Aanval is de beste verdediging, toch?




Ik ben net als iedereen een kind van mijn tijd. In The Karate Kid uit 1984 leert Daniel LaRusso van zijn sensei Mr. Miyagi een aantal levenslessen aan de hand van martial arts. De focus lag niet zozeer op de aanval, wel op wendbaarheid, spelen op het verrassingseffect, aanpassingsvermogen en vanuit de verdediging omschakelen naar een winnende positie.
Wil je vandaag succesvol zijn in het moderne voetbal, dan komt het er vooral op aan sterk te zijn in de omschakeling, lees: de tegenaanval. Adapt, adopt, improve. Ondernemers hebben (net zoals de EU trouwens) in een snel veranderende geopolitieke wereld niet de luxe lang stil te zitten. In de sandwich tussen Poetin, Trump en Xi Jinping, dreigt het lot van EU er een te worden van achtervolging, eerder dan van demarreren.
Ondernemers die in tijden van onzekerheid de leiding nemen, onderscheiden zich, net zoals staten. Ze wachten niet op betere omstandigheden, maar creëren ze zelf. Dit vraagt om een andere, combattieve mindset: anticiperen in plaats van afwachten, investeren in plaats van terugschalen en wendbaarheid boven behoudsgezindheid. En vooral samenwerken! De geschiedenis laat zien dat de grootste bedrijven en innovaties vaak ontstaan in crisistijden. Niet de sterkste of grootste bedrijven overleven, maar de meest adaptieve. Het is tijd om de aanval te kiezen – mét een doordachte strategie, innovatieve blik en een toekomstgerichte mentaliteit. Want de beste verdediging? Dat is een sterke, actieve ondernemer die de toekomst vormgeeft in plaats van erdoor verrast te worden.