"We kennen elkaars plus- en minpunten” 

Carine opende 30 jaar geleden haar brillenwinkel Oogwenk in Arendonk. 2 jaar geleden besloot haar dochter Elvira mee in de zaak te stappen. Ze hebben elk hun eigen sterktes en zwaktes en zo vullen ze elkaar perfect aan.  

TEKST Ellen Sapion – FOTO Noémie Boone 

Carine is graag bezig met klanten. Ze vindt zowel het ‘fashion’-verhaal als het technische aspect van het beroep heel boeiend. “Het juiste glas voor de juiste persoon vinden, is een echte uitdaging. Na al de jaren in mijn winkel kom ik nog altijd met heel veel plezier werken”, vertelt Carine trots.  

Twee jaar geleden besloot haar dochter Elvira mee in de zaak te stappen. “Het is leuk om met  twee samen te werken. We vullen elkaar perfect aan op alle vlakken”, vertelt Elvira. Hiervoor had Elvira een job in marketing en communicatie. Maar uiteindelijk zocht ze een job met vastere uren en meer stabiliteit. “Het is ook een erg gevarieerde job, waardoor ik dit ,mezelf voor de rest van mijn leven zie doen” zegt Elvira. Bij het begin van hun samenwerking hebben ze de winkel verbouwd en meer up-to-date gemaakt. De komst van Elvira heeft het klantenbestand ook serieus verjongd.    

Een mix aan capaciteiten 

Elvira staat vooral in voor de marketing en communicatie van Oogwenk. “De jeugd is beter met sociale media. Veel mensen kijken op Facebook en Instagram voor informatie. Vroeger zat ik zelf ook een beetje op Facebook, maar dit bleef erg beperkt. Elvira doet dit erg goed waardoor wij vaak nieuwe klanten aantrekken”, vertelt Carine.  

Carine is vooral gespecialiseerd in het atelierwerk: het slijpen, het glas en de contactlenzen. “Onze samenwerking gaat goed omdat wij goed overeen komen. We kennen elkaars plus- en minpunten en vullen elkaar perfect aan.”  

Aanpassen aan elkaar 

De eerste dertig jaar heeft Carine alles alleen gedaan in de winkel. Toen Elvira mee in de winkel kwam, was dit voor haar een verademing. Maar Carine moest zich in het begin wel even aanpassen. “We hebben nooit ruzie gemaakt, maar in het begin vond ik het moeilijk om mij niet te moeien als Elvira mensen hielp met bijvoorbeeld een bril te kiezen. Uiteindelijk moet je loslaten en vertrouwen dat zij het ook kan.”  

Een grote uitdaging voor hen is dat er tegenwoordig veel ketens zijn waar je goedkope brillen kan kopen. Hieraan verliezen ze klanten, maar wel merken ze dat die klanten nadien altijd terugkomen. “Dit is een grote uitdaging, want je verliest dat cliënteel wel even. Het is dan belangrijk om mensen te tonen dat een kwalitatieve bril een groot verschil kan maken”, zegt Elvira.  

Ook de online-aanpak is een uitdaging. “Want een bril online kopen, dat werkt niet. Wat wel perspectieven biedt online, zijn de meer modieuze artikelen, zoals zonnebrillen.”  

Met hun verschillende capaciteiten vullen ze elkaar perfect aan waardoor ze hun onderneming goed kunnen laten draaien. Maar ook komen ze als moeder en dochter erg goed overeen. “Je kan pas echt efficiënt samenwerken als je goed overeen komt. Het is heel moeilijk om met iemand samen te werken als het niet klikt. Wij hebben daar echt geluk in”, besluit Carine.  

Meer over Oogwenk? https://oogwenk.be/