Oost-Vlaanderen, 10/11/2023 – UNIZO Oost-Vlaanderen is haar zoektocht gestart naar 20 innovatieve ondernemersideeën die in de loop van 2024 kunnen worden beloond met de innovatieve starterssteun van 50.000 euro.

We lanceren daarvoor vandaag een brede oproep”, zo verduidelijkt Jos Vermeiren gedelegeerd bestuurder van UNIZO Oost-Vlaanderen. “Enerzijds richten we ons tot innovatieve start-ups die snel willen én kunnen groeien en binnen de 5 jaar een tewerkstelling van minstens 5 medewerkers beogen. Daarnaast kunnen gevestigde ondernemers die op een idee broeden ook voor de premie in aanmerking komen. Het moet immers gaan om startende bedrijven waarvan minstens 50 % van het kapitaal in handen is van aandeelhouders die maximum twee jaar actief zijn als ondernemer”, licht Jos Vermeiren toe. “Belangrijk is dat de kandidaat-ondernemers een pioniersrol vervullen in hun marktsegment. Daarbij staan ze voor een traject waar een aantal belangrijke onzekerheden moeten worden onderzocht, zodat in een volgende stap externe financiering en/of eerste betalende klanten kunnen aangetrokken worden. Ook projecten die nog in de markt moeten worden gezet, komen voor steun in aanmerking”.

De financiële steun is een vast bedrag van 50.000 euro. "Aanzienlijk", vindt Vermeiren, “zeker in verhouding tot de administratie en de procedures die tot een minimum beperkt worden. We hadden wel liever een geïndexeerd bedrag van 60.000 euro zien verschijnen. De innovatieve starterssteun gaat zijn vierde jaar in en met 50.000 euro kunnen onze innovatieve starters merkelijk minder doen dan hun collega’s die in 2021 voor het eerst deze steun ontvangen hebben.”

Bijzonder positief is echter de drastische vermindering van de doorlooptijd van 6 maanden in de vorige edities naar 6 weken in de editie voor 2024. VLAIO en Vlaams minister van economie en innovatie Jo Brouns hebben hiermee bijzonder belangrijk werk geleverd”.

Innovatie starters kunnen op vijf momenten in de loop van 2024 hun project indienen. Het pitchen van hun idee voor een jury wordt van doorslaggevend belang voor de kandidaten. "Vandaar dat we naast de inhoudelijke ondersteuning bij de opmaak van hun projectvoorstel hen ook zullen begeleiden naar een kansrijke pitch”, zo stelt Jos Vermeiren. “En we starten met een meter- en peterschapsformule om hun projectidee nog sterker te maken. Hiervoor vallen we terug op onze 10 winnaars van de innovatieve starterssteun van de voorbije jaren. Zij kunnen elk enkele kandidaten begeleiden en hun ervaring uit hun start up doorgeven aan de nieuwe kandidaten."

Op deze wijze wil UNIZO Oost-Vlaanderen 20 innovatieve starters met de innovatieve starterssteun een belangrijke extra duw in de rug geven en 1 miljoen euro aan innovatie starterssteun naar Oost-Vlaanderen halen.

Bin-watching: het verhaal van Rebin

Rebin, het bedrijf van Kyanu Delrue, Simon De Geyter en Emilio Van Der Linden, rust bestaande vuilnisbakken uit met sensoren zodat gemeentewerkers beter kunnen opvolgen welke bakken bijna vol zijn en dus geledigd moeten worden. Rebin berekent ook ophaalroutes die enkel langs volle vuilnisbakken lopen, wat een tijds- en geldbesparing oplevert.

Emilio: “Met de Innovatieve Starterssteun kunnen we een pilootproject uitvoeren dat momenteel loopt in de gemeente Maarkedal. We onderzoeken daarbij de ideale plaatsing en de werking van de sensoren, we testen het route-algoritme en berekenen de efficiëntiewinsten voor de gemeente.”

Kyanu: “Voor het pilootproject hebben we 72 vuilnisbakken met sensoren uitgerust. De metingen op het terrein lopen momenteel nog, maar de eerste resultaten zijn echt veelbelovend. Er is een zeer grote tijdswinst mogelijk. Bij de start van het project gingen we mee met de gemeentewerkers op ophaalronde en die waren meteen heel tevreden. Ze merken nu al dat ze meer tijd beschikbaar hebben om andere taken te doen. De definitieve resultaten van het pilootproject zullen er eind juli liggen.”

Simon: “Dankzij de Innovatieve Starterssteun kunnen we veel sneller groeien. Als straks de definitieve cijfers binnen zijn, hebben we nog meer argumenten om nieuwe klanten te overtuigen.”

Van weesboot tot deelvloot: Het verhaal van Straal

Het Gentse Straal is een inclusief bootatelier dat verwaarloosde vaartuigen omtovert tot elektrische deelvloot. Om de opgewaardeerde boten een duurzaam tweede leven te geven, willen ondernemers Laura en Thijs Van Wingen en Charlotte Van Belle onderzoeken hoe ze waterstoftechnologie in de pleziervaart kunnen toepassen. Met Straal onderzoeken de ondernemers hoe waterstoftechnologie een toegankelijke energieoplossing kan bieden voor kleine off-grid toepassingen, zoals de pleziervaart. De Straalvloot zal daartoe als een pilotproject dienen.

Thijs: “We willen de deelvloot uitrusten met PEM brandstofcellen (PEMFC). Dat staat voor Proton-Exchange Membrane Fuel Cell. De technologie wordt nu al toegepast in versnipperde zee- en binnenvaart projecten, maar dat is nog vrij exclusief.

Deze ‘waterstofgenerator’ vormt een nuttige toepassing van waterstof als energieomzetter: Groene waterstof wordt op vandaag bekomen uit water via een elektrolysereactie en wordt vervolgens als energiedrager omgezet in elektriciteit. Het restproduct van deze reactie is gewoonweg water (H2O) in de vorm van damp.”

Laura: “Deze technologie heeft het potentieel om miljoenen fossiele generatoren te vervangen en om zo bijvoorbeeld duurzaam elektrisch varen te faciliteren. Dat is nu niet gebruikelijk omdat de laadinfrastructuur op de waterweg nog ontbreekt en omdat de grote batterijen niet altijd praktisch en betaalbaar zijn. Dankzij waterstof kan een elektrische vloot volledig emissieloos en energieonafhankelijk varen. De innovatieve starterssteun geeft ons de kans om een testcase te ontwikkelen.”

Nuttig voor jou