Ouderwets netwerken levert freelancers opdrachten op
Waar vind ik opdrachten? Het is de meest gestelde vraag bij freelancers. In dit artikel krijg je een overzicht van alle kanalen om klanten te vinden.
Freelancers vinden vooral opdrachten via hun eigen netwerk, social media, de eigen website en freelance matching platformen, vermeldt het Freelancer Focus rapport 2022 van UNIZO. Maar er zijn nog andere wegen om klanten te ontmoeten.
Eigen netwerk
Vooral je eigen netwerk is een belangrijk kanaal om opdrachten te vinden. Laat (oud)collega’s, vrienden, kennissen en familie weten dat je op zoek bent naar freelanceprojecten. Zij geven vaak met veel plezier je visitekaartje door in hun netwerk, waardoor de kans reëel is dat je een project te pakken krijgt.
Vraag aan je huidige of voormalige opdrachtgevers om een referentie. Zij bezorgen je dat graag wanneer je uitstekend werk hebt verricht. Via LinkedIn kan je dat heel gemakkelijk regelen en het staat meteen mooi op je profiel.
Daarnaast zijn persoonlijke ontmoetingen, netwerkevents, beurzen en conferenties een geweldige manier om relaties op te bouwen met nieuwe klanten.
Website
Een eigen website waarin je jezelf en je werk voorstelt is het beste visitekaartje dat je kunt hebben. Zeker als je freelancet in een creatieve sector. Geïnteresseerde klanten kunnen dankzij je online portfolio beter inschatten of jouw stijl in hun plaatje past.
Social media
Social mediakanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram helpen je enorm om jezelf en je werk onder de aandacht te brengen. Het kost wel tijd en moeite om de nodige zichtbaarheid te creëren. Dus wees geduldig, stel een uitgekiend plan op en hou je daaraan.
Zorg er ook voor dat je LinkedIn-profiel up to date is en dat je actief aanwezig bent op het platform. Toon je werk, reageer op posts van anderen, meng je in discussies en deel tips en kennis in voor jou interessante groepen.
Direct sourcing
Maak een lijst op van organisaties waarvoor je graag wil werken. Kijk op hun website of ze freelancers zoeken. Nog maar weinig bedrijven vermelden hun vacatures specifiek voor freelancers op hun website, ook wel Direct Sourcing genoemd, maar het gebeurt wel meer en meer. Zie je niks op hun jobpagina? Stuur dan gerust een mail waarin je jezelf voorstelt naar de recruiter of hr-medewerker. Eventueel kan je na een paar weken nog eens bellen als je niks gehoord hebt.
Intermediaire partijen
Intermediaire partijen zijn ‘tussenbureaus’ die het contact regelen tussen freelancers en klanten. Er bestaan verschillende types. Enerzijds heb je de klassieke bureaus en freelanceplatformen die bij elke vacature de meest geschikte kandidaten selecteren. Anderzijds heb je de online marktplaatsen waar er geen tussenpartij fungeert.
- Klassieke bureaus zoals SThree en Talent-IT. Zij nodigen je uit op een persoonlijk gesprek, organiseren tal van events en activiteiten, begeleiden je door het proces, bespreken de vacature met je, …
- Freelance Management Systemen zoals GIGHOUSE. Dit zijn online platformen die via het IT-systeem alle operationele, financiële en juridische aspecten van de samenwerking van opdrachtgevers met freelancers faciliteren, van aanvraag tot betaling.
- Online marktplaatsen zoals Jellow, Upwork en Toptal. Freelancers maken hun profiel aan en opdrachtgevers posten hun projecten. Geïnteresseerde freelancers kunnen hierop dan reageren en de opdrachtgevers selecteren dan de meest geschikte kandidaat.
Bron: Freelance Management Systemen in België
Toon je expertise
Toon jouw expertise. Dat kan op verschillende manieren: schrijf een gastblog voor een bekende site in jouw sector, schrijf een e-book, organiseer een online cursus, reageer op relevant nieuws in je vakgebied of deel je visie op een podium tijdens een event. Je zal gegarandeerd opvallen.
Coworking
Het beeld van de freelancer die thuis alleen achter zijn of haar laptop werkt, is passé. Steeds meer freelancers zoeken elkaars contact op, bijvoorbeeld in een co-working space. Freelancers beseffen dat samenwerken succesvol is, dat ze elkaar versterken en zo gemakkelijker een nieuwe klant binnenhalen.
Hoe meer je connecties legt met anderen, hoe groter je netwerk wordt, hoe meer je wordt aanbevolen bij potentiële klanten. Relaties opbouwen is dus cruciaal wil je succesvol zijn en blijven.