen op basis van eerder winkelgedrag. Doel is om de klant binnen het eigen platform te nudgen in zijn aankoopbeslissing. Ook Google is heel sterk in het sturen van gedrag op basis van alles wat ze ondertussen over jou weten.”

De vraag is niet of je mee aan boord moet springen of niet. De correcte vraag is welke zaken je kan aanpakken door middel van de beschikbare tools.

AI in jouw bedrijf

Hoe moet je AI in de praktijk brengen als je geen early adopter bent? “De vraag is niet of je mee aan boord moet springen of niet. De correcte vraag is welke zaken je kan aanpakken door middel van de beschikbare tools. Denk bijvoorbeeld aan het bedrijf Hello Retail dat een AI-tool heeft ontwikkeld waarbij je bepaalde producten op je webshop in de kijker kan zetten om het gedrag van potentiële kopers te sturen. Stap één is natuurlijk om te weten wat je noden als ondernemer zijn. Waar ben je naar op zoek? Waar in je bedrijfsvoering heb je een probleem? Wat is er nodig om van A naar B te gaan. Vanuit die analyse kan je de gepaste AI-oplossing bepalen.”

“Bij imec zien we vier verschillende mogelijkheden waar AI een verschil kan maken. Als eerste het opschalen of automatiseren van interne processen. Dan verhoogde waarde creëren via betere communicatie, cross-selling en upselling. Vervolgens voorspellen en plannen om de verkoop te verhogen en de kosten te verlagen. En tenslotte fouten voorkomen, bijvoorbeeld bij de fabricage van producten. Een extra dimensie ontstaat wanneer je tools die kleine deeltjes kunnen oplossen aan elkaar koppelt om tot een globaal slim systeem te komen.”

“Veel bedrijven kunnen dankzij AI serieuze stappen zetten in hun ontwikkeling. De Vlaamse schoenen- en kledingwinkel Anna Pops kreeg subsidie van VLAIO om hun klantenbestand te analyseren. Doel was om uitvallende klanten opnieuw te activeren. Met een soort automatische marketingmachine slagen ze erin om klanten opnieuw te engageren. Het bedrijf Just Russel verkoopt honden- en kattenvoeding op maat. Op basis van de noden van jouw huisdier stellen ze een gepersonaliseerd maaltijdplan op en leveren ze vervolgens de gepaste voeding bij jou thuis. Ze gebruiken hiervoor een slim algoritme. Vroeger was hiervoor veel tijd en geld nodig om IT-oplossingen op maat te ontwikkelen. Vandaag kan je veel sneller en goedkoper aan de slag. Door bijvoorbeeld bestaande algoritmes in je klantendienst te integreren, kan je de communicatie naar klanten (deels) automatiseren.”

“Er zullen massa’s toepassingen op de markt komen die bestaande software zal aanvullen of zelfs helemaal vervangen"

Trends voor 2024

“Dé trend voor 2024 is dat systemen verbonden worden en met elkaar praten. Daardoor zal AI niet enkel teksten genereren of kleine taken automatiseren, maar zal het volledige opdrachten van jou overnemen. Met Copilot van Microsoft bijvoorbeeld kan je alle gegevens op je computer met elkaar verbinden. Van mails en databases over Excell-files tot Powerpoint-bestanden. Vanuit de info uit bijvoorbeeld een tekstdocument kan je dan een presentatie maken in de stijl van eerdere Powerpoints.”
“Er zullen massa’s toepassingen op de markt komen die bestaande software zal aanvullen of zelfs helemaal vervangen. En omdat het niet altijd even duidelijk is welke AI-oplossing wél of niet geschikt is, zoek je best iemand die jouw bedrijf daarin kan bijstaan. Omdat de repetitieve taken geautomatiseerd worden, kan jij je als ondernemer focussen op de zaken die jouw bedrijf verder kunnen laten groeien én op persoonlijke interacties met je klanten.”

“Een andere evolutie is dat hardware met slimme software gekoppeld wordt, soms in apparatuur waarvan je het nooit had gedacht. Denk maar aan fietsen waarbij je via AI info krijgt over de bezienswaardigheden die je op dat moment al trappend passeert. De tech-giganten proberen elkaar hier de loef af te steken. Wie wordt de dominante speler op de markt en wie zal op termijn verdwijnen? Het zal disruptief zijn voor specifieke sectoren en bedrijven, maar wel boeiend.” (lacht) 

Zelf aan de slag

Ook jij kan artificiële intelligentie in je zaak toepassen. Met de opleiding dit voorjaar zetten imec en UNIZO jou stevig op weg. Gilles Wuyts vat nog even samen wat je kan verwachten. “Je moet absoluut géén voorkennis hebben over AI, maar je moet wel benieuwd zijn naar wat je er mee kan doen. De opleiding bestaat uit 5 groepssessies waarbij we AI breed bekijken, dus niet enkel vanuit marketingoogpunt. We hebben het onder meer over data en het belang ervan voor AI. Naast voorbeelden van internationale AI-bedrijven geven we ook veel aandacht aan good practices van Vlaamse ondernemers. Zowel zij die AI implementeren voor anderen als ondernemers die AI gebruiken. Als gastsprekers delen zij hun positieve én negatieve bevindingen. Veel relevante use cases dus die jouw bedrijf kunnen helpen bij het gebruik van AI. Met elke deelnemer hebben we ook twee individuele gesprekken: een tussentijds begeleidingsmoment en een evaluatiegesprek. Daarin bekijken we de case van jouw bedrijf. Als afronding van het traject ontvang je een gepersonaliseerd rapport met aanbevelingen.”

Gilles Wuyts, Business & Innovation Analyst imec