De Sutter Naturally is een prachtig voorbeeld van authentiek en ambitieus ondernemerschap, waar vakmanschap hand in hand gaat met innovatie, een sterk HR-beleid en strategisch financieel beleid

Elke Tielemans

Het is officieel: De Sutter Naturally uit Kampenhout sleept de felbegeerde titel van KMO van het Jaar 2024 voor de regio Vlaams-Brabant & Brussel in de wacht, Eventpay uit Merchtem mag zich beloftevolle KMO van het Jaar 2024 noemen. Dat maakte UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel donderdagavond bekend op het Feest van de Ondernemer in het D'Ieteren Mobility Center in Zaventem. Vanaf nu zal De Sutter Naturally de strijd aangaan met de vier andere provinciale winnaars voor de nationale titel van KMO van het Jaar 2024. Wie de eer krijgt, wordt op 26 november onthuld tijdens het UNIZO Topseminar in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen.

Provinciaal KMO van het Jaar 2024

© Steven Colin - CS Pictures

De Sutter Naturally, opgericht in 1977 en sinds 2000 geleid door zaakvoerder Jeffrey De Sutter, is een familiebedrijf dat uitgroeide tot Europees marktleider in premium paardenomheiningen. Zo plaatste het bij de laatste Olympische Spelen nog 2 km omheining voor de paardenwedstrijden in Versailles. De kmo ontwikkelt, produceert en installeert daarnaast ook weidepoorten, schuilstallen, residentiële poorten en andere houtoplossingen.

"Jeffrey De Sutter doorleeft alle aspecten van het ondernemerschap,” zegt Elke Tielemans, directeur UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel. “Hij heeft een duidelijke visie over de uitbouw van het familiebedrijf, dat zijn ouders in 1977 oprichtten, zonder afbreuk te doen aan de kernwaarden die hen sterk maakten: vakmanschap, kwaliteit en een persoonlijke aanpak. Innovatie en diversificatie van het aanbod spelen hierbij een belangrijke rol. De Sutter Naturally is een gezonde kmo met een professionele managementstructuur en waarden die van onderuit zijn opgebouwd. Een Vlaams-Brabantse kmo die internationaal staat aangeschreven.“

De onderneming, met ondertussen 45 medewerkers, zet in op duurzame en veilige omheiningsoplossingen, en is inmiddels actief in heel Europa en de Verenigde Staten. Dankzij de unieke combinatie van innovatie, vakmanschap en duurzame waarden zijn ze uitgegroeid tot een echte referentie in hun nichemarkt. In januari 2025 openen ze een gloednieuw kantoor met showroom en opslagruimte in Kampenhout, een verdere bevestiging van hun groeiambities.

“De Sutter Naturally is uit het juiste hout gesneden,” aldus de jury. “Het is een prachtig voorbeeld van authentiek en ambitieus ondernemerschap, waar vakmanschap hand in hand gaat met innovatie, een sterk HR-beleid en strategisch financieel beleid. Jeffrey De Sutter is een verdiende ambassadeur voor het KMO-landschap.”

Beloftevolle KMO van het Jaar 2024

© Steven Colin - CS Pictures

De titel van Beloftevolle KMO van het Jaar 2024 ging naar Eventpay uit Merchtem, een snelgroeiend bedrijf dat innovatieve betaaloplossingen biedt voor de evenementensector. Eventpay werd in 2021 opgericht door vier vennoten, die tijdens het uitbaten van een zomerbar zelf tegen de beperkingen van bestaande kassasystemen aanliepen. Wat begon als een persoonlijke uitdaging, groeide uit tot een veelzijdig platform dat vandaag festivalorganisatoren, jeugdverenigingen, sportverenigingen en scholen ondersteunt bij events.

Wat Eventpay uniek maakt, is een sterke focus op klantgerichtheid en technologische innovatie. “We zijn begonnen vanuit een concreet probleem en ontwikkelden stap voor stap een oplossing die niet alleen betalingen stroomlijnt, maar ook geavanceerde rapporteringsmogelijkheden biedt,” vertelt Klaas De Proost, een van de oprichters. “Onze klanten kunnen bijvoorbeeld met polsbandjes betalingen ontvangen, toegangscontrole uitvoeren én in een mum van tijd gedetailleerde statistieken over de organisatie van hun evenement raadplegen.”

“Eventpay is een prachtig voorbeeld van hoe ondernemers problemen aanpakken en transformeren in vernieuwende oplossingen,” vertelt Elke Tielemans. “Ze bewijzen dat innovatie en klantgerichtheid de sleutels zijn tot succes, en spelen flexibel in op de behoeften van de markt. Met een duidelijke doelgroep voor ogen, bieden ze niet alleen een organisatorische oplossing maar dragen ze ook bij aan het rijke verenigingsleven en de sterke eventsector die onze regio typeert. Een maatschappelijke win-win.”

Met een complementair team en een slimme strategie om de rustigere periodes op te vangen, groeide Eventpay uit tot een onderneming met 7,5 voltijdse medewerkers en een team van 18 personen in totaal. Ze kunnen activiteiten snel, efficiënt en rendabel opschalen en hebben de ambitie om verder uit te breiden in Vlaanderen en Nederland.

Nationale titel

Met de wedstrijd (beloftevolle) KMO van het Jaar 2024, zet UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel de schijnwerpers op gedreven ondernemerschap en toont het de onmisbare rol van kmo's voor onze economie. “Kleine en middelgrote ondernemingen zijn de ruggengraat van onze economie. Hun flexibiliteit, innovatiekracht en doorzettingsvermogen verdienen deze jaarlijkse erkenning,” besluit Elke Tielemans.

De Sutter Naturally zal nu doorstromen naar de nationale verkiezing voor KMO van het Jaar 2024, waar het de concurrentie aangaat met de vier andere provinciale winnaars. De nationale winnaar wordt op 26 november tijdens het UNIZO Topseminar in de Koningin Elisabethzaal bekendgemaakt.

Alexanne Vervoort
Pers & Communicatie