Het woord gek en genie verschillen maar een paar lettertjes. Men zegt ook dat het verschil tussen een gek en een genie soms maar een dun lijntje is. 
De geschiedenis bewijst genoeg hoe genieën soms ook gek worden. Of hoe gekken, later genieën bleken te zijn. Waren kunstenaars als Vincent Van Gogh of Salvador Dali gek, dan wel een genie? De ene sneed zijn oor af onder invloed van de groene fee (absint), de andere had een nooit geziene fetisj voor fallussen. Velen onder hen zijn miskend in hun tijdsvak. Later werden ze bewierookt en geprezen als zijnde ver vooruit op hun tijd en bleken het pioniers. Hetzelfde geldt voor uitvinders. Zo is van Thomas Edison geweten dat hij geen primus was op school en dat hij het bloed vanonder de nagels van zijn leraars kon halen. Later slaagde hij er wel in de eerste grammofoon (voorloper van de cd-speler) en de gloeilamp te ontwikkelen. Of het nu Tim Berners-Lee (uitvinder van het internet), dan wel Leonardo da Vinci (alleskunner), Marie Curie (pionier radioactiviteit) of de gebroeders Orville en Wilbur Wright (eerste vliegtuig) betrof, allen zaten minstens even dicht bij genialiteit als bij krankzinnigheid. Allen bewandelden ze paden waar geen mens ooit was geweest. In het geval van Marie Curie werd het zelfs haar dood, als gevolg van een té grote stralingsdosis waardoor ze leukemie kreeg. De tijdsgenoten van deze pioniers trokken grote ogen wanneer ze hen bezig zagen met hun experimenten. Vooral omdat ze ‘bezeten’ waren. Een bepaalde bevlogenheid had bezit genomen van hun lichaam. Bezeten door hun passie, wilden ze allen koste wat het kost een nieuwe en betere wereld creëren. 

Wie bereid is goed om zich heen te kijken, ziet diezelfde passie nog steeds elke dag opnieuw. Zo zijn onze eigen ondernemers om de hoek van de straat eveneens bezeten. Of het nu vrije beroepers, retailers, KMO-bedrijfsleiders of freelancers zijn, allen zijn ze bezeten door hun onderneming. Ze zijn bezeten om de beste dienstverlening en klantenervaring te bieden, bezeten om een product op de markt te brengen dat weer een nieuwe behoefte invult. Ze zijn bezeten om hun productieproces te optimaliseren. Ze innoveren en creëren als een bezetene. En laat dat nu net ons thema zijn van de Dag van de Ondernemer. Bedankt om goed gek te zijn! Bedankt om te ondernemen! In moeilijke omstandigheden gaan ondernemers voor hun klanten tot aan het gaatje. Wat een geluk, dat deze genieën soms een tikkeltje gek zijn. Zij zorgen er immers voor dat onze maatschappij evolueert. Zij creëren welvaart en jobs, waardoor iedereen kan meegenieten en de vruchten kan plukken van hun risicobereidheid en ondernemerszin. Ieder jaar organiseert UNIZO naar aanleiding van de Global Entrepreneurs Week in november, de Dag van de Ondernemer. Een dag (dit jaar vrijdag 19 november) waarin ondernemers, in al hun kleuren, gedaantes en soorten, centraal staan. Een dag waarin ze, nog net iets meer dan normaal, de erkenning krijgen die ze verdienen. Een dag waarin zij hun maatschappelijke rol schaamteloos mogen claimen. 

Want gek zijn doet geen zeer. Integendeel, doe maar ‘zere’ voort. En oh ja, bedankt daarvoor! 

Met ondernemende groeten,

Jos Vermeiren 
Gedelegeerd bestuurder UNIZO Oost-Vlaanderen 
Jos.vermeiren@unizo.be