Handelsbeleid moet prioriteit zijn voor nieuwe lokale besturen

 

“Een goed handelsaanbod start bij een sterk lokaal beleid”, dat is de boodschap die UNIZO, Comeos en UCM vandaag lanceren bij de start van de achtste editie van het Weekend van de Klant. Dit feestweekend brengt jaarlijks tienduizenden handelaars en consumenten samen in heel België en zet de cruciale rol van de handel- en dienstensector in de kijker. Samen met Danny van Assche (UNIZO) en Klaas Soens (Comeos) gaf Burgemeester Bart Somers zonet het officiële startschot in gaststad Mechelen. Ook langs Franstalige kant trok men in Rixensart het Weekend op gang. Een week voor de lokale verkiezingen roepen UNIZO, Comeos en UCM lokale besturen op om van handelsbeleid een prioriteit te maken.

 

Bart Somers, burgemeester van Mechelen: “We zijn erg blij dat we gaststad mogen zijn van het Weekend van de Klant. Ons handelsapparaat hanteert het hele jaar door het idee achter dit evenement: van shoppen een beleving maken. Als gaststad kunnen we die unieke kracht van onze stad nog eens extra in de verf zetten.”

Tijdens deze achtste editie van het Weekend van de Klant ligt de focus op ‘Shop & connect’ waarbij de unieke relaties tussen handelaars, hun klanten en steden en gemeenten centraal staat. Genieten van de winkelbeleving, vaak inclusief een horecabezoek, blijft een van de favoriete tijdsbestedingen van de Belg. Tijdens Weekend van de Klant zeggen handelaars “dankjewel” aan hun klanten. Ook de steden en gemeenten springen mee op de kar en zorgen voor extra beleving in hun winkelkernen.

“Dat laatste is dan ook cruciaal”, zeggen UNIZO-topman Danny Van Assche en Klaas Soens van Comeos. “Voor aantrekkelijke winkelkernen is goed lokaal beleid een noodzaak.”

Op exact een week voor de verkiezingen roepen ondernemersorganisaties UNIZO en UCM en handelsorganisatie Comeos alle lokale kandidaten en toekomstige beleidsmakers op om van handelsbeleid een prioriteit te maken waarin handel, zelfstandigen en vrije beroepen kunnen floreren. Zo pleiten de organisaties voor meer interactie tussen handelaars en het lokaal bestuur. Want “goed overleg met de handelaars is de basis van een handelsvriendelijk beleid.” 

Consument vraagt betere mix in aanbod

UNIZO, Comeos en UCM voerden via Checkmarket een bevraging bij zo’n 3.100 consumenten. Opvallend is dat één op drie vindt dat het lokale beleid uit de meest nabije shoppingstad of -gemeente meer initiatief moet nemen om winkelen aangenamer te maken. Afgetekend op de eerste plaats (72 procent) staat de vraag naar een betere mix van het aanbod, gevolgd door de roep om voldoende parkeerplaatsen (49 procent). Als derde werkpunt wil de consument meer sfeerinkleding en evenementen (30 procent).

“Geen enkel beleidsniveau staat zo dicht bij de burger én dus ook bij de handelaar.  Lokale initiatieven zijn dan ook vaak zeer snel voelbaar. Winkelen moet een beleving zijn, en daar spelen de lokale besturen een belangrijke rol in. Zorg ervoor dat er een gezonde mix is van grote en kleine handelaars, vermijd verkeer- en parkeerfrustraties, neem initiatieven die voor sfeer zorgen en zorg voor duidelijk en attractieve communicatie naar zowel klant als handelaar. Een stad of gemeente waar het aangenaam winkelen is, die bereikbaar is en waar de consument kan kiezen uit een rijk en gevarieerd aanbod betekent een bloeiende stad of gemeente”, klinkt het bij UNIZO en Comeos. 

We winkelen liefst fysiek

Het Weekend van de Klant, waar ook de steden en gemeenten actief aan meewerken,  is een prachtig voorbeeld om de winkelbeleving onder de aandacht te brengen. Uit de bevraging blijkt dat maar liefst 95 procent het concept kent. 84 procent plant ook daadwerkelijk te gaan winkelen tijdens het Weekend.

Gevraagd naar de voorkeuren verkiest 59 procent nog steeds fysiek winkelen, voor 36 procent werkt een combinatie van fysiek en online prima en slechts 4 procent geeft de voorkeur aan alleen online shoppen. Online shoppen wint aan populariteit, zowel de kleine kmo’s als de grotere ketens zetten hier dan ook sterk op in. Maar het is duidelijk dat het fysiek shoppen niet vervangt, de twee zijn complementair. 

Voor een op drie is shoppen een wekelijkse bezigheid. 36 procent zegt minstens 1 keer per maand te gaan en een vijfde houdt ongeveer om de drie maanden een shoppingdag.

Een derde van de respondenten bezoekt steeds een horecazaak tijdens het shoppen, en nog eens 64 procent zegt dat regelmatig te doen. Lokaal en duurzaam winkelen heeft ook duidelijk ingang gekregen bij de consument, 70 procent  zegt bewust lokaal te kopen en 60 procent is bereid iets meer te betalen voor duurzame producten.

Om nieuwe winkels te ontdekken maken consumenten gretig gebruik van het internet. 63 procent geeft aan regelmatig online zoekmachines te gebruiken om nieuwe winkels te vinden en 41 procent laat zich inspireren door sociale media. Dit benadrukt voor ondernemers ook het belang om in te zetten op diverse mediakanalen.

“Deze cijfers onderstrepen de noodzaak aan connectiviteit, voor zowel handelaars als consumenten. Als telecomoperator is het dan ook onze prioriteit om de digitale  wereld toegankelijk te maken voor iedereen”, aldus Jeroen Degadt, General Manager bij DIGI. “Wij zijn alvast ontzettend trots op deze samenwerking met het Weekend van de Klant, waarbij we mensen op een ongedwongen manier kennis laten maken met DIGI, de vierde Belgische telecomspeler die binnenkort op de markt komt.”

"De resultaten van de consumentenenquête 2024 bevestigen opnieuw de essentiële rol van ecocheques op het gebied van duurzame consumptie en de ondersteuning van de lokale economie. Maar liefst 61 procent van de Belgische consumenten geeft aan steeds vaker ecologische producten te kopen dankzij de ecocheques. Met de uitbreiding van de lijst van aankoopcategorieën van de NAR (Nationale Arbeidsraad) aanvaarden steeds meer handelaars ecocheques. Ze komen daarmee tegemoet aan de verwachtingen van hun klanten, wat niet alleen de duurzaamheid versterkt, maar ook direct de verkoop in de lokale handel stimuleert," zegt Jean-Louis Van Houwe, Voorzitter van VIABelgium. "Ecocheques zijn een onmisbaar instrument voor het realiseren van een duurzame toekomst, aangedreven door zowel consumenten als handelaars. Tijdens het Weekend van de Klant 2024 willen we deze positieve oplossing extra in de kijker zetten en de bewuste keuzes van consumenten benadrukken, mede dankzij de steun van ecocheques en hun acceptatie door handelaars." 

Consument verkiest digitale betaling

Het overgrote deel van de consumenten, 92 procent, verkiest om digitaal te betalen. De klassieke manier van betalen waar de kaart wordt ingebracht in de betaalterminal, die al jaren het populairst was, is dit jaar ingehaald door het contactloos betalen. 10 procent heeft zelfs nooit cash op zak en slechts een derde heeft doorgaans meer dan 50 euro in de portefeuille. Voor bepaalde kleinere betalingen zoals parkeerautomaten zien consumenten wel nog de oplossing in cash.

Stephan Jacobs, hoofd van Merchant Services SMB bij Worldline reageert: “We zien dat elektronisch en contactloos kunnen betalen van groot belang is, en bovendien nog steeds aan populariteit wint. Cash betalen speelt cultureel gezien ook nog steeds een belangrijke rol in België, het is dus de uitdaging van de handelaar om een betaaloplossing te voorzien die tegemoetkomt aan de heersende betaaltrends op de markt én aangepast is aan de persoonlijke situatie van de handelaar.

Sinds april is het verplicht voor elke handelaar om cash te aanvaarden. UNIZO en Comeos willen vrije keuze voor de handelaars en vragen om de wet weer aan te passen. De handelaar kent zijn klanten immers het best en zal in functie daarvan zijn betaalkeuzes maken.