Vind jij de mosselpot van Broodthaerts of de urinoir van Duchamp kunst? Werd jij indertijd wild van de hespenzuilen in Gent van Jan Fabre? Sprak de cloacamachine van Delvoye tot jouw verbeelding? Ben jij benieuwd wie Banksy is? Of hou je toch meer van Mozart, Dali en Van Gogh? Nochtans in hun tijd ook controversieel. Sommigen werden verguisd bij leven en bereikten pas een heldenstatus na hun dood.  

Wat wel en niet onder 'kunst' wordt verstaan, is onderwerp van voortdurende controverse, en dit al eeuwenlang. Als we Wikipedia mogen geloven dan is kunst de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols en dat met behulp van een vaardigheid of verbeelding. Als we de definitie woordelijk analyseren, dan zou je tot de conclusie kunnen komen dat ook ondernemen een kunst is. Gebruikt een ondernemer immers niet zijn of haar vaardigheid of verbeelding om bewust tot iets moois of betekenisvols te komen? Ondernemen is een kunst en ondernemers zijn aldus de kunstenaars. Net als kunstenaars zijn ondernemers bevlogen en geïnspireerd door wat ze rond zich zien, horen, voelen,… Aan de hand van een creatief proces slaan ze aan het innoveren. En de markt beslist dan of iets gesmaakt wordt of niet.  

Kunst verdient een podium, een uitstalraam, een vitrine, een publiek. Daarover zijn we het allemaal eens. Kunst moet verleiden, kunst moet verblijden, kunst doet nadenken, kunst moet inspireren en kunst moet debat en interactie losweken. Daarom zet UNIZO dit jaar “ondernemen als kunst” voor het voetlicht. Dit najaar zullen we de KMO en de beloftevolle KMO van het jaar bekend maken. Vind jij net als wij dat ondernemen een kunst is? Vind jij net als wij dat ondernemen maatschappelijk belangrijk is? Ben jij of ken jij zo een ondernemer of onderneming die verleidt, verblijdt en inspireert? Dan zien we graag hier die kandidatuur binnenkomen. Wij zorgen wel voor het podium en het publiek!