Evgenia – Jenny – Balabkina start haar eigen zaak, 1010zen, op. Ze wil zich goed laten begeleiden en klopt daarvoor bij verschillende instanties aan. Toch blijft ze op haar honger zitten. Tot ze voor een adviesgesprek bij UNIZO-coach Sara terechtkomt. Daaruit blijkt al snel dat Jenny de geknipte kandidaat is voor de begeleiding Starten.

“Ik startte 1010zen op via de begeleiding Jumpstarters van Syntra. Daarbij hoort ook een budget van 500 euro waarmee je extra opleidingen en begeleidingen mag volgen. Ik koos voor een adviesgesprek bij UNIZO”, vertelt Jenny. “1010zen is een webshop met luxueuze natuurlijke huisparfums. Ondertussen was ik ook een kleine pop-up opgestart. Maar ik merkte al snel dat succes niet vanzelf komt.”

Jenny neemt haar echtgenoot Patrick Vaesen mee naar het adviesgesprek met coach Sara. Patrick heeft al een carrière als salesexpert en manager achter de rug. Zijn ervaring komt goed van pas bij de opstart van Jenny’s zaak. “Ik vond het adviesgesprek met Sara heel boeiend. Haar info was klaar en duidelijk, én ze nam ons ernstig”, vertelt Patrick. “Tijdens dat gesprek begonnen we wat te brainstormen en daaruit kwamen meteen al enkele interessante ideeën. De moeite om te onderzoeken. De keuze om in te stappen in de begeleiding Starten was dus snel gemaakt.”

Verschillende pistes verkennen

Sara merkt op dat een webshop in huisparfums niet evident is om op te starten. “Als coach moet ik eerlijk zijn. Jenny zou moeten opboksen tegen duizenden concurrerende webshops. Dat zou haar veel tijd, energie en geld kosten. Daarom gooide ik een balletje op: waarom niet de B2B-markt verkennen? Een bepaalde geur in bedrijven, winkels of hotels brengt de beleving van de klant naar een hoger niveau. Ook op kantoor werken geuren stimulerend, motiverend of ontspannend. Bovendien kunnen Jenny en Patrick werken met abonnementen en zo vaste inkomsten creëren.”

De creatieve bal ging aan het rollen. Patrick en Jenny stellen nog enkele ideeën voor, zoals huisparfum geïntegreerd in luchtfilters bij BEN-woningen. “We werken alles volledig uit in verschillende ondernemingsplannen. Zo kregen we een helder beeld van de sterke en zwakke punten van ons idee. Daarmee zijn we toch even aan het werk geweest”, aldus Patrick.

Online verhaal verkopen

Online verkoop en zichtbaarheid is voor 1010zen cruciaal. Daarom raadt Sara hen ook aan om begeleiding Online Verkopen te volgen.  

“Bij dit traject bepalen we in het eerste gesprek de noden van de ondernemers”, vertelt Sara. “Om 1010zen bekend te maken bij het grote publiek, moeten Jenny en Patrick hun verhaal lanceren. SEO en SEA spelen hierbij een belangrijke rol. We verwezen hen door naar de juiste expert die hen wegwijs maakte in de onlinemarketing. Ondertussen zijn ze daarmee volop aan de slag.”

Angst voor cijfers overwinnen

Jenny geeft toe dat ze vooral schrik had van het financiële plan. “Cijfers zijn echt mijn ding niet. Maar de workshop maakte veel duidelijk. De uitleg was helder en eenvoudig. Ik weet nu hoe ik naar de cijfers moet kijken en waarop ik moet letten.”

Patrick beaamt dat de begeleiding er eentje op maat was. “Het traject was erg duidelijk voor een starter zoals Jenny. En ondanks mijn jaren ervaring, heb ik ook enorm veel bijgeleerd. Dat had ik niet verwacht. Maar Sara wist precies hoe ze ons beiden mee moest nemen in heel het verhaal.”

Veel starters hebben koudwatervrees. Maar als het financiële plaatje op punt staat, wagen ze toch de sprong.

 

“Omdat Patrick en Jenny verschillende pistes onderzochten, hebben ze ook telkens hun financieel plan moeten aanpassen”, vertelt Sara. “Want het is heel belangrijk dat het plan realistisch is. Sowieso is het een voorspelling, je weet niet wat de toekomst brengt. Toch merken we dat een goed plan meer duidelijkheid én zekerheid schept. Veel starters hebben koudwatervrees. Maar als het financiële plaatje op punt staat, wagen ze toch de sprong.”

 

Realistisch beeld

Jenny stort zich voltijds op 1010zen. Ze neemt het commerciële gedeelte van de zaak op zich. Patrick is net aan een nieuwe uitdaging begonnen, maar helpt Jenny achter de schermen. Want dankzij zijn ervaring in de zakenwereld heeft hij de nodige connecties die Jenny kan benaderen. Het duo vult elkaar dus perfect aan.  

Op de vraag waarom starters deze begeleiding moeten volgen, reageert het koppel enthousiast. “De inzet die onze coach toonde was ongelooflijk. Stap voor stap leidde ze ons door het traject. Wij luisterden naar haar ideeën en zij naar die van ons. Dankzij haar ontdekten we hoe goed we elkaar aanvullen en hoe we elkaar nog kunnen versterken. Bovendien kunnen we altijd terugvallen op het solide ondernemingsplan.”

“Als coach is het onze taak om starters een realistisch beeld te schetsen van hun onderneming. Met leuke ideeën alleen kom je er niet. We treden op als klankbord, als expert en adviseur. Starters groeien vaak mee met het traject. Het geeft hen het vertrouwen om ervoor te gaan en de juiste tools om het correct aan te pakken. Jenny is daarvan een mooi voorbeeld: ze groeide uit tot een echte onderneemster. En Patrick is het levende bewijs dat ook doorgewinterde zakenmensen nog heel wat opsteken van het traject.”

Heb jij ook de sprong al gewaagd naar een eigen onderneming, maar zit je nog vol vragen? Of heb je een leuk startersidee, maar wil je het eerst volledig uitwerken? Dan is de begeleiding Starten precies wat je zoekt. Ligt je focus op online verkoop? Luister dan zeker ook even naar wat het traject Online Verkopen voor jou kan betekenen. Vraag nu je eerste gesprek aan.

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!