Je hoeft als ondernemer niet in de problemen te zitten om een expert in te schakelen. Dat bewijst ook Mieke Denorme van Atmosfeer Interieur. Als UNIZO-lid kwam ze het traject Financieel Inzicht ‘ergens’ tegen. Het leek haar interessant en ze schreef zich prompt in. Zo kwam ze bij coach Pieter terecht.

“Mieke en haar man Wim zijn twee enthousiaste ondernemers die vooral vanuit hun buikgevoel werken”, vertelt Pieter. “Ze maken meubels op maat: van kasten, keukens tot badkamers. Ze hebben ook een webshop waar ze hun eigen wandplanken verkopen onder het label Woodhead. De zaken liepen goed, maar toch ontdekten we verbeterpunten.”

Analyse van vier jaar cijfers

Pieter start de begeleiding met een ratioanalyse van de voorbije vier jaar. Op basis daarvan bepaalt hij de pijnpunten van Atmosfeer-interieur. Zo botst hij al vrij snel op het cashflowprobleem van het bedrijf. “Dat konden we verhelpen door een groter voorschot te vragen. Op die manier moeten Mieke en Wim het materiaal niet meer voorfinancieren.”

Mieke: “We bekeken wat er rendeerde en wat niet. We berekenden de kostprijzen en Pieter liet ons zien hoe we nog beter kunnen nacalculeren. En zo kwam die eeuwige vraag ook weer bovendrijven: ontwerpen gratis maken of toch doorrekenen?”

“Je wilt een ontwerp niet betalend maken, want dan haken klanten misschien af. Maar zijn die klanten dan wel echt geïnteresseerd?”

Gratis ontwerp? Of toch niet?

Het ontwerp gratis of niet? Een vraag waarmee Mieke, net zoals veel ondernemers, worstelt. Want er kruipt veel tijd in een ontwerp. Als de klant dan voor een ander kiest, is dat een flinke opdoffer. “Wij maken meubels op maat, dus ik teken alles tot in detail uit en maak een prijsberekening tot op de eurocent. Als de klant dan niet toehapt, ben ik veel werkuren kwijt. Toch wou ik het ontwerp niet betalend maken, want dan haken klanten misschien af. Maar zijn die klanten dan wel echt geïnteresseerd?”

Mieke kiest voor een tussenoplossing. Ze bepaalt op voorhand een richtprijs. Is de klant akkoord? Dan betaalt hij tien procent van het geraamde bedrag. Dan pas start ze met het ontwerp en de gedetailleerde offerte. “Stel dat de klant dan toch nog afhaakt, dan hebben we dat voorschot ter compensatie van de werkuren die in het ontwerp kropen.”

“Het is een vaak terugkomend vraagstuk in deze begeleiding”, beaamt Pieter. “Het antwoord is eigenlijk heel simpel: je moet communiceren met je klanten. Praat over een budget en peil naar hun interesse. Vertel hun duidelijk dat als ze niet ingaan op een offerte, er wel een bijdrage volgt voor de werkuren die in het ontwerp kropen. Mieke heeft het dus aangepakt met een voorschot op de geraamde prijs. Je loopt dan het risico dat je minder ontwerpen en offertes maakt, maar de kans dat de klant toehapt, is wel groter.”

ERP-programma implementeren

Een laatste belangrijk puntje op het programma is de implementatie van een ERP-programma waarin ze al hun bedrijfsprocessen kunnen onderbrengen. Mieke: “We hadden dringend nood aan één systeem waarin alles vervat zit: van voorraadbeheer, offertes en kostprijsberekening tot facturatie. ‘Dankzij’ corona kwam er tijd vrij om al onze data in te voeren. Tijdens ons laatste gesprek met Pieter hebben we bekeken of alles werkt zoals het hoort. Nu is het natuurlijk belangrijk dat ik alles goed blijf invoeren.”

Combinatie met andere trajecten

“In de toekomst willen we ons nog meer toespitsen op onze nieuwe webshop en willen we ons merk ook op de buitenlandse markt brengen. Daarom willen we ook de begeleiding rond Bedrijfsoptimalisatie volgen”, zegt Mieke. “Het traject Financieel Inzicht was erg leerrijk en het was fijn samenwerken met Pieter. De combinatie van verschillende begeleidingen vind ik interessant. Want er duiken altijd vragen op die je op een ander pad brengen. Het is eigenlijk een totaalpakket dat je echt laat nadenken over je zaak.”

Op de vraag waarom het traject Financieel Inzicht een aanrader is, antwoordt Pieter: “Het is een brede begeleiding waarbij het niet stopt bij cijfers. Het geeft antwoord op elke financiële vraag. We gaan samen op zoek naar de specifieke problemen. Dat zorgt ervoor dat elk traject anders is, op maat van de onderneming.”

Wil je ook weten hoe je onderneming er financieel voorstaat? Onze coaches duiken in je financiële plan en zoeken mee naar oplossingen voor verbeterpunten. Zo hebben je cijfers al snel geen geheimen meer voor jou. Schrijf je dus vandaag nog in voor de begeleiding rond Financieel Inzicht.

Ik schrijf in

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!