Bistro À Point heeft te lijden onder de sluiting door corona. Maar zaakvoerder Guillaume De Waele blijft niet bij de pakken neerzitten. Hij heeft twee doelen: zijn droom redden en zijn klanten blijven verwennen met lekker eten. Met zijn webshop Nonkeltje’s wil hij comfy foods and drinks aanbieden, die klanten na bestelling komen afhalen.

Hij wou dit goed doen en riep daarom hulp in. Samen met UNIZO-coach Martin zette hij alles op alles om Nonkeltje’s in ijltempo te optimaliseren.

Martin Lammerteyn

In het eerste onlinegesprek legde Guillaume zijn ziel bloot aan Martin. “Zo kreeg ik meteen een goed beeld van de situatie en wie hij is als ondernemer”, vertelt Martin. “Het mooie was dat Guillaume precies wist wat hij wou bereiken met zijn webshop. Maar hoe? Dat was de vraag. Mijn opdracht was om hem stap voor stap te leiden naar dat doel. Eerst moesten we wel bepalen wat de aandachtspunten waren. Daarvoor gebruikten we onze ondernemingsscan.”

Guillaume vulde de zestig vragen van de scan in. Wie is de klant? Welke activiteiten beoefent hij? Wat is de markt? Wie is de concurrentie? De antwoorden vormden de basis van het intakegesprek. “Nadat we de aandachtspunten kenden, vlogen we er meteen in,” zegt Martin. En vliegen was nodig, want de omzet verdween als sneeuw voor de zon.

“Je bedrijf optimaliseren doe je proactief. Blijf niet op je lauweren rusten als het goed gaat.”

Inleven in de klant

Per onderwerp kreeg Guillaume huiswerk mee. “Een cruciaal onderdeel was bepalen wie mijn ideale klant is. Pas op, dat lijkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Martin raadde me aan om mijn verbeelding aan het werk te zetten en me in te leven in de ideale klant.”

“Dit was een belangrijke stap”, beaamt Martin. “Want hierop baseerden we het klantenprofiel. We leerden wat de behoeften zijn van de klant en hoe we hem konden meenemen op die customer journey: van warm maken voor de producten van Nonkeltje’s tot aankoop via de webshop.”

Zijsprong maken

De rode draad door het traject was de juiste marketingstrategie bepalen. Maar dan restte er nog de vraag welk webshopsysteem Guillaume het best koos. “De ene webshop is de andere niet. We bekeken criteria zoals kostprijs, gebruiksgemak en ondersteuning. Op basis daarvan maakten we een selectie uit verschillende aanbieders. We treden dus op als klankbord en reiken tools aan die de ondernemer helpt om de juiste beslissing te nemen”, legt Martin uit.

Op de vraag of het traject voldeed aan Guillaumes verwachtingen, reageert hij enthousiast. “Ik verwachtte een gesprek van een uurtje ofzo met wat uitleg. Maar ik kreeg een ervaren coach die me intensief begeleidde. Voor maar liefst 9 uur! Er was ook ruimte om een zijsprong te maken waardoor ik nu een webshop heb die volledig aan mijn verwachtingen voldoet.”

Op maat van de onderneming

“Je bedrijf optimaliseren doe je proactief. Blijf niet op je lauweren rusten als het goed gaat. Verbetering is altijd mogelijk. De coaches van UNIZO staan klaar om je daarin te begeleiden. We kijken altijd naar de behoeften van de ondernemer. Met Guillaume hebben we nu specifiek rond de opstart van zijn webshop gewerkt.”

Martin houdt een oogje in het zeil en volgt zijn pupil op via sociale media. Nonkeltje’s staat sinds begin november online. Als alles achter de rug is, gaat Guillaume zijn opgedane kennis ook toepassen op Bistro À Point. Hij maakt zich geen illusies: hij zal moeten knokken. Maar hij weet dat hij altijd bij Martin en UNIZO terechtkan.

Laat corona je niet kleinkrijgen. Onderzoek nu samen met onze coaches tijdens de begeleiding Bedrijfsoptimalisatie hoe je het onderste uit de kan haalt. Want samen staan we sterker.

Meer info

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!