Een horecaondernemer die iets wil bereiken. Dat is het minste wat je kan zeggen over Krishna Simkhada. Als zaakvoerder van Sushi & Company in Hasselt en Esaki Sushi in Tongeren broedt hij op ambitieuze toekomstplannen. Om die naar de praktijk te vertalen, klopte hij aan bij UNIZO voor het één-op-éénbegeleidingstraject rond Strategie en Groei.

(foto: Luc Daelemans)

“In de horeca sta je voortdurend voor uitdagingen”, vertelt Krishna Simkhada. “Ik probeer dan ook regelmatig inspiratie op te doen in andere sushizaken in Europese grootsteden, wat zorgt voor een veelheid aan ideeën. Vaak is het moeilijk om daar een duidelijke lijn in te vinden, maar gelukkig raadde een collega-ondernemer me aan om bij UNIZO langs te gaan voor een begeleiding. Dankzij dat traject heb ik diverse mogelijkheden ontdekt om mijn business verder aan te scherpen.”

 “Ik heb diverse mogelijkheden ontdekt om mijn business aan te scherpen.”

Duurzame resultaten boeken

Het traject Strategie&Groei loopt over 4 sessies van telkens 3 uur en omvat naast persoonlijke begeleiding en advies onder meer een analyse van de onderneming en de ondernemer. “Je kan de prestaties van een bedrijf op verschillende manieren bekijken. Wij doen dat op basis van de omgeving waarin het bedrijf opereert, de strategie die het hanteert, maar ook en vooral de ondernemer die achter de onderneming staat”, legt Ignace uit, ondernemersadviseur bij UNIZO. “Recente studies tonen aan dat die laatste component het sterkst doorweegt. Daarom belichten we dit aspect zeer nadrukkelijk, wat het traject net zo uniek maakt. Pas als je de ondernemer begrijpt, kan je je daarop toespitsen en duurzame resultaten boeken.”

De basis om tot dergelijke inzichten te komen? Twee vragenlijsten en vier gesprekken van telkens 3 uur. “Bovendien wordt er ook gepeild naar de persoonlijkheid en motieven van de ondernemer op basis van een intuïtieve software-oefening. Het volledige traject eindigt met een analytisch rapport en praktische adviezen. Adviezen die de positie van het bedrijf moeten versterken, en die tegelijk aansluiten bij de ondernemer”, aldus Ignace.

Op de juiste weg

De lessen voor Krishna Simkhada waren duidelijk: de schaalgrootte optimaliseren om via een lagere aankoopprijs een concurrentieel voordeel te behalen, extra investeren in beleving in het restaurant en uitkijken naar een betere locatie om ook businesscliënteel aan te trekken. Voor de coronaperiode werd ingezet op thuisleveringen, wat met een product als sushi perfect kan.

Ook op marketingvlak werden lessen getrokken: die moet meer gericht zijn op jongere klanten. En de samenstelling van het restaurantteam vereist iemand die kan meedenken met Krishna over de ontwikkeling van zijn zaak. 

“UNIZO heeft me geholpen om naar de toekomst te kijken. De mogelijkheid die ik heb om partner te worden in een groothandel in vis blijkt uiteindelijk interessanter dan eerst gedacht. Dit traject heeft me zelfs doen dromen van een derde filiaal. Of dat mogelijk is? Ik ben alvast in een vervolgtraject rond Financieel inzicht gestapt om ook dat samen met ondernemersadviseur Ignace te onderzoeken”, besluit Krishna.

Wil je net als Krishna Simkhada je ondernemersblik op de toekomst verruimen? In het één-op-éénbegeleidingstraject Strategie & groei maakt een UNIZO-ondernemersadviseur aan de hand van kwantitatieve scans en kwalitatieve gesprekken een blauwdruk van zowel jouw onderneming als van jou als ondernemer.

Groeien maar

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!

De begeleiding Strategie & Groei is een samenwerking tussen UNIZO, Antwerp Management School en Graydon. AMS ontwikkelde de tools en methodiek die de Strategie & Groei-coaches bij bedrijven toepassen en zal in een later stadium verder onderzoek doen op basis van de resultaten uit deze trajecten. Strategie & Groei krijgt de steun van het Agentschap Ondernemen.