Dit weekend is het 'Weekend van de Klant'. Voor ondernemers een kans om hun klanten te bedanken, voor UNIZO West-Vlaanderen een unieke gelegenheid om de lokale handelaars en ondernemers te bedanken voor hun inzet en bijdrage aan de (lokale) economie en maatschappij. Als kers op de taart werd op vrijdag 4 oktober om 11u in de Lange Steenstraat in Kortrijk het speciaal gecomponeerde lied 'Winkelt mor alier' live opgevoerd. Dit lied, dat op creatieve wijze het belang van lokaal winkelen onderstreept, vormt het kloppende hart van de campagne van UNIZO West-Vlaanderen, POM West-Vlaanderen en KERNpunt en benadrukt de cruciale rol die kleine en middelgrote ondernemingen spelen in de lokale economie. “Lokale handelaars en ondernemers verdienen ons grootste respect”, zegt Vincent Kint, gedelegeerd bestuurder UNIZO West-Vlaanderen. “Tijdens onze bevraging aan hen werd nog maar eens duidelijk dat er enkele hete hangijzers zijn waar ze van wakker liggen die aandacht verdienen.” 

Lokale handelaars zijn de ruggengraat van onze samenleving 

UNIZO West-Vlaanderen erkent dat ondernemers en handelaars een onmisbare rol vervullen in onze samenleving. Ze zorgen niet alleen voor economische groei en werkgelegenheid, maar versterken ook de sociale cohesie en dragen bij aan de leefbaarheid van onze steden en gemeenten. "Met het 'Winkelt mor alier'-lied willen we op een speelse, maar krachtige manier het belang van lokaal winkelen in de verf zetten," zegt Vincent Kint, gedelegeerd bestuurder van UNIZO West-Vlaanderen. "Elke aankoop bij een lokale handelaar draagt bij aan een sterke en veerkrachtige gemeenschap. Bovendien zorgt het voor een unieke winkelervaring, die je niet terugvindt in grootschalige, anonieme ketens." 

Videoclip 'Winkelt mor alier' door Maximus

Bevraging rond diverse topics bij handelaars 

In de aanloop naar het 'Weekend van de Klant' heeft UNIZO West-Vlaanderen een uitgebreide bevraging uitgevoerd bij lokale handelaars. Hier werd bijvoorbeeld gevraagd naar het betaalbedrag bij klanten. Uit de bevraging blijkt dat bij meer dan 75% minder dan een kwart van de aankopen cash gebeurt. In diezelfde adem vinden handelaars ook dat de kosten van elektronische betalingen te duur zijn. Maar liefst 82% zou die kosten liever zien verminderen, zeker aangezien 73% aangeeft dat ze de afgelopen jaren betalingen hebben zien verschuiven van cash naar elektronisch. 

Ook het retourbeleid, al dan niet van (buitenlandse) wereldspelers, laat hen niet onberoerd. 40% maakt geen gebruik van een gratis retourbeleid, waar toch 12% de noodzaak voelt om gratis retours aan te bieden. “Veelal vanuit een bepaalde druk uit de markt om toch een beetje te kunnen concurreren met anderen”, zegt Vincent Kint. 

Met de acties tijdens het 'Weekend van de Klant' wil UNIZO niet alleen dat de klanten in de bloemetjes gezet worden, maar ook dat handelaars en ondernemers bedankt worden voor hun onmisbare bijdrage aan onze economie en maatschappij.

Vincent Kint, gedelegeerd bestuurder UNIZO West-Vlaanderen

Parkeerbeleid is een derde topic die uitvoerig bevraagd werd in de enquête. Vaak een hekel punt, zeker bij handelaars in een stadscentrum. Meer dan een kwart ervaart het parkeerbeleid rondom hun zaak slecht tot zeer slecht. Een positieve noot is wel dat een kleine 40% het parkeerbeleid goed tot zeer goed scoort. “Sommigen hebben natuurlijk een eigen parking, dan is het parkeerbeleid optimaal”, zegt Vincent Kint. “Echter, niet iedereen heeft een eigen parking, zeker in stadscentra is dat niet altijd evident. Daarom zijn er vaak Shop&Go-plaatsen aanwezig waar mensen tot een halfuur gratis kunnen kortparkeren. Een initiatief dat vaak, als optimalisatie voor parkeren én mobiliteit, werd voorgesteld vanuit UNIZO.” 12% van de bevraagde handelaars vindt de Shop&Go-plaatsen in hun buurt dan ook een grote meerwaarde. Bijna 20% heeft op dit moment geen zulke parkeerplaatsen, maar zou dat wel een grote meerwaarde vinden. Iets meer dan 45% vindt het geen meerwaarde, maar dat kan makkelijk verklaard worden omwille van het feit dat die handelaars een private parking of andere mogelijkheid hebben waar klanten kunnen parkeren. 

UNIZO West-Vlaanderen blijft zich inzetten om de belangen van lokale ondernemers en handelaars te verdedigen. De resultaten van de recente bevraging zullen, zeker in een periode van politieke campagnes, worden aangewend om beleidsmakers aan te sporen tot actie. "Wij willen ervoor zorgen dat ondernemers de nodige ondersteuning krijgen om hun zaak op een duurzame manier te runnen," aldus Vincent Kint. "Dit betekent onder meer aandacht voor een doordacht parkeerbeleid, een klantvriendelijk retourbeleid en betaaloplossingen die zowel voor de ondernemer als voor de klant gunstig zijn." 

Met de acties tijdens het 'Weekend van de Klant' wil UNIZO niet alleen dat de klanten in de bloemetjes gezet worden, maar ook dat handelaars en ondernemers bedankt worden voor hun onmisbare bijdrage aan onze economie en maatschappij. Het 'Winkelt mor alier'-lied geeft een stem aan die waardering en roept consumenten op om bewust te kiezen voor lokaal shoppen.