UNIZO helpt je groener groeien

Een boom met diepe wortels doorstaat stormen. Een onderneming die klaar is voor de wereld van morgen, doorstaat verandering. De maatstaf van een bedrijf ligt al lang niet meer louter op cijfers, maar meer dan ooit op impact. Ondernemen is een koorddans geworden, een evenwichtsoefening tussen economie en ecologie, tussen groei en verantwoordelijkheid. Vooruitgang staat niet langer ten koste, maar ten gunste van deze aardkloot. UNIZO wil jou helpen koorddansen door de juiste tools en begeleiding aan te bieden om duurzaam te ondernemen. Onze nieuwe opleiding helpt je onderneming verduurzamen, strategische voordelen bedingen en diep wortelen.
Bedrijven die duurzaamheid omarmen, bouwen niet alleen aan een betere wereld, maar ook aan een veerkrachtige en toekomstbestendige organisatie. Dat weet ook Stéphane Vanden Broeck, expert duurzaam ondernemen en ondernemersbegeleider binnen UNIZO. “Verduurzamen is haast niet meer van willen, maar van moeten. Wie niet volop inzet op verduurzaming, zal in de toekomst veel geld verliezen. Regelgevingen worden strenger, grondstoffen en afvalverwerking duurder en banken zullen hogere rentes aanrekenen voor bedrijven zonder duurzaamheidsbeleid. Wil je nog redenen? Ik kan wel nog even doorgaan.”
“Wie niet volop inzet op verduurzaming, zal in de toekomst veel geld verliezen.”
Groener dan je denkt
Stéphane sleutelt samen met bedrijven aan hun werking. “Er liggen heel wat opportuniteiten verstopt onder dat duurzaamheidsluik, begeleiding helpt dat te openen. Soms kunnen hele kleine aanpassingen al serieus wat opleveren, veel bedrijven beseffen ook niet dat ze al initiatieven hebben lopen.”
Commodity Centre is zo een bedrijf. “Wij hebben een duurzaamheidstraject bij Stéphane doorlopen,” klinkt het bij co-director Tamara Tanghe. “Hij deed ons inderdaad inzien dat we al een heel stuk groener waren dan we dachten. Maar zonder gestructureerde rapportage gingen die inspanningen deels verloren.”
Commodity centre is gespecialiseerd in de opslag en handling van koffie en cacao. “We zijn heel klein begonnen in Antwerpen. Toen stond duurzaamheid niet meteen bovenaan ons lijstje. Maar eenmaal we groeiden, bleek er toch veel ruimte om te verduurzamen, zowel in onze eigen werking als in onze investeringen.Strategie speelde daar een aanzienlijke rol in. Grote klanten hanteren vaak strikte duurzaamheidscriteria. Als je daar niet aan kunt voldoen, val je al gauw af.

Stéphane Vanden Broeck
Kleine fix, groot verschil
Volgens Stéphane tonen de meeste ondernemingen heel wat bereidwilligheid om hun aanpak bij te vijlen. “Je moet dan ook onder een steen leven om niet door te hebben dat je mee op deze trein moet springen. De uitdaging zit hem gewoon vaak in de hoe-vraag.”
Dat bewijzen de cijfers. Uit recent onderzoek in opdracht van Valipac blijkt dat vooral kleinere ondernemingen tegen enkele significante obstakels aanlopen bij het sorteren van verpakkingsafval. 54 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze niet sorteren door een gebrek aan kennis, begeleiding of kader.
Daarnaast werd in 2020 bij maar liefst 50% van de bedrijven nog niet correct gesorteerd. Dat toont aan dat er nog veel werk is, maar ook veel potentieel om verandering te stimuleren.
Het sorteren van verpakkingsafval blijft voor veel kmo’s een uitdaging. Daarom komt Valipac nu met een extra duwtje in de rug. Hun nieuwe premiesysteem maakt het voor kleine ondernemingen eenvoudiger én aantrekkelijker om werk te maken van selectieve inzameling.
Concreet: kmo’s die voor het eerst een container van meer dan 660 liter inzetten om hun verpakkingsafval gescheiden in te zamelen, ontvangen een startpremie van €450, gespreid over drie jaar. Wie daarnaast ook plastic afvalstromen zoals folie, EPS of spanbanden apart sorteert, krijgt per materiaalsoort een bijkomende premie van €50 bij de aankoop van sorteerzakken. Deze premie komt bovenop de bestaande premie van €0,50 per zak.
Met deze maatregelen verlaagt Valipac de financiële drempel voor bedrijven om hun sorteersysteem op punt te zetten. Zo stimuleert het bedrijven om niet alleen te voldoen aan de wettelijke verplichtingen, maar ook om actief bij te dragen aan de circulaire economie.
Lees er alles over op de website van Valipac
“Afvalverwerking is zeker één van de pijlers waarbij het interessant kan zijn om begeleiding in te schakelen. Maar nogmaals, kleine veranderingen kunnen al heel wat doen. Onlangs begeleidde ik een bedrijf waar werknemers water tapten uit zo’n typische plastieken ton in koffiebekertjes. Je zou verschieten hoeveel efficiënter hun afvalverwerkingsproces werd door die bidons te bannen en drinkbussen te gebruiken”, gaat Stéphane verder.
“De realiteit is dat we allemaal deze kant op moeten.”
De mens als gewoontedier
Maar de mens is een gewoontedier. En zoals het riedeltje gaat: de slechtste gewoonte die een mens kan hebben, is zich bemoeien met de gewoonten van anderen. “Medewerkers zullen in het begin inderdaad niet altijd staan springen om hun routine aan te passen. Het is voor bedrijfsleiders dan ook cruciaal om hun team mee te krijgen. Kleine veranderingen die een zichtbaar verschil maken, zijn daarin cruciaal.”
Daar kan Tamara Tanghe over meespreken. “Het meekrijgen van medewerkers in ons duurzaamheidsverhaal gebeurde niet op één dag. Het is niet makkelijk, dat hoor ik ook van andere ondernemers. Mijn tip: maak het bespreekbaar. We luisteren naar de bezorgdheden van onze werknemers en zorgen ervoor dat duurzaamheid hen niet benadeelt. Uiteindelijk voelen ze de voordelen zelf, ook financieel. En als je het grotere plaatje bekijkt, gebiedt de realiteit dat we allemaal die kant op moeten. De overheid legt steeds meer eisen op en andere bedrijven verwachten dat je mee bent. Wij zorgen er gewoon voor dat onze medewerkers daarin de beste opties krijgen.”
Ook UNIZO gelooft vanzelfsprekend dat duurzaam ondernemen de sleutel is tot een toekomstbestendig bedrijf. Daarom hebben we de opleiding ‘Duurzaam Ondernemen’ ontwikkeld, waarmee we ondernemers helpen duurzaamheid te integreren als een strategisch voordeel.
Tijdens jouw traject brengen we alle sterktes en aandachtspunten van jouw kmo op vlak van ESG ( milieu-, sociale en bestuurscriteria). We houden rekening met jouw noden én de wettelijke verplichtingen. Laat je niet verrassen, want vanaf 2026 moeten grote bedrijven volgens de Europese CSRD-richtlijn verplicht in hun duurzaamheidsrapportage ook informatie opnemen over entiteiten uit hun waardeketen. Ook als kmo zal jij dus jouw ESG-prestaties moeten rapporteren.
Wie ben jij?
- Je bent een kmo die zich bewust wil worden rond zijn impact om zo structurele kostenbesparingen te realiseren.
- Je bent een kmo-ondernemer die zich strategisch wil voorbereiden op nieuwe regelgeving.
- Jij bent een zelfstandig ondernemer die wil communiceren over duurzaamheid om zo zijn concurrentiepositie te versterken in duurzaamheid en verantwoord ondernemen.
- Jij bent een kmo die wil inzetten op innovatie en duurzame strategieën en zo een voorsprong wil nemen op de markt.
Wat kan je verwachten?
- Je voert een duurzaamheidsscan uit samen met je coach. Hierdoor krijg je een goed beeld over waar jouw onderneming vandaag al staat en waar er nog kansen en uitdagingen liggen.
- De focus van jouw begeleidingstraject zal bepaald worden aan de hand van thema’s die voor jouw bedrijf relevant zijn gaande van klimaatverandering tot circulaire economie. Het traject wordt uitgewerkt op maat van jouw onderneming.
- Door middel van een dieptegesprek met je ondernemerscoach wordt jouw onderneming onder de loep genomen. Zo gaan we aan de slag met het mappen van je ecosysteem en bekijken we mogelijke R-strategieën. Samen bekijken we ook hoe je het best over je duurzaamheidsinspanningen communiceert.
- Op het einde van de begeleiding krijg je een adviesrapport met concrete actiepunten. Ook komt dit rapport met een benchmark zodat je je positie in de markt goed kan inschatten.
- We plannen jouw afspraken volgens jouw beschikbaarheid en die van onze coaches. Een traject bestaat doorgaans uit vier gesprekken.
Hoeveel kost het?
Dit begeleidingstraject bestaat uit twee modules, goed voor tien individuele contacturen met jouw coach.
- UNIZO-lid: 450 euro excl. btw voor twee modules
- Niet-lid: 540 euro excl. btw voor twee modules
Met steun van VLAIO kunnen we deze (en andere) kwaliteitsvolle begeleidingen aanbieden aan een fractie van de werkelijke prijs.
Ben je benieuwd waar je momenteel staat als onderneming qua duurzaamheid?

Tamara Tanghe van Commodity Centre
Geen kost, maar kans
Duurzaam ondernemen heeft natuurlijk heel wat meer om het lijf dan koffiebekertjes en de juiste vuilbakken. “Hoe leer je het ecosysteem van je bedrijf begrijpen en sturen? Welke klanten en leveranciers kunnen bijdragen aan je duurzaamheidsdoelstellingen, hoe kunnen jullie gezamenlijke winst boeken? Hoe betrek ik digitalisering in mijn duurzaamheidstraject? Pertinente vragen waarbij begeleiding een enorme boost kan opleveren.
Te vaak nog wordt verduurzaming gezien als een plicht, kost of last. Terwijl het in realiteit een absolute win-win situatie kan zijn. Bedrijven die het slim aanpakken, besparen kosten, wapenen zich tegen prijsvolatiliteit en anticiperen op veranderende regelgeving. “Uit ervaring weet ik dat het daarnaast al gauw voor een extra inkomstenstroom kan zorgen, je concurrentiepositie versterken of nieuwe markten kan aanboren”, voegt onze duurzaamheidsexpert toe.
“Onze focus op duurzaamheid heeft zeker zijn vruchten afgeworpen”, reageert Tamara Tanghe van Commodity Centre. “We zitten bijvoorbeeld in een fase waarin we aantrekkelijker zijn voor nieuwe leveranciers en partners.”
“Daarnaast opent het ook deuren naar nieuwe markten. We willen ons niet alleen positioneren als een betrouwbare speler in opslag en handling, maar ook als een duurzame partner die meedenkt met klanten. Daarom stellen we steeds vaker duurzame oplossingen voor: hoe kunnen we samen hun processen groener maken? We denken out of the box en proberen proactief bij te dragen, zowel voor onszelf als voor hen.”
“De begeleiding van Stefan heeft ons daarbij enorm geholpen. En ik moet zeggen, het geeft ook gemoedsrust. De toekomst zal alleen maar groener worden, en wij zijn al volop mee in die beweging. Je merkt ook dat de mentaliteit verandert, niet alleen bij ons, maar in de gehele sector. Waar er eerst weerstand was tegen duurzame oplossingen, zien we nu stilaan een verschuiving. Die verandering kan pas echt gebeuren als het management er zelf in gelooft en die visie uitdraagt. En dat is precies waar we nu mee bezig zijn.”
- Begin met wat je stoort. Wat voelt voor jou niet logisch of efficiënt? Vaak zijn dit goede eerste verbeterpunten.
- Stel realistische doelen. Formuleer vier haalbare duurzaamheidsdoelstellingen per jaar. Focus op initiatieven met een positieve impact op je rendement.
- Denk strategisch. Kijk verder dan kostenbesparing. Duurzaamheid kan ook leiden tot nieuwe markten en verdienmodellen.
- Raadpleeg een expert. Veel bedrijven weten niet waar te beginnen. Een expert kan structuur brengen en je op weg helpen.
Heffingen op de loer
De wereldeconomie fikt, of het alarm voor brand- of stormgevaar loeit althans luidt. “Hoog tijd om je internationale toeleveringsketen onder de loep te nemen dus. Hoe globaler je keten, hoe groter de impact van geopolitieke of economische schommelingen op je kostenstructuur. Door meer lokaal te sourcen, kan een bedrijf zijn afhankelijkheid verminderen en kosten beter beheersen,” vertelt Stéphane
“Ook de CO2-uitstoot kan heel wat kosten helpen vermijden. De ETS2-wetgeving van de EU wordt strenger. Bedrijven zullen CO2-heffingen moeten betalen op uitstoot en aankopen. In sommige landen, zoals Oostenrijk, wordt dat al doorberekend in facturen. Dat komt vroeg of laat overgewaaid naar hier.”
Stéphane: "Heel eenvoudig: als je niets doet, kost het je op termijn geld. Regelgeving wordt strenger en de kosten van inactiviteit nemen toe. Banken gaan bijvoorbeeld hogere rentes aanrekenen voor bedrijven zonder duurzaamheidsbeleid. Daarnaast stijgen afvalverwerkingskosten en worden grondstoffen duurder.”
“Een goed duurzaamheidsbeleid kan niet alleen kosten besparen, maar ook nieuwe kansen creëren. Een echt goed beleid kan je bijna niet in-house maken. De expertise van UNIZO maakt daarbij een wereld van verschil.”
Tamara: “Als KMO is het ontzettend moeilijk om hier alleen aan te beginnen. Niet omdat je het niet wilt, maar omdat je er de tijd niet voor maakt. Er is altijd iets urgents dat voorgaat, en verduurzaming blijft dan liggen.
Dankzij de begeleiding hebben we het traject écht in gang gezet. Je hebt vaste meetings, je moet er naartoe werken en je krijgt concrete handvaten. Tijdens die gesprekken denk je actief na over je bedrijf, krijg je nieuwe inzichten en ontdek je dingen waar je zelf niet meteen aan had gedacht.
Wij zijn dit traject via UNIZO gestart, maar welke weg je ook kiest, ik zou elke ondernemer aanraden om er niet alleen voor te staan. Zo'n begeleiding helpt je om stappen te zetten die je anders misschien zou uitstellen of helemaal niet zou nemen.”