Bart LodewyckxGisteren was het ‘Blue Monday’, de naam die is gegeven aan de meest deprimerende dag van het jaar. Het leek de voorbije dagen wel alsof er - na de eerdere euforie over het vaccin - vakkundig naar deze depridag werd toegewerkt. Eerst met de haast stoemelingse boodschap dat de coronamaatregelen verlengd worden tot 1 maart. Gevolgd door het nieuws dat er al een plan B klaar ligt voor een nieuwe lockdown.

Onze reactie was dan ook furieus: stop met dreigen met een volgende lockdown en maak dringend werk van versnelde vaccinaties en een fijnmazigere aanpak. Want anders dreigen de komende maanden nog zeer lang en vooral desastreus te worden. 

Er is nochtans perspectief, namelijk het vooruitzicht van een min of meer normale zomer. En experten voospellen een mogelijke snelle economische heropleving.  Mensen willen ‘na maanden in hun kot’ terug genieten en hun geld laten rollen. Voorwaarde is wel dat de overheid erin slaagt om het vertrouwen van de consument te herstellen en een doordachte exit te organiseren. Dat laatste is cruciaal. Onze premier vergeleek de toestand van veel ondernemers bij een exit met die van een beer die uit zijn winterslaap ontwaakt: uitgemergeld en verzwakt. Een vergelijking waarin we ons kunnen vinden. Goed wetend dat je die beer niet terug in een winterslaap moet proberen te dwingen, zoals bij een derde lockdown. Want dan gaat die grommen en zeer kwaad worden.

Bart Lodewyckx - gedelegeerd bestuurder

reageer