De lekkerste straat van Bevel  

Na een moeilijk jaar door de coronacrisis, wilden de drie onderneemsters Griet, Caroline en An hun producten beter in de kijker zetten. Samen besloten ze de lekkerste straat van Bevel op de kaart te zetten met hun assortiment aan aardbeien, confituren, hoeve ijs, enzovoort. 

TEKST Ellen Sapion - FOTO An Van de Wal LumierePhotography 

Om elkaar te steunen, verwerken de onderneemsters elkaars producten in hun aanbod. Zo kan je de aardbeien van Griet terugvinden in het hoeve-ijs van  Caroline. Griet, ook een onderneemster uit de lekkerste straat van Bevel, teelt vooral aardbeien en houtig kleinfruit. “Alles wat wij telen verkopen wij rechtstreeks bij ons bedrijf. Verder verwerken wij ons fruit in eigen confituur en sap.” De derde onderneemster is An. Zij wil graag gebruikmaken van de korte ketenproducten van de twee anderen. “Ik zou heel graag mensen willen samenbrengen aan een lange tafel in het midden van de natuur. Zo kunnen ze genieten van de rust, de natuur, elkaars gezelschap en van lekker eten”, vertelt An. 

Niet onbezorgd 

Carolines bezorgdheid bij de start van haar onderneming was of de klanten haar zouden vinden tussen de velden aan het bos. Bij Griet was de grootste zorg de afzet. “Je moet groeien om een levend bedrijf te hebben.” Voor An was het Belgische weer een onzekerheid, “zeker als je wil afspreken in de natuur.”  

“10 jaar geleden ben ik vrij impulsief gestart en ik deed wat mij het beste leek. Het is pas de laatste jaren dat ik cursussen, workshops en begeleidingen volg”, zegt Caroline. Dit jaar koos ze de opleiding digitale begeleiding om beter om te springen met haar sociale media. 

An volgt het coachingtraject voor starters. “Ik ben hier het groentje dat alles nog wat aan het onderzoeken is”, lacht ze. “Je kan veel dromen, maar soms moet je met de voeten op de grond gezet worden.”  

Begeleiding op maat 

“Wat bij hen vooral goed zat, was de passie om te ondernemen. Het zijn geen ondernemers die je moet motiveren”, vertelt UNIZO ondernemerscoach Jolien Arijs. “Momenteel ben ik An aan het begeleiden met het traject Starten. Waar An specifiek mee aan de slag is gegaan, zijn focusgroepen. Hiervoor heeft ze de andere twee onderneemsters betrokken om zoveel mogelijk feedback te krijgen over haar idee”, vertelt Jolien. Caroline heeft het traject online verkopen gevolgd. “Bij Caroline lag de klemtoon meer op marketing en het bereiken van meer klanten. Hiervoor zijn we aan de slag gegaan met SEO en verschillende tools van Google.” 

De samenwerking tussen de drie onderneemsters verloopt erg goed. “Door samen te werken, versterk je elkaar en dan is de samenwerking een win-win”, besluit Griet.  

De trajecten die de onderneemsters hebben gevolgd zijn ‘Starten’ en ‘Online verkopen’.