Dagmar en Claire sprongen rechtstreeks van de schoolbanken richting het ondernemerschap. Daar is durf en gedrevenheid voor nodig.

Elke Tielemans

CHOO CHOO uit Leuven is bekroond tot Vlaams-Brabantse Starter van het Jaar 2024. Oprichtsters Dagmar De Munter (26) en Claire Govaerts (25) wisten de jury te overtuigen met hun frisse aanpak en vernieuwende strategieën. Wat ooit begon als een schoolproject, groeide in sneltempo uit tot een onderneming die merken en organisaties helpt om jongeren écht te bereiken. Op 27 februari vertegenwoordigen ze Vlaams-Brabant in de nationale finale en maken ze kans op de titel van Starter van het Jaar 2024.

Van student naar CEO
CHOO CHOO ontstond tijdens het postgraduaat aan de Belgian Advertising School, waar Dagmar en Claire hun onderneming initieel als pop-upproject oprichtten. “We hebben onze business- en financiële plannen volledig zelf uitgewerkt, met veel trial en nog meer error”, lacht Claire. “Na enkele maanden merkten we dat we voor de keuze stonden: blijven combineren met een bijbaan of er volledig voor gaan. We kozen voor het laatste.”

"Dagmar en Claire sprongen rechtstreeks van de schoolbanken richting het ondernemerschap. Daar is durf en gedrevenheid voor nodig. In uitdagende tijden waagden ze de sprong en wisten ze in sneltempo een mooi portfolio uit te bouwen", zegt Elke Tielemans, directeur van UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel. "De jonge ondernemers pikken in op actuele trends, betrekken het doelpubliek bij hun activiteiten en hebben ook een duidelijke visie over de uitbouw van hun zaak op lange termijn.”

Een stem voor jongerencommunicatie
Merken die jongeren willen bereiken, worstelen vaak met de vraag: hoe en via welke kanalen? CHOO CHOO speelt hierop in door een community van jonge creatievelingen in te schakelen. “We werken met een panel van jongeren die enquêtes invullen en deelnemen aan workshops”, legt Dagmar uit. “Daarnaast stellen we voor elke campagne een team op maat samen: TikTok-trendspotters, YouTube-verhalenvertellers, game-ontwikkelaars... Alles om merken op een authentieke manier bij Gen Z te brengen.”

CHOO CHOO helpt bedrijven met marktonderzoek, strategisch advies, creatieve concepten en masterclasses rond jongerencommunicatie. “Jongeren prikken meteen door geforceerde campagnes heen”, zegt Claire. “Onze aanpak zorgt ervoor dat bedrijven écht connecteren met hun jonge doelgroep.”

We dromen ervan dat onze campagnes een vaste plek krijgen in het straatbeeld. In 2025 hopen we onze eerste medewerker aan te werven. Hoe we dat precies gaan doen? Dat weten we nog niet, maar we vinden wel een weg!

Dagmar & Claire, oprichtsters van CHOO CHOO

Grote campagnes, grote dromen
De erkenning als Starter van het Jaar betekent een belangrijke mijlpaal voor Dagmar en Claire. “Vorig jaar misten we de inschrijvingsdeadline, en daar hebben we enorm van gebaald”, vertelt Claire. “Dit jaar wilden we die kans niet laten liggen. De titel Starter van het Jaar opent deuren en biedt ons de kans om CHOO CHOO verder uit te bouwen en sterker in de markt te zetten."

CHOO CHOO kijkt ambitieus naar de toekomst. “We dromen ervan dat onze campagnes dagelijks in het straatbeeld te zien zijn”, zegt Dagmar. “En in 2025 willen we graag onze eerste medewerker aannemen. Hoe we dat precies gaan aanpakken? Dat weten we nog niet, maar we vinden wel een weg.”

Sterk ondernemerschap in een groeiende startersmarkt
"Vlaams-Brabant breekt jaar na jaar startersrecords," zegt Elke Tielemans, directeur van UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel. "In 2019 telden we 11.828 starters in de provincie, en dat aantal steeg tot een piek van 14.244 in 2023. Op vijf jaar tijd gaat het om een stijging van bijna 16%. Ook in 2024 stabiliseerde het aantal oprichtingen. “Die trend toont hoe ondernemerschap leeft. Startende ondernemers zoals Dagmar en Claire brengen innovatie en creativiteit in onze economie, en verdienen alle kansen om te groeien.”

UNIZO blijft startende ondernemers ondersteunen bij elke stap van hun traject. "Met onze starterswerking, het gratis online startersplatform en begeleiding op maat bieden we hen de nodige tools en expertise om hun zaak op te bouwen", zegt Tielemans. "Daarnaast trekken we met de Startersroadshow opnieuw door Vlaanderen. Op 21 mei organiseren we in Asse een inspirerende avond voor iedereen die de sprong naar het ondernemerschap wil wagen. Bezoekers kunnen er terecht op een adviesmarkt met experts, korte crash courses volgen over netwerken en ervaringen uitwisselen aan netwerktafels. Een niet te missen kans voor elke starter", aldus Elke Tielemans.

Alexanne Vervoort
Pers & Communicatie