UNIZO provincie Antwerpen en InfoFarm helpen ondernemers op weg met AI en Machine Learning

Bedrijven laten tot 80% van hun beschikbare data ongebruikt liggen. Wat als een bedrijf die data kan inzetten voor extra waardecreatie voor klanten?

De coronacrisis duwde veel KMOs in een digitale versnelling. Face-to-face contacten en service werden vervangen door digitale alternatieven. Digitale interacties met klanten stegen met maar liefst 72%. Op die digitale snelweg moeten KMO's vaak opboksen tegen grote, internationale spelers.

Dat hoeft geen nadeel te zijn. Aandacht voor lokaal en korte keten zijn troeven die in de lift zitten. Maar het wordt wel belangrijker om je klant nog beter te kennen en te begrijpen. Met die kennis kan je jouw bedrijfsprocessen beter optimaliseren. Het gebruik van data en AI is daarbij heel belangrijk. Door het gebruik van data maak je het mogelijk om een gepersonaliseerd aanbod te voorzien voor elke klant. Je kan verkoopcijfers gaan voorspellen. Je kan je productieproces gaan optimaliseren of fouten proactief opsporen.

"We merken dat onze klanten heel sterk zoeken naar manieren om hun klanten beter te leren kennen en hen persoonlijker te gaan bereiken. We zien ook de trend om aan de hand van die data bijkomende services aan te bieden, of zelfs een verdienmodel rond die data te gaan bouwen", aldus Ben Vermeersch, Managing Partner bij InfoFarm.


Om KMO's te ondersteunen in hun datagedreven transformatie ontwikkelde UNIZO provincie Antwerpen in samenwerking met InfoFarm de Data Analytics Quickscan. "We moeten weg van de pure technologische benadering van data. De technologie is een middel. Het doel is je sterker in de markt te kunnen zetten door op basis van data extra meerwaarde te kunnen creëren voor je klanten en je bedrijf", zegt Carl Van Dyck, directeur UNIZO provincie Antwerpen". "Aan de hand van enkele eenvoudige vragen peilt de Quickscan naar de maturiteit van de KMO op vlak van data", aldus Ben Vermeersch, managing partner Infofarm. "Na het invullen van de Quickscan krijgt elke KMO een persoonlijke score en een aantal tips op maat om meer waarde uit hun data te halen."

Eén van die KMOs is Flexsoft. Deze KMO uit Gent ontwikkelde reeds een softwarepakket voor advocaten, en zocht een manier om de data die ze hun klanten genereerden efficiënter in te zetten. “We hadden zelf geen kennis van AI of machine learning en namen daarom contact op met InfoFarm om samen met ons te kijken wat de mogelijkheden waren” zegt Alexander Desaver, oprichter van Flexsoft. “In een interactieve workshop keken we wat mogelijk was met deze data. Daaruit vloeide dan het idee om de tijdsregistratie van onze klanten te gaan automatiseren op basis van hun office activiteiten (e-mail, vergaderingen,…) gedurende de dag. Flexsoft ontwikkelde dit concept verder in een nieuwe tool voor tijdsregistratie genaamd Lexor. “Door het gebruik van data en AI kunnen we nu een veel betere dienstverlening bieden aan onze klanten. We hebben onze doelgroep zelfs kunnen verbreden, want ook buiten de advocatuur is accurate tijdsregistratie belangrijk.” blikt Alexander tevreden terug op dit traject.

UNIZO provincie Antwerpen en InfoFarm organiseren op 8 juni ook een sessie voor ondernemers met praktische tips over hoe zij data kunnen inzetten om hun bedrijf sterker te maken. Inschrijven voor die sessie kan via deze link.