Danny's gedacht: Prijzenkermis of foefelfestival?
Prijzenkermis of foefelfestival?
Onze mailbox en de vele online advertenties maakten het de voorbije dagen erg duidelijk: het is weer Black Friday. Deze overgewaaide pseudo-feestdag wordt vooral door de grote verdelers vrolijk gebruikt om “ongelofelijke kortingen en kansen” aan te bieden. Waar Black Friday ooit bedoeld was om in de VS de overstock na Thanksgiving kwijt te raken, is het bij ons gewoon een onnodige extra dag van superkortingen geworden. In sommige gevallen zwengelt dit, ook voor zelfstandigen, de verkoop aan. Maar laat ons duidelijk zijn: geen enkele winkelier, groot of klein, zit te popelen om hieraan mee te doen. Als de situatie zich toch zo stelt dat je als winkelier, door pakweg je concurrentiepositie, niet anders meer kan dan kortingen te geven moeten we ons de vraag durven stellen: Zijn de kortingen van grote bedrijven wel legitiem? Uit recent onderzoek blijkt duidelijk van niet. De insteek van en naar de consument moet dus niet zijn “Joepie, er is een hoge korting”, maar wel “Joepie, ik winkelhier en weet dat ik het juiste product aan de juiste prijs krijg”. Zonder achteraf een ‘shopkater’ te moeten hebben. Niemand wil het gevoel om bedrogen uit te komen. Vanuit UNIZO staan we achter al onze zelfstandige ondernemers die met zijn of haar specifieke redenen al dan niet meestappen in het Black Friday verhaal, maar roepen we de consument wel op om realistisch te zijn: koop lokaal en zie je investering terugkeren naar onze samenleving, zonder dat het geld naar het buitenland wegvloeit. Daar wordt niemand beter van. Integendeel.
Of deze prijzenkermis duurzaam is, is nog een andere vraag. Duurzaam ondernemen wil zeggen dat elke schakel in de keten op een eerlijke vergoeding kan rekenen, van producent tot finale verkoper.
En neen, een race to the bottom is geen duurzaam systeem. Van grote dumpingacties worden alleen de internationale zwaargewichten beter. Maar de winkeliers, en bijgevolg ook hun medewerkers, de overheid en uiteindelijk de consument zijn de dupe. Iemand betaalt namelijk altijd de prijs.
Jaar na jaar worden de originele tegenacties groter. Initiatieven als Red Friday of Full Colour Friday duiken op. Winkeliers gaan vaak niet mee in de destructieve prijzenoorlog, maar zoeken inventieve invalshoeken om hun klanten te verwennen. Met persoonlijk advies, échte winkelbeleving en het aanbieden van service en kwaliteit op het juiste product maken lokale handelaars het verschil. Dat is op lange termijn het enige duurzame model wat we gezamenlijk moeten ambiëren. Het gevaar om belazerd te worden gaan we zo samen uit de weg.
Ga dus Winkelhieren bij je lokale ondernemer, en vergeet er vooral niet van te genieten!
Danny Van Assche