Duurzaamheid is een mindset
Wij geloven heel erg in de mindset, duurzaam ondernemen doe je vanuit een overtuiging.
Het is nu tijd om bezig te zijn met duurzaamheid, dat horen we regelmatig, maar het is ook gewoonweg de waarheid. Als overheid, als mens maar vooral ook als onderneming: the time is now! Niet vanuit de verplichte rapportering die eraan komt, maar vanuit een overtuiging dat dit de enige juiste beslissing is. Dat je met een duurzame bedrijfsfilosofie je positie in de markt kan versterken en dat duurzame bedrijfsbeslissingen op lange termijn ook (financieel) renderen. Een geloof dat we het beter willen en kunnen doen om onze achterkleinkinderen een mooie planeet na te laten. Daar hebben we allemaal ons steentje in bij te dragen, welke sector of grootte van bedrijf dan ook.
We brengen een bezoek aan GraydonCreditsafe in Berchem. GraydonCreditsafe is partner van UNIZO. Het zet zich in om datagedreven inzichten te verschaffen aan bedrijven, zodat deze op een gegronde manier beslissingen kunnen nemen.
UNIZO Provincie Antwerpen en GraydonCreditsafe slaan nu de handen in elkaar om ondernemers te begeleiden in hun duurzaamheidsstrategie. Ik ga in gesprek over maatschappelijk verantwoord ondernemen, ESG, regelgeving en de toekomst met Stéphane Vanden Broeck van UNIZO en Hind Salhane van Graydon Creditsafe.
Dag Hind en Stéphane, kunnen jullie zich beide kort voorstellen aan onze lezers?
Hind: “Ik ben Hind Salhane, Head of ESG (Environment – Social – Governance) bij GraydonCreditsafe. Ik houd mij bezig met duurzaamheid in de brede zin van het woord, ik focus me dus niet enkel op het stukje Environment, maar zeker ook op het Social en Governance gedeelte. Zoals hierboven al vernoemd zorgen we bij GraydonCreditsafe voor datagedreven inzichten en dat doen we dus ook op vlak van duurzaamheid. Als organisatie is het dan ook onze plicht om het KMO landschap te inspireren rond sustainability. Zowel binnen mijn job als privé ben ik erg graag bezig met duurzaamheid, een mooie aanvulling dus.”
Stéphane: “Ik ben Stéphane Vanden Broeck, adviseur duurzaamheid en circulaire economie bij UNIZO Provincie Antwerpen. Veel mensen kijken raar op als ze horen dat ik bij UNIZO werk, ze leggen niet meteen de link. Maar eigenlijk is dit niet onlogisch, onze voornaamste rol bij UNIZO is ondernemers informeren, daarom is expertise binnen thema’s die vandaag hot topic zijn van groot belang. Concreet ben ik heel erg bezig met wat er van regelgeving aankomt, niet vanuit het idee hoe je zo makkelijk mogelijk vinkjes kan zetten, wel vanuit de insteek dat je dit kader kan gebruiken om gegronde duurzame keuzes te maken. Keuzes waarmee je een voorsprong kan nemen en die vruchten afwerpen.”
Europa heeft een duidelijke visie ontwikkeld, deze zal leiden tot de verduurzaming van onze ondernemingen. Dit kader kreeg de naam ESG. Waarom moet je hier als ondernemer vandaag mee bezig zijn?
Stéphane: “Om te beginnen ‘moet’ er niets, wij geloven heel erg in de mindset, duurzaam ondernemen doe je vanuit een overtuiging. Het ESG-principe is gebaseerd op drie belangrijke pijlers: Milieu, Maatschappij en Beleid. De inspanningen die een bedrijf levert op deze domeinen kunnen via het ESG-kader in kaart gebracht worden. Er zijn een 27 tal maatstaven, zoals de uitstoot van broeikasgassen, diversiteitspercentages en bestuursstructuren, zo kunnen bedrijven hun voortgang op het gebied van duurzaamheid meten.”
Hind: “Ik ben blij dat Stéphane zaken zoals diversiteit benoemt, want de S en G worden te vaak vergeten in dit verhaal. Terwijl deze minstens even belangrijk zijn.”
Stéphane: “Binnenkort wordt duurzaamheid de norm voor alle organisaties, zoveel is duidelijk. Naast ESG heb je de CSRD, dit is de Europese wetgeving die zich specifiek richt op de rapportagevereisten en transparantie van bedrijven met betrekking tot hun duurzaamheidsinspanning. In 2025 zullen de grote beursgenoteerde bedrijven moeten rapporteren over dit jaar.”
Hind vult aan: “En hier zit de belangrijke nuance. Ook al valt jouw bedrijf niet meteen onder de CSRD wetgeving, wellicht maakt het deel uit van het bredere ecosysteem van een bedrijf dat hier wel onder valt. Als je bijvoorbeeld klant of leverancier bent van zo’n bedrijf zal je vragen krijgen omtrent jouw duurzaamheidsinspanning. Het aantal bedrijven dat helemaal niet met de wetgeving geconfronteerd wordt zal uitermate klein zijn.”
Stéphane: “De boodschap die wij hierrond vooral willen geven is enerzijds, breng je duurzaamheidsstrategie in kaart en anderzijds communiceer erover. Vertrek niet vanuit wat er gevraagd wordt, maar vanuit datgene dat je al doet en vertel dat verhaal. 70% van de consumenten verwacht ook dat bedrijven bezig zijn met duurzaamheid, dus communiceer hierover.”
Binnen de nieuwe duurzaamheidsbegeleiding van UNIZO Provincie Antwerpen wordt er gebruik gemaakt van de ESG-indicator van GraydonCreditsafe, dit is best uniek. Kunnen jullie hier iets mee over vertellen?
Hind: “Datagedreven inzichten zijn zeer belangrijk. Daarom zijn we ook bijzonder trots op onze ESG indicator. Deze indicator geeft objectief de probabiliteit weer van hoe goed bedrijven scoren op deze drie punten. Het is geen waardeoordeel, maar wel een kompas dat je richting kan geven. Deze score komt tot stand doormiddel van 170 datapunten af te toetsen, het is een combinatie van publieke en niet-publieke data.”
Stéphane: “Doordat UNIZO Provincie Antwerpen deze datagedreven inzichten heeft, kunnen we onze eigen data verrijken en ondernemers beter advies geven. Hoe gaan we concreet te werk? Per domein brengen we de positieve impact en het potentieel in kaart, we kijken hier ook naar de relevantie afhankelijk van de sector, je hoeft absoluut niet op alles in te zetten. Het eindpunt is een actieplan met advies rond fasering en prioriteiten. In de huidige context is het namelijk erg belangrijk dat een KMO een actieplan heeft, wij vinden het daarbij ook belangrijk te kijken naar welke evolutie al werd doorgemaakt in het verleden. Finaal monitoren we voor de onderneming ook of we daadwerkelijk effecten zien, dit niet als doel, maar eerder als validering van de acties die genomen worden.”
Hoe kijken jullie naar de toekomst?
Hind: “We willen vooral een positieve boodschap meegeven, samen kunnen we het anders doen. Wat ik ook nog wil meegeven omtrent de datagedreven scores is het volgende: kijk niet naar de foto van het moment, maar naar de evolutie, dat is het belangrijkste.”
Stéphane: “Het domein van verduurzamen is erg breed. Voor ondernemers is het daarom vaak erg moeilijk om voor zichzelf uit te maken waar te beginnen. We hopen met dit nieuwe aanbod een verschil te kunnen maken en ondernemers in de toekomst écht te kunnen ondersteunen in hun weg naar verduurzaming.”
Je hebt de kans om Hind en Stéphane te ontmoeten tijdens de KMO Talks van 6 juni. Ontdek de ins and outs van duurzaam ondernemen en de ESG wetgeving die op ons afkomt. Inschrijven kan nog 🔗 plaatsen zijn beperkt: https://www.unizo.be/netwerken/activiteiten/kmo-talks-hind-salhane-head-esg-bij-graydon-inspireert_06-06-2024