Elke week serveert Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO zijn kijk op diverse actuele thema's die voor jou als ondernemer impact hebben.

Hoe minder perslekken er zijn uit regeringsonderhandelingen, hoe meer kans op slagen ze hebben. Wat dat betreft lijken de onderhandelaars voor de nieuwe Vlaamse regering nog altijd goed bezig. Toch was het een lek uit die kant die me deze week serieus de wenkbrauwen deed fronsen. Op de tafel van de Vlaamse onderhandelaars zou het herinvoeren liggen van een verkeersbelasting voor elektrische auto’s. Indien dit het geval zou zijn, zou dit niet meer of minder zijn dan woordbreuk van de Vlaamse overheid.  
 
De overheid stimuleert ons immers al enkele jaren om elektrisch te gaan rijden en gelijk heeft ze. De Vlaamse overheid besliste in het verleden al om de jaarlijkse verkeersbelasting en de eenmalige “belasting op inverkeerstelling” (BIV) af te schaffen voor elektrische auto’s. Daar valt wel wat voor te zeggen. Elektrische voertuigen mogen dan wel een positieve impact hebben op de CO²-uitstoot, ze zijn nog altijd veel duurder in de aankoop dan voertuigen met verbrandingsmotor. Het is door het gebruik achteraf dat je die hogere aankoopprijs moet terugverdienen. Dat kan door lagere verbruikskosten, hoewel de hogere elektriciteitsprijzen hier de voorbije jaren tegenwerkten. Ook de onderhoudskosten zijn lager dan bij een traditionele wagen. Om de klimaatdoelstellingen te halen (en de afhankelijkheid van olie uit Rusland en Midden-Oosten af te bouwen) wil de overheid ons nochtans aanmoedigen de gok toch te wagen. Vandaar dus de verkeersbelastingen en BIV voor elektrische voertuigen die op 0 stonden en zelfs een extra aankooppremie voor elektrische wagens.  Dat deze premie al terug sneuvelde, daarover zal niemand rouwig zijn, niet in het minst de mobiliteitsexperts. Daarbij komt dat de federale overheid nog een stapje verder ging. Om de elektrificatie van het wagenpark een serieuze duw in de rug te geven, besliste men dat alleen elektrische voertuigen in de toekomst nog fiscaal aftrekbaar zullen zijn als bedrijfsvoertuig. De facto betekent dit dat het bedrijfswagenpark ook al tijdens de huidige overgangsmaatregelen in een sneltempo elektrificeert. Zowel de particuliere aankoper als de ondernemer rekent dus wel degelijk op het fiscaal gunstig kader om de dure en klimaatvriendelijke aankoop te verantwoorden.
 
Dat belastingen in ons land aan wat jo-jo-bewegingen onderhevig kunnen zijn, dat zijn we wel gewend. Dat de toekomstige Vlaamse regering nu de verkeersbelasting en BIV terug wil invoeren voor elektrische voertuigen is wel een heel grote capriool. We willen niet naïef zijn en beseffen dat er ooit wel een nieuwe fiscaliteit zal komen, ook voor elektrische voertuigen. Maar dat doe je toch niet wanneer je net een aanmoedigingsbeleid in gang hebt gezet? Als je dan toch stappen overweegt, doe dit dan in het kader van een ruimer mobiliteitsbeleid. Mensen willen betalen voor echte mobiliteit. Echte mobiliteit betekent goede wegen, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer én … minder files. Daarom dat UNIZO net voor de verkiezingen met de andere sociale partners van de Groep van Tien nog een ruim mobiliteitsplan voorstelde. Daarin stellen we ook een slimme kilometerheffing voor. Schaf alle verkeersbelastingen af en vervang ze door een heffing op wie daadwerkelijk gebruik maakt van de wegen. Wie op de drukste momenten wil rijden op de drukste stukken weg, betaalt meer dan wie elders in daluren rijdt. En zeg nu zelf, is het logisch dat iemand die 1.000 kilometer per jaar rijdt evenveel betaalt voor de slijtage van onze wegen als iemand die er 100.000 rijdt? De opbrengsten van de heffing moeten dienen om te investeren in mobiliteit in de brede zin van het woord. En wie betaalt, krijgt op zijn minst minder files cadeau. En bovendien: buitenlandse weggebruikers mogen eindelijk meebetalen aan onze wegen, zoals wij al jaren in Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Italië doen.  
 
De Vlaamse onderhandelingen zijn nog niet achter de rug. Wie weet heeft het voorstel zelfs nooit echt zo op tafel gelegen? Maar mijn conclusie is wel duidelijk: overheid wees een betrouwbare partner. Een fiscaal aanmoedigingsbeleid voor elektrische wagens schaf je niet zomaar af, al zeker niet wanneer je mensen verplicht om ze te kopen en laat staan met terugwerkende kracht. Maar dat we echt een ruim mobiliteitsbeleid nodig hebben, daar zijn we allemaal wel van overtuigd. Werk daar dus maar snel aan verder.

Danny