Onlangs bezocht ik een overzichtstentoonstelling van ‘De Keeninck op ‘t Kroës’ in de ontwijde kerk van het Heilig Kruis in Lebbeke. In de expo was te zien hoe toenmalig koning Boudewijn veertig jaar geleden een bezoek bracht aan Clement De Vos voor zijn 108ste verjaardag. Clement was op dat ogenblik de oudste inwoner van ons land en de grootoom van uw dienaar. Het was de laatste wens van ‘nonkel’ Clement om een bezoek te krijgen van het staatshoofd en zo geschiedde.  

Sociale media, computers, gsm,… waren er nog niet. Wie geïnformeerd wilde blijven moest kranten als Het Volk lezen of naar ‘Brussel Vloms’ kijken. Toen de koning aan Clement vroeg wat ervoor had gezorgd had dat hij zo oud kon worden, kon hij onze Sire drie oorzaken meegeven: hij was nooit getrouwd, dronk regelmatig ‘een druppel’ en bleef 108 jaar nieuwsgierig.  

Over de eerste twee redenen spreek ik me niet uit, maar nieuwsgierigheid is alvast iets wat de mens naar hogere oorden brengt. Nieuwsgierigheid is de bron van innovatie en vooruitgang. Mocht Clement terug komen, hij zou zijn ogen nogal uitkijken. De wereld dendert aan razend tempo voort. Technologische evoluties zoals AI, robotisering, AR en VR, ChatGPT,… maken het ondenkbare mogelijk. Recent nog verwees Jonathan Berte – founder van de Gentse scale-up Robovision - in De Tijd naar een tijdperk met 2024 als scharnierjaar, met een tijd voor en een tijd na ChatGPT.  

Wel, ondernemers hebben het ook in zich nieuwsgierig te blijven. Nieuwsgierig naar wat hun klanten drijft, naar hoe ze hun producten kunnen verbeteren en hun processen kunnen optimaliseren. Ben jij ook iemand die steeds op zoek is naar antwoorden in het leven? Iemand die graag al eens over het muurtje kijkt en voortdurend bijleert van anderen? Kijk hieronder eens, mogelijk zit er dit jaar voor jou ook wel iets interessant in ons aanbod? Een nieuw jaar, 366 dagen, vol kansen. Een extra schrikkeldag om al je nieuwsgierigheid te kunnen botvieren.