UNIZO West-Vlaanderen ging op zoek naar dé beloftevolle KMO van het Jaar en dé KMO van het Jaar 2024. Uit de drie finalisten per categorie werd tijdens de verkiezingsshow in de tomabelhal in Roeselare bekend gemaakt dat Certipower uit Roeselare de titel van Beloftevolle KMO van het Jaar in de wacht sleept en Hanssens Telecom, ook uit Roeselare, de winnaar is in de categorie KMO van het Jaar. “Een bekroning op hun werk”, zegt Vincent Kint, gedelegeerd bestuurder van UNIZO West-Vlaanderen.

Na een grondige analyse en doorlichting van alle ingediende dossiers koos de jury per categorie drie finalisten. Voor de categorie Beloftevolle KMO van het Jaar waren dat Social Taco, SalesNote en Certipower. Voor de categorie KMO van het Jaar mochten Hanssens Telecom, Kixx en Encima meedingen naar de titel. Na een bedrijfsbezoek bij de 3 finalisten van KMO van het Jaar en 3 pitches van de finalisten in de categorie beloftevolle, koos de jury uiteindelijk de twee winnaars. Verschillende criteria waaronder innovatie, personeelsbeleid, financieel beleid, energie & milieu, ondernemingszin, marketing & communicatie, toekomstperspectief werden beoordeeld.

Hoog van de toren blazen zit niet in de West-Vlaamse aard, maar die erkenning verdienen ze wel.

Vincent Kint - gedelegeerd bestuurder UNIZO West-Vlaanderen

Vincent Kint, gedelegeerd bestuurder van UNIZO West-Vlaanderen, was voorzitter van de jury: "Het was helemaal niet simpel om drie finalisten te selecteren, laat staan een winnaar. Er werden heel wat goeie, grondige dossiers ingediend. Die drie finalisten in iedere categorie moesten ons dan tijdens een bedrijfsbezoek of pitch overtuigen waarom zij de titel verdienden. Ook dat was niet gemakkelijk, maar uiteindelijk zijn we door middel van objectieve criteria uitgekomen op deze twee winnaars."

Vincent Kint is verheugd met het aantal ingediende dossiers. "Deze wedstrijd doet ons telkens de mond openvallen", zegt Vincent. "Familiebedrijven en kleine KMO's zijn bedrijven die niet vaak in the picture staan, maar voor een enorme economische en maatschappelijke meerwaarde zorgen. Hoog van de toren blazen zit niet in de West-Vlaamse aard, maar die erkenning verdienen ze wel. Die erkenning willen we hen dan ook geven via deze uitreiking", zegt Vincent Kint.

Winnaar Beloftevolle KMO van het Jaar – Certipower uit Roeselare

Dé vereiste om in deze categorie mee te mogen doen is dat je niet langer dan 5 jaar mag bestaan én dat de KMO ambitie toont om te groeien in verschillende aspecten.

Certipower is jouw specialist in slimme laadoplossingen, zowel voor bedrijven als particulieren. Ze richten zich op het installeren en beheren van slimme laadpalen en snelladers en het leveren van bijkomende diensten. Zo kan men altijd de elektrische auto opladen op de meest kostenefficiënte manier en is men klaar voor de toekomst. Naast de fysieke laadpalen bieden ze verschillende aanvullende diensten aan. Dankzij hun partnernetwerk bieden ze bovendien expertise op het gebied van publieke laadpassen, zonnepanelen, en (thuis)batterijen. “Geert wist ons te overtuigen van zijn verhaal. Omwille van hun activiteit en service zijn ze heel innovatief binnen hun markt. Koppel een sterk verhaal aan een gezonde portie enthousiasme en een sterke pitch en dan heb je de winnaar van beloftevolle KMO van het Jaar 2024”, aldus Vincent Kint.

Finalisten West-Vlaams beloftevolle KMO van het Jaar

v.l.n.r.: Tom Huyghe (KBC), Thijs Wostyn (Social Taco), Yoni Bultinck (Social Taco), Geert Degroote (Certipower), Thomas Neirynck (SalesNote), Heidi Hanssens (POM West-Vlaanderen), Caroline Delzongle (SBB), Koen Victor (SalesNote), Vincent Kint (UNIZO West-Vlaanderen)

Winnaar KMO van het Jaar – Hanssens Telecom uit Roeselare

Voor de categorie KMO van het Jaar zijn enkele voorwaarden om aan te voldoen zoals een minimum aan medewerkers, een minimum omzet enzovoort.

Bij Hanssens zijn ze meer dan experts in telecom. Ze zijn een familiaal bedrijf dat elke dag op zoek gaat naar creatieve oplossingen voor de communicatie uitdagingen van hun klanten. Die oplossingen moeten eenvoudig, efficiënt en winstgevend zijn. Ze bieden klanten een concurrentieel voordeel aan door hun communicatieplatform efficiënter en performanter te maken. Dat doen ze o.a. door het koppelen van de databases van de klant met hun communicatieplatform waardoor de opgeroepene op zijn PC de antwoorden krijgt van de vragen die de oproeper nog moet stellen. Dat verhoogt de efficiëntie bij klanten en het versterkt de customer experience met hun klanten. Dit bereiken ze door meer dan 30 jaar telecomervaring te combineren met een eigen team aan softwareontwikkelaar die koppelingen realiseren tussen de data van de klant en hun communicatieoplossingen gebaseerd op MS Teams, eigen cloudoplossingen of meer traditionele telefonie. Dat doen alle medewerkers met een ongelofelijke passie en expertise.

“Dat is ook exact wat we met de jury gevoeld hebben tijdens ons bezoek. Hanssens Telecom is een bedrijf dat continu bezig is met het in kaart brengen én verbeteren van processen. Ze hebben zich de laatste jaren moeten heruitvinden om verder te groeien. Mét succes. Ook als je vraagt naar hun toekomstperspectief geven ze een heldere uitleg waar ze naartoe willen en hoe ze dat willen bewerkstelligen. Omwille van die verschillende parameters, die duidelijk naar voor kwamen tijdens het bedrijfsbezoek, wisten ze de jury te overtuigen.”

Hanssens West-Vlaams KMO van het Jaar 2024

Het team van Hanssens met Vincent Kint, gedelegeerd bestuurder van UNIZO West-Vlaanderen

Nationale KMO van het Jaar

Nu mag Hanssens Telecom verder strijden op Vlaams niveau. Zij nemen het op tegen de winnaars uit de andere provincies op 26 november in Antwerpen tijdens het Topseminar. Om te winnen moeten ze eerst een jury overtuigen met een pitch waarom zij de Vlaamse KMO van het Jaar moeten worden. In 2021 en 2022 mocht West-Vlaanderen de Vlaamse KMO van het Jaar alvast afleveren met respectievelijk Barias en Deprez. “We hopen uiteraard dat we die titel nog eens mogen meenemen naar onze provincie”, zegt Vincent hoopvol.

“Het was opnieuw een heel pittig parcours, zowel voor de jury als voor de kandidaten. Het geeft wel altijd een heel voldaan gevoel als je zoveel sterke KMO’s hoort en ziet en dat de passie en het enthousiasme voor het ondernemerschap er nog steeds is. We kijken ook terug op een geslaagde verkiezingsshow met een 400-tal aanwezigen in de tomabelhal in Roeselare. Een mooi partnership met Knack Volley”, besluit Vincent Kint, gedelegeerd bestuurder UNIZO West-Vlaanderen.

Nuttig voor jou