Afwachtende houding van onze overheden over buiten-Europese import zet Belgische retail onder druk
UNIZO is de lakse houding van onze overheden ten opzichte van e-commerce van buiten Europa meer dan beu. De ondernemersorganisatie hekelt het grote onevenwicht in controles tussen Europese producten en producten die via de grote platformen komen, veelal uit Azië.
“We roepen de Belgische en Europese politieke instanties op om snel en daadkrachtig op te treden tegen lage kosten- en fast-fashionreuzen”, zegt topman Danny Van Assche. “Deze e-commercegiganten verstoren de eerlijke concurrentie op de markt en zetten zo een aanzienlijke druk op onze lokale ondernemers en retailers. Tegelijkertijd blijken veel producten uit diverse categorieën ook regelrecht gevaarlijk te zijn voor mens en milieu. Ze opereren met dubieuze verkoops- en bindingsstrategieën en negeren de Europese wetgevingen rond veiligheid, productieomstandigheden, milieuwetgeving...”
UNIZO benadrukt dat er Belgische en Europese producten genoeg bestaan in alle geuren, kleuren en prijzen die onze economie en planeet wél ten goede komen. Overal ter wereld worden de interne markten beschermd met controles en handhaving, maar België en Europa staan erbij en kijken ernaar. Alle stakeholders lijken ook te lijden onder de lakse houding van de overheden. UNIZO vraagt al langer om strenger toezicht en betere controles en de voorbije maanden kwamen gelijkaardige bezorgde berichten van onder meer consumentenorganisaties en tweedehands verkoopcircuits over de gevaren voor de kopers en bedenkelijke wegwerpkwaliteit.
“Het is onbegrijpelijk dat overheden dit niet met hoogdringendheid aanpakken met verhoogde controles en handhaving door onze douane en fiscale diensten. En dat terwijl iedereen het er unaniem over eens is. De voorwaarden en acties voor een level playing field moeten expliciet opgenomen worden in het federaal regeerakkoord”, stelt Danny Van Assche.
Gelijke spelregels
Voor een gezonde en eerlijke markt moet iedereen dezelfde spelregels volgen. Niet-Europese e-retailers kunnen, door gebruik te maken van achterpoortjes en tekortkomingen in de Europese en Belgische belasting- en douanewetgeving, hun producten tegen onrealistische lage prijzen op onze markt dumpen. Dat plaatst onze eigen ondernemers, die wél de lokale regels en belastingen respecteren, in een oneerlijke concurrentiepositie die steeds minder houdbaar wordt. Er komen de volgende jaren zeer intensieve en ingrijpende Europese verplichtingen rond ecologie en een ‘close the loop'-visie voor producten. Zolang er eerst niets gedaan wordt aan de instroom van kwaliteitsbedenkelijke producten aan dumpingprijzen ebt het concurrentievermogen van onze eigen bedrijven zienderogen weg.
Oplossingen
UNIZO wil betere Europese regelgeving die deze praktijken aan banden legt en de negatieve impact ervan minimaliseert. Ook de federale overheid moet massaal inzetten op extra controles en handhaving. “Wij zijn er van overtuigd dat met de juiste politieke steun de eerlijke marktwerking beschermd kan worden en de consumptiecultuur op verantwoorde wijze kan worden hervormd. Daar wordt iedereen beter van: winkeliers, consumenten én overheid. Het is tijd voor een standvastige, Europese aanpak tegen e-commerce giganten die de regels omzeilen en de lokale ondernemers in de kou laten staan, besluit Danny Van Assche.
Een voorbeeld van hoe streng en soms absurd de controles op eigen producten gebeuren wordt pijnlijk duidelijk in de videoreeks ‘Ge Meent Da Of Wa?!’ van UNIZO Limburg. Met deze reeks duikt UNIZO in de absurditeiten van het ondernemersleven waarbij in deze aflevering een ondernemer bezoek kreeg van twee controleurs van FOD Economie. Bij een Vlaamse kmo’s worden, zonder vergoeding, een aantal strijkijzer opgehaald ter controle. Intussen wordt de markt overspoeld met buitenlandse producten van zeer bedenkelijke kwaliteit.
Gazet van Antwerpen 2 december 2024