UNIZO verkoos zonet 3Motion uit Zele, een productiebedrijf gespecialiseerd in visuele communicatie, tot nationale "KMO van het Jaar". De Oost-Vlaamse kandidaat haalde het in de eindronde van vier andere sterke provinciale kandidaten: Buildup (Vlaams-Brabant), Visix (West-Vlaanderen), Stroohm (Antwerpen) en Level 27 (Limburg). Zaakvoerster Femke Helon ontving de award die bij de titel hoort tijdens het UNIZO Topseminar in het Kursaal te Oostende.  

Met de jaarlijkse verkiezing van de 'KMO van het Jaar' willen UNIZO en haar partners de waarde van lokaal verankerde kmo's voor onze economie en welvaart benadrukken. De verkiezing is tegelijk een gelegenheid om trots uit te pakken met de grote variatie aan straffe 'self made' bedrijven, in diverse sectoren en met uiteenlopende activiteiten, die onze economie rijk is. 

“Met dit initiatief brengen we jaarlijks een parel onder de aandacht”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche. “We zijn een echt kmo-land, met bedrijven die vaak ook internationaal uitblinken in innovatiekracht en toegevoegde waarde. Kmo’s tot 49 werknemers zorgen in ons land voor 1,57 miljoen arbeidsplaatsen in de private sector en creëerden vorig jaar 123 miljard euro aan toegevoegde waarde. Dat is maar liefst 49% van de totale tewerkstelling in de privésector en 43% van de toegevoegde waardecreatie. Dat is meer dan het Europees gemiddelde en ook hoger dan in de meeste andere West-Europese economieën.” 

Winnaar 3Motion groeide onder leiding van CEO Femke Helon en mede-zaakvoerders Wouter en Gerd Mouton uit tot een sterke speler in creatieve, visuele communicatie. Naast de hoofdzetel in Zele met bijna vijftig werknemers heeft 3Motion ook een filiaal in het Nederlandse Mariahout. 

Zaakvoerster Femke Helon: “We helpen klanten om hun product of dienst op een visuele, creatieve en ook duurzame manier in de kijker te zetten. Dat doen we door prints op diverse materialen gaande van raamstickers en spandoeken tot de volledige aankleding van winkels en beurzen. Van de meest creatieve productpresentatie over reusachtige fotoprints op gevels en podia tot levensgrote 3D-figuren geprint in eigen huis: we realiseren het van het ontwerp tot en met de plaatsing, op maat van de klant.”  

Een expertenjury beoordeelde alle kandidaten op belangrijke ondernemersthema’s zoals financieel beleid, marketing & communicatie, innovatie, (ambitie voor) internationaal ondernemen, personeelsbeleid, energie & milieu én ondernemingszin. GraydonCreditsafe maakte een analyse op basis van onder meer de ESG-score en schokbestendigheid. 

3Motion sprong eruit wegens de diverse duurzame initiatieven die het bedrijf neemt, van productie tot recycling en de aanplanting van bomen. Ook de sterke ambitie om verder te groeien en het sociaal engagement als familiebedrijf waren doorslaggevend. Ze zijn daarenboven pionier in de markt van 3D-printing en trekken volop de kaart van automatisatie waarbij de meerwaarde van hun mensen voor de juiste opdrachten niet wordt vergeten.  Het bedrijf is internationaal actief met klanten in onder meer Nederland; Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Femke Helon werd in 2020 ook bekroond als winnares van de WOMED Award. 
 

UNIZO organiseert de wedstrijd ‘KMO van het Jaar’ samen met haar partners Liantis, KBC, ClearMedia a Proximus Company, SBB, GraydonCreditsafe en PMV. 

 

Praktisch: Als journalist ontvangt u op eenvoudig verzoek foto's van de award-uitreiking, in hoge resolutie. Een foto van Femke Helon vindt u alvast hier. 

Voor meer details en interviews,  contacteer UNIZO-woordvoerder Gerrit Budts,
M 0479/ 732 893 - E gerrit.budts@unizo.be