Bansai! Japan is een economisch wonder. De wereldexport van Japan draait op volle toeren. Kijk maar eens om je heen in je woonkamer, op de werkvloer of de openbare weg en je wordt om de oren geslagen met wereldmerken uit het land van rijzende zon.  

De Italiaanse loodgieter Mario en zijn broer Luigi mogen dan wel de wereldsterren zijn, zonder Nintendo hadden ze niet bestaan. De Japanners slaagden erin zich in een door Franse en Duitse mobiliteitsmerken gedomineerd Europa sterk te positioneren met Honda, Toyota, Mitsubishi, Yamaha of Kawasaki. En op elektronisch vlak kan je niet rond merken als Daikin, JVC, Sharp, Ricoh, Sony of Panasonic. Maar ook hun cultuur spreekt tot de verbeelding. Geisha’s, thee, sake, sumoworstelen, sushi en sashimi,… roept bij iedereen meteen herkenning op. Een land met vele gezichten dus, maar vooral ook een land dat tradities en toekomst met mekaar verbindt.  

Zo hebben ze in Japan ook woorden met een diepere betekenis die je niet zomaar rechtsreeks kan vertalen naar het nederlands, zoals “Ikigai”. De betekenis van Ikigai in het kort is: je persoonlijke reden van bestaan/drijfveer. Het is een kruising van je passie, missie, roeping en beroep. Je Ikigai vinden is een persoonlijke zoektocht die lang kan duren. Bij de één gaat het sneller dan bij de ander. Maar eens je die gevonden hebt, heb je toegang tot een gezond, lang en gelukkig leven. In oktober plannen we omwille van het grote succes een tweede ondernemersmissie naar de World Expo in Japan. En jij kan erbij zijn! Stap mee aan boord en ontdek jouw Ikigai!  

Ik wil mee naar Japan!

Jos Vermeiren
Directeur UNIZO Oost-Vlaanderen