Elke week serveert Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO zijn kijk op diverse actuele thema's die voor jou als ondernemer impact hebben.

 

Audi Vorst kondigde deze week aan dat er nu reeds 1.410 mensen van de 3.000 moeten vertrekken. Audi Vorst produceert de Q8 e-tron en dat model doet het blijkbaar minder goed dan verwacht. En het is al langer kommer en kwel bij de Duitse autobouwers. Dus te begrijpen? Toch niet. Dit is voor de zoveelste keer een kanarie in de koolmijn. De zoveelste kanarie trouwens die alarm aan het fluiten is. Na de sluitingen van Van Hool en Sappi en het jobverlies bij onder meer Ontex, Barry Callebaut, Friesland Campina en vele andere industriële spelers, kunnen we stilaan over een kanariekoor spreken in de koolmijn. Het gaat niet goed met de industrie in ons land.

Wat nu te doen? Wel op korte termijn moeten de werknemers van Audi perspectief krijgen. Niet alleen de directe werknemers trouwens. Rond zo’n multinational zit een zeer ruim netwerk van toeleveranciers van allerlei slag: van auto-onderdelen, tot catering en andere diensten. Ook voor al deze bedrijven – vaak Vlaamse en Brusselse kmo’s – is deze aankondiging een ramp. Het zal trouwens niet stoppen bij de 1.410 van vandaag. Het ziet er nu al naar uit dat ook de resterende 1.500 arbeidsplaatsen, en dus ook de volledige toelevering, zal stopgezet worden. VDAB en Actiris moeten nu bewijzen wat ze waard zijn. Het gaat hier immers allen over goed opgeleide en gemotiveerde werknemers. In Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en in het nabije Oost-Vlaanderen schreeuwt men om zo’n arbeidskrachten. Bewijs nu dat een vlotte en snelle doorstroom van deze duizenden mensen mogelijk is: naar een nieuwe job met perspectief. Vergeet ook de getroffen kmo’s niet: ook zij moeten begeleid worden om eventueel nieuwe klanten te vinden of hun activiteit bij te stellen. Zowel in het mee re-alloceren van werknemers als het bijstaan van de getroffen toeleveranciers, zal UNIZO met overgave haar rol hierin opnemen. 

Maar dat is de korte termijn. Om dat kanariekoor het zwijgen op te leggen, is er beleid nodig. En snel. De premier riep bij de aanvang van het Belgische EU-voorzitterschap al op om een Europees industriebeleid op poten te zetten als antwoord op de Amerikanen en de Chinezen. Ook de sociale partners van de SERV en Vlaams minister van Werk, Jo Brouns, lanceerden de nood voor een Vlaams industriebeleid. Dat moet er nu ook komen. Wat is de toekomst van de industrie in ons land – zowel voor de multinationals als voor de eigen kmo? Antwoorden zullen gegeven moeten worden via een aangepast loon(kost)beleid, ruimte voor groei en snelle procedures. Ons land is nog altijd een gegeerd stukje West-Europa met een superbe ligging en een hoog-opgeleide bevolking, dat ook nog eens aan de top staat van innovatie. Wel laat ons dan opnieuw een industrieland worden, want die pluimen zijn we aan het verliezen. Ja, juist, kanariepluimen.

Danny