UNIZO reageert tevreden nu er eindelijk duidelijkheid is over de fiscale behandeling van het thuisladen van elektrische bedrijfswagens. De FOD Financiën publiceerde vandaag op vraag van minister van Financiën Vincent Van Peteghem de langverwachte omzendbrief.

Werknemers die thuis hun bedrijfswagen laden dreigden een pak belastingen meer te moeten betalen aangezien er mogelijk een bijkomende belastbaar voordeel was bij een forfaitaire vergoeding. De terugbetaling door de werkgever moest namelijk gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer, die moeten bewezen worden om te genieten. Dit bedrag is echter moeilijk te bepalen, onder meer door de complexiteit van onze energieprijzen. Bovendien zou het een administratieve nachtmerrie geweest zijn.

UNIZO heeft de voorbije jaren en maanden meerdere keren om een oplossing gevraagd bij het kabinet en de minister. De omzendbrief laat nu het gebruik van de gemiddelde stroomprijs toe op basis van de boordtabel van de CREG. Dat betekent dus een vast bedrag per kWh, gebaseerd op de gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs all-in op de kleinhandelsmarkt voor residentiële klanten met een huishouden met digitale teller, een elektrisch voertuig, een verbruik van 8.000 kWh/jaar en gemiddelde maandpiek van 7,36 kW.

UNIZO rekent erop dat men ook de voorbije maanden en jaren, waarbij nog geen duidelijkheid was over hoe men de terugbetaling correct moest doen, op een pragmatische manier zal benaderen.