Waarom nu staken onverantwoord is
Het stakingsseizoen is volop aan de gang, met een volgende speeldag op 31 maart. Blokkades en werkonderbrekingen dreigen onze bedrijven te verlammen. En terwijl de economie sputtert, eisen vakbonden nóg meer. Vooral de vaak foutieve en ongenuanceerde oproerende taal is een doorn in het oog van UNIZO. Met onze campagne 'onverantwoord staken schaadt de economie', bieden we weerwoord aan de toenemende roep om het werk stil te leggen. Ontdek hier waarom staken nu niet alleen onverstandig, maar ook ronduit schadelijk is voor jobs en welvaart.


Voor alle algemene info rond staken, kan je vanzelfsprekend ook bij ons terecht. Hoe kan je bijvoorbeeld de overlast van een staking voor jouw werknemers zo veel mogelijk beperken. Of wat kan je doen als stakers werkwilligen hinderen of zelfs jouw zaak barricaderen?
Kom hier alles te weten over stakingen
Wat zijn je rechten en plichten als werkgever bij een vakbondsactie zoals een betoging of een staking? We zetten het in deze Snelwijzer nog eens voor jou op een rijtje.
Lees de volledige reactie van UNIZO in ons persbericht
Ondervindt u schade door onwettige acties en heeft u nood aan een gerechtsdeurwaarder?
Koopkracht daalt niet en is nergens beter beschermd
De vakbonden spelen een gevaarlijk spel wanneer ze hun leden opjutten met de boodschap dat hun koopkracht daalt. Het tegendeel is eerder waar, nergens blijft de koopkracht beter beschermd dan in België door de automatische loonindexering. Een loonindexering die hoegenaamd niet eens bestaat in onze buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Maar dat blijkt dus niet genoeg voor de vakbonden. Ze pleiten zelfs in deze moeilijke economische omstandigheden voor extra loonsverhogingen bovenop die index. Daarmee ondergraven ze de rendabiliteit van onze ondernemers/ werkgevers en zagen ze de tak af waar ze zelf op zitten.
Tussen 2019 en 2024 stegen de Belgische loonkosten met maar liefst 21,6%, waardoor werkgevers vandaag gemiddeld 9 euro meer betalen per gewerkt uur. Tegelijk steeg de koopkracht: gezinnen beschikken in 2024 – na een tijdelijke dip in 2022 – over 6% meer reëel inkomen dan vijf jaar geleden, dat blijkt uit cijfers van de Nationale Bank.




Situatie van bedrijven verslechtert
Onze bedrijven hebben het momenteel niet breed. De vele kosten zorgen ervoor dat de rendabiliteit al snel onder druk komt te staan. Extra loonsverhogingen zullen dat niet oplossen. Kwalitatieve tewerkstelling begint bij gezonde bedrijven. We moeten er dan ook voor zorgen dat we een gezond ondernemersklimaat blijven creëren, waardoor ondernemers bijvoorbeeld kunnen inzetten op innovatie en een fijne werkvloer.
De brutomarge (het verschil tussen de omzet en de kost van leveranciers) van kmo’s krimpt door de sterk gestegen kosten van energie, grondstoffen, materialen,... Veel bedrijven kunnen die meerkost niet doorrekenen, aangezien de concurrentie hen dwingt om prijzen scherp te houden. Dat knaagt aan de investeringscapaciteit en verhoogt het risico op faillissementen. In 2024 gingen al 11.067 bedrijven over de kop, goed voor 32.566 verloren jobs. Ook de jobcreatie in de private sector stokt, met een netto verlies van 8.700 banen.
Dat alles zorgt natuurlijk voor heel wat pessimisme bij ondernemers. Je zou immers voor minder.
Lees hier alles over in ons bericht rond de UNIZO kmo-barometer.




België is wereldkampioen stakingsdagen
In België wordt 2,5 keer meer gestaakt dan in onze buurlanden. Een duizelingwekkend cijfer dat kracht bijgezet wordt door de Strike Map Europe. Een interactieve kaart die een helder overzicht biedt van het gemiddelde aantal stakingsdagen per jaar per 1.000 werknemers over de periode 2020-2023.
De cijfers geven inzicht in de stakingscultuur binnen verschillende Europese landen en laten zien hoe frequent werknemers het werk neerleggen om hun belangen te verdedigen. De conclusie is hard en veelzeggend. België is in vergelijking met onze buurlanden de absolute kampioen wat staken betreft.
-
België: 93,9 dagen.
-
Frankrijk: 77,3 dagen.
-
Nederland: 14,9 dagen.
-
Duitsland: 20,8 dagen.




Pensioenen worden onbetaalbaar
Om sociale zekerheid en pensioenen te behouden, is hervorming noodzakelijk. Zonder ingreep stijgen de pensioenuitgaven tegen 2050 met 16 miljard euro. De regering zet in op drie pijlers: langer werken stimuleren, het verschil tussen werken en niet-werken verkleinen en ongelijkheden tussen statuten wegwerken.
Is het rechtvaardig dat sommige ambtenaren na 36 jaar met pensioen kunnen, terwijl anderen 45 jaar moeten werken? Zelfs vakbonden erkennen de ongelijkheid, maar hun oplossing—alle pensioenen verhogen—is onbetaalbaar. Daarom moeten ambtenaren met gunstige regelingen voortaan ook 45 jaar werken.
We juichen de steun voor zieken en werklozen toe, maar wijzen wel graag op de grote verschillen: een werknemersloopbaan bestaat voor een derde uit niet-gewerkte periodes, bij zelfstandigen is dat slechts 3%. Belgische pensioenen zijn lager dan elders, maar sociale voordelen voor niet-werkenden zijn hier groter.
Vervroegd pensioen wordt zelfs makkelijker: voortaan volstaan 42 gewerkte jaren in plaats van 44. Wie langer werkt, krijgt extra; wie vroeger stopt, ontvangt minder.
Echte solidariteit is een houdbaar pensioensysteem, niet de rekening doorschuiven. De hervorming zorgt dat werkenden vooruitgaan, terwijl de bijstand als vangnet blijft.




Loopbaanjaren voor een volledig pensioen

Gemiddeld bruto rustpensioen

Begrotingssituatie in België is rampzalig
België kampt al jaren met een aanzienlijk begrotingstekort, en de situatie lijkt er niet beter op te worden. (Het huidige debat rond defensie nog buiten beschouwing gelaten). We zijn dan ook één van de slechtste leerlingen binnen de Europese klas, met een ernstig begrotingsdeficit en we zouden zonder hervormingen een streng saneringstraject opgelegd krijgen.
Volgens het jaarverslag van de Nationale Bank bedroeg het tekort in 2024 -4,6% van het bbp, wat België tot een van de slechtst presterende landen in de eurozone maakt op het vlak van overheidsfinanciën. De oorzaken van dit tekort zijn divers. Enerzijds blijven de overheidsuitgaven stijgen, onder meer door de vergrijzing, de hoge loonkosten en de talrijke sociale uitgaven. Anderzijds groeit de economie te traag om deze uitgaven te compenseren, terwijl de belastingdruk al een van de hoogste in Europa is. Daarnaast wegen rentelasten op de staatsschuld steeds zwaarder door de gestegen rentevoeten. De Europese Commissie, het IMF, de OESO en de Nationale Bank van België waarschuwen dat zonder structurele hervormingen het tekort en de staatsschuld verder zullen oplopen.
Bij ongewijzigd beleid zou er een totale ontsporing zijn van onze begroting de komende jaren. Nu heeft men voor miljarden euro’s aan hervormingen onderhandeld dit en de komende jaren, enkel en alleen om het begrotingstekort terug te dringen tot wat Europees minimaal vereist is. Het tempo waaraan we dit doen is berekend op een zevenjarig traject, terwijl Europa eigenlijk al sneller doelstellingen behaald wil zien worden, namelijk op vier jaar. Met andere woorden, als we zelf niet hervormen, zal Europa een nog zwaarder saneringstraject opleggen.




Begrotingssaldo in 2024
