1. Verwelkoming nieuwe ondernemers en betere communicatie naar en over bestaande ondernemers.
Informeer nieuwe ondernemers en zorg voor een welkomstmoment in samenwerking met UNIZO Puurs. Een belastingbrief mag niet het eerste contact zijn tussen stad en ondernemer.
Zet daarnaast bestaande Puurse ondernemers in de bloemetjes. Pak wekelijks uit met de fantastische ondernemers die er zijn in Puurs en vergeet hierbij de ondernemers buiten de handelskern niet. Een nieuwsbrief, enkel voor en over ondernemers is een mooie aanvulling van de bestaande communicatie vanuit de gemeente.

2. Versterk de bedrijvige kern met shop&go zones, laad - en loszones en laadpalen.
Voorzie voldoende shop-and-go plaatsen en laad- en loszones in de buurt van handelszaken. De bereikbaarheid van onze handelszaken is prioritair; een vlotte doorstroming is cruciaal voor de bestaanszekerheid van onze winkels. Een knip zou de doodsteek zijn van ons nu welvarend handelscentrum. Ook een uitbreiding van de parkeergelegenheid/faciliteiten voor elektrische wagens (laadpalen) komt onze bedrijvige kern ten goede.

3. Ondernemers uit Puurs hebben nood aan ruimte om te ondernemen.
Voorzie de mogelijkheid om meer gronden aan te snijden voor economie en voorzie vooral betaalbare ruimte voor KMO’s. Nogal wat kleine bedrijven zijn op zoek naar ruimte. Unizo Puurs-Sint-Amands moet constateren dat, wanneer er ruimte komt, deze onbetaalbaar is.

4. Tijdige en heldere communicatie aan àlle ondernemers over alle hinder bij werken.
Zet in op het tijdig informeren en betrekken van ondernemers in geval van wegenwerken of events. Door dit tijdig te doen, kunnen ondernemers input geven over de timing en eventuele ongewenste effecten. Voorzie hierbij voldoende signalisatie en stem deze af met werken in de ruime omgeving. Wanneer er werken zijn (met een impact) op Puurs grondgebied, zoals wegenwerken van naburige gemeenten op invalswegen richting ons centrum, dan vragen we een duidelijke en voorafgaande communicatie en signalisatie. Zo kunnen we onze leveranciers, klanten en werknemers ook tijdig informeren en de nodige aanpassingen doen. Vermijd cumulatie van wegenwerken in zowel de eigen als de buurgemeenten door overleg en afstemming.

5. Blijf inzetten op een kwalitatieve gemeentelijke dienstverlening voor de ondernemers.
Ondernemers kloppen op verschillende momenten bij de gemeente aan voor vragen, vergunningen en documenten. Voor UNIZO Puurs is het belangrijk dat er snelheid en continuïteit in de dossieropvolging zit, om zo kwalitatief geholpen te worden. UNIZO Puurs vraagt daarom ook om in te zetten op een duurzaam personeelsbeleid en een verkorting van de antwoordtermijnen. Denk als een ondernemer bij het beoordelen van omgevingsvergunningen. De dienst ruimtelijke ordening werkt vaak te traag. Extra personeel met een goede kennis van zaken kan een uitweg bieden.
We zijn zeer tevreden over onze ambtenaar lokale economie maar menen dat administratieve ondersteuning ook hier de werking nog kan verbeteren.