Boven vlnr: Karine Van der Schoot – Liantis, Carl Van Dyck – directeur UNIZO Provincie Antwerpen en Kathleen Decroos – KBC bank. Onder vlnr: Maxime Van de Water en Wouter Dirx – Aiai Agency.

Ieder jaar opnieuw zet UNIZO startend ondernemerschap in de schijnwerpers met de Starter van het Jaar wedstrijd. Eind januari gingen de pitches door op het kantoor van UNIZO Provincie Antwerpen. Wouter Dirx en Maxime Van de Water mogen met hun bedrijf Aiai Agency nu de welverdiende trofee in ontvangst nemen voor Antwerpse Starter van het Jaar. Aiai is een communicatiebureau dat generatieve AI omarmt om de communicatie voor bedrijven op een innovatieve en efficiëntere manier te implementeren.

En dan win je de titel Starter van het Jaar

“Wauw, dit hadden we echt niet verwacht,” zegt Maxime enthousiast. “We werden door ons netwerk aangespoord om deel te nemen aan de wedstrijd Starter van het Jaar”. Wouter vult aan: “We hebben deelgenomen om ons verhaal eens op een andere manier naar buiten te brengen en te kunnen pitchen aan een professionele jury, maar dat we ook effectief zouden winnen hadden we niet verwacht.”

Carl Van Dyck, directeur van UNIZO Provincie Antwerpen vertelt waarom we kozen voor Aiai Agency: “Jonge ondernemers die met tonnen enthousiasme en vastberadenheid naar bedrijven stappen, om ze mee te nemen in de grote technologische uitdagingen waar we allemaal voor staan, die verdienen onze steun en aanmoediging!”

Aiai Agency in een notendop

Aiai, oeioei: artificiële intelligentie, help! “Het ontstaan van Aiai komt voort vanuit de AI-chaos die ontstond toen artificiële intelligentie in opmars kwam en we overspoeld werden door informatie. Wij wilden de drempel verlagen en bedrijven op een praktische manier helpen in hoe ze AI kunnen implementeren in hun communicatie,” vertelt Wouter. Aiai staat ondernemingen en hun marketingteams bij in hun communicatieproces van A tot Z. Daarnaast geeft Aiai heel concrete en interactieve workshops en hackathons rond het gebruik en de implementatie van AI binnen jouw organisatie. Maxime vult aan: “Artificiële intelligentie blijft artificieel. Daarom is onze menselijke aanpak van groot belang. Niet te veel complexe theorie, maar interactief én met echte cases.”

Het jong geweld achter Aiai Agency

Wouter en Maxime vonden elkaar via BAS, Belgian Advertising School, een postgraduaat van de Thomas More Hogeschool. Beide kwamen ze uit een andere opleiding, zo studeerde Maxime communicatiewetenschappen en Wouter productontwikkeling. Maxime legt uit: “BAS gaat veel verder dan een schoolopdracht, het uitgangspunt is dat je met de 25 geselecteerde studenten gaat werken aan een pop-up. Deze pop-up wordt dan een écht bedrijf in het werkveld met échte klanten. Zo is Aiai ook ontstaan.” Wouter vult aan: “Het is dan ook belangrijk om te vermelden dat de basis van Aiai een groepsinspanning is die we onder andere te danken hebben aan onze medestudenten, onder begeleiding van onze coaches. Omdat we de relevantie voelden en de goesting hadden om hier verder mee aan de slag te gaan, zetten Maxime en ik dit nu het heel veel trots en gedrevenheid voort.”

Naar de nationale ronde

Aiai Agency wint nu de provinciale prijs: de trofee Antwerpse Starter van het Jaar, een begeleiding Bedrijfsoptimalisatie, een jaar UNIZO lidmaatschap en een jaar lang gebruik van de Dexxter tool. Op 19 februari vindt de nationale pitch plaats: dan strijden de vijf provinciale winnaars voor de nationale titel.

Met dank aan onze jury: Kathleen Decroos van KBC bank, Karine Van der Schoot van Liantis en An Wouter van UNIZO Provincie Antwerpen
Met dank aan onze partners: Liantis, KBC, Dexxter en Proximus.