Mocht de titel van dit stuk ‘innovatie’ geweest zijn, dan was de kans zeer reëel dat u niet verder had gelezen. En we begrijpen u zelfs. Het woord ‘innovatie’ alleen al. Is dat niet eerder iets voor grote bedrijven, met veel geld en tijd? Waar ze urenlang, begeleid door een creatieve spring-in-‘t-veld-, in een grote kring met bergen post-its kunnen brainstormen. Op zoek naar de heilige innovatie-graal: een geniaal idee of spectaculaire vernieuwing? U heeft wel wat beters te doen. Ook dat begrijpen we. Maar we hebben u niet voor niets met ‘seks’ in de titel verleid. Limburg loopt namelijk achter op het vlak van innovatie en dat weegt op onze productiviteit.
 
We hebben daarom een drievoudige uitdaging: iets inhalen waar we niet meteen warm voor lopen en daarmee onze economie versterken. Stel dat we ‘innoveren’ nu eens vervangen door ‘verbeteren’. En u uitdagen om na te denken over hoe u beter, sneller en slimmer kan inspelen op de noden van uw klant. Door hem geld te besparen? Of tijd? Door het hem makkelijker te maken? Of hem verder te ontzorgen?
 
U heeft daarvoor betere troeven in handen dan ‘de grote jongens’: dankzij uw direct klantencontact en uw wendbaarheid. Tenzij u geen klanten heeft met bepaalde behoeften en verwachtingen (wat ons ten zeerste zou verbazen), kan u maar beter continu zoeken naar verbeteringen. Dat hoeft overigens niet per se met bergen post-its en brainstorms. Het kan in de douche, in de wagen of bij de koffiezet. Alleen of met collega’s. Dat laatste is zelfs een aanrader. Want geloof het of niet: wanneer ideeën seks hebben, ontstaat verbetering
 
Bart Lodewyckx
Gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg

reageer
 
PS: Op zoek naar een klankbord voor uw verbeteringsideeën? Stuur vrijblijvend een mail naar begeleiding@unizo.be
PSS: Vragen rond subsidies? Stuur een e-mail naar patrick.buteneers@unizo.be

* Matt Ridley: When ideas have sex